  • 101. Data: 2023-10-22 11:04:31
    Temat: Re: cuchnie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 22.10.2023 o 10:35, Shrek pisze:

    > No właśnie nie do końca. Przy zaburzeniach akcji serca jak najbardziej
    > może być puls (choć nie musi). Natomist przy tym jak serce rzeczywiście
    > stanie to AED ma tyle do roboty, że stwierdza że nie ma nic do roboty.

    Aby nie komplikować.
    Sprawdzasz tętno, jak nie ma używasz AED.

    Dlatego nie rozumiem, dlaczego Tomasikowi wytykasz chęć użycia AED gdy
    serce stoi.

    Robert

  • 102. Data: 2023-10-22 11:17:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-22, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Defibrylację się z samej nazwy stosuje wtedy kiedy serce ma rytm, tylko
    > zaburzony. Przy braku to nie ma czego defibrylować.

    Defibrylacja to chyba głównie przy migotaniu komór, ewentualnie przy
    komorowej tachykardii, gdzie serce kurczy się tak szybko, że mało
    pompuje. Głowy nie dam, ale wtedy puls raczej nie będzie wyczuwalny.
    Jakby był wyczuwalny to nie byłoby potrzeby interwencji, bo skoro da się
    wyczuć to oznacza, że serce pompuje.

    Przykładowo, przy migotaniu przedsionków nie ma w ogóle potrzeby
    robienia ratunkowej defibrylacji bo komory nadal pompują.

    Tez byłbym ostrożny z nazywaniem tego rytmem. Może być chyba dość
    chaotyczna aktywność, choć najcześciej jakiś "rytm" faktycznie chyba
    jest.

    --
    Marcin

  • 103. Data: 2023-10-22 11:46:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Aby nie komplikować.
    > Sprawdzasz tętno, jak nie ma używasz AED.

    No właśnie nie.

    > Dlatego nie rozumiem, dlaczego Tomasikowi wytykasz chęć użycia AED gdy
    > serce stoi.

    Bo jak serce stoi (nie ma rytmu) to deibrylacja nie działa. Po porostu
    nie ma czego defibrylować. defibrylator działa działa jedynie kiedy
    serce pracuje tylko zaburzonym rytmem. W przeciwnym wypadku (jak serce
    stoi) skończy się to po prostu komunikatem "defibrylacja niezalecana"
    bądź podobnym - wtedy AED już nic nie pomoże.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 104. Data: 2023-10-22 11:48:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-22, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Aby nie komplikować.
    > Sprawdzasz tętno, jak nie ma używasz AED.

    Choć kryterium jest MZ zasadniczo słuszne to nie ma to o tyle sensu, że
    raz, spora liczba osób nie potrafi stwierdzić tętna. A dwa, że AED "wie"
    sam i nie trzeba mu filtrować przypadków.

    --
    Marcin

  • 105. Data: 2023-10-22 11:54:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale użyć trzeba, bo skąd mam wiedzieć dlaczego tętna nie ma. AED coś tam
    > sprawdza zanim się odpali.
    AED sprawdza właśnie, czy jest tętno. Ono nic innego nie sprawdza, bo i
    nie ma co. Sprawdzi że jest i jesteś w punkcie wyjścia. Ono jeszcze
    sprawdza migotanie komór, ale tego raczej nikt na pulsie nie wyczuje,
    więc generalnie takie migotanie jest, jakby serce nie pracowało z punktu
    widzenia ratownictwa.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 106. Data: 2023-10-22 12:03:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > pompuje. Głowy nie dam, ale wtedy puls raczej nie będzie wyczuwalny.
    > Jakby był wyczuwalny to nie byłoby potrzeby interwencji, bo skoro da się

    Raczej wyczuwalny nie będzie.

    > Przykładowo, przy migotaniu przedsionków nie ma w ogóle potrzeby
    > robienia ratunkowej defibrylacji bo komory nadal pompują.

    I wtedy AED nic nie zrobi.

    > Tez byłbym ostrożny z nazywaniem tego rytmem.

    Tak to fachowo nazywają - zaburzony rytm nadający się do defibrylacji.
    Robert natomiast twierdził że trzeba czekać aż pikawa stanie.

    https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/155691,def
    ibrylacja

    Tu masz na dole wyjaśnione - robert się naoglądał filmów - w sumie gwoli
    ścisłości też kiedyś myślałem jak robert. Tyle że po prostu teraz wiem
    że się myliłem.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 107. Data: 2023-10-22 12:03:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 22.10.2023 o 11:46, Shrek pisze:

    > No właśnie nie.

    Jak nie czujesz tętna to nie podłączasz AED, to kiedy podłączasz?
    Jak jest tętno?

    Robert

  • 108. Data: 2023-10-22 12:03:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-22, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > AED sprawdza właśnie, czy jest tętno. Ono nic innego nie sprawdza, bo i

    AED nie sprawdza czy jest tętno bo nie ma jak.

> [...]
    > sprawdza migotanie komór, ale tego raczej nikt na pulsie nie wyczuje,
    > więc generalnie takie migotanie jest, jakby serce nie pracowało z punktu

    Błędem jest sprawdzanie czy osoba ma puls czy nie. W najgorszym wypadku
    jest to zwykłe marnowanie czasu, którego poszkodowany może nie mieć.
    Sprawdza się, czy oddycha. Jesli nie to AED i będzie wiadomo na czym się
    stoi.

    --
    Marcin

  • 109. Data: 2023-10-22 12:04:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > AED sprawdza właśnie, czy jest tętno. Ono nic innego nie sprawdza, bo i
    > nie ma co.

    O jprdl. A miałeś szansę się się przyznać do błędu albo przynajmniej
    siedzieć chicho;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 110. Data: 2023-10-22 12:05:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak nie czujesz tętna to nie podłączasz AED, to kiedy podłączasz?
    > Jak jest tętno?

    Jak jest nieregularne to już czas. Jak nie wiesz to też.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!