  • 1. Data: 2008-10-27 06:39:14
    Temat: adresat zażalenia?
    Od: "egm" <E...@t...pl>

    Witam:)

    Proszę o pomoc w wydaje sie prostej sprawie - dla laika niestety nie jest to
    takie oczywiste;)

    Otrzymałam postanowienie o umorzeniu dochodzenia decyzją prokuratora
    rejonowego. W pouczeniu jako adresata zażalenia na decyzję zgodnie z Art.
    465.§ 2 k.p.k wskazano prokuratora nadrzędnego.
    Stąd moje pytanie: w przypadku gdy prokuratura rejonowa znajduje się w
    miejscowości A, prokuratora okręgowa w miejscowości B, to fizycznie
    zaadresować zażalenie na adres prokuratury okręgowej w miejscowości B?
    W szablonach pism na forach prawnych a nagłówku adresata spotkałam się z:
    Prokuratura Okręgowa w B
    za pośrednictwem Prokuratury Rejonowej w B
    stąd powstałe wątpliwosci...

    Dziękuje za pomoc.

  • 2. Data: 2008-10-27 06:44:56
    Temat: Re: adresat zażalenia?
    Od: "egm" <E...@t...pl>

    powinno oczywiście być:

    Prokuratura Okręgowa w B
    za pośrednictwem Prokuratury Rejonowej w A

    :)

  • 3. Data: 2008-10-27 15:25:36
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Prokuratura Okręgowa w B
    > za pośrednictwem Prokuratury Rejonowej w A

    Sprawa jest bardziej skomplikowana.
    Niestety pouczenie na postanowieniu jest stare i odnosi sie do stanu
    prawnego (brzmienia) art. 465 kpk sprzed 12 lipca 2007 roku).
    Obcenie co do zasady zalzalenie w tym zakresie kieruje sie za posrednictwem
    prokuratora, ktory wydal lub zatwierdzil decyzje do "sadu wlasciwego do
    rozpoznania sprawy" (zwykle rejonowy, ale w "grubszych" przestepstwach
    okregowy).
    Zeby bardziej skompliowac jest wyjatek taki, ze jesli prok odmowil wszczecia
    lub umorzyl sprawe o przestepstwo scigane z osk. prywatnego nie dopatrujac
    sie instnieja interesu spolecznego w jego sciganiu z urzedu, to zazalenie w
    tym zakresie rozpoznaje prok nadrzedny (czyli okregowy nad rejonowym, a
    apelacyjny nad okregowym).

    Na pocieszenie dodam, ze nie jest wazne jak skieruje bo i tak zostanie
    przekazane tam gdzie ma byc i bledne oznaczenie zadnych negatywnych
    konsekwencji nie przyniesie.

    Cezar

  • 4. Data: 2008-10-27 20:42:54
    Od: "adam.eu" <a...@g...pl>

    > Prokuratura Okręgowa w B
    > za pośrednictwem Prokuratury Rejonowej w A

    O ile to jest typowa sprawa z oskarżenia prywatnego to raczej tak
    powinno być. Adresujesz na kopercie na prokuraturę rejonową i
    prokuratura rejonowa przesyła zażalenie do prokuratury okręgowej.

    Przepisy mówią:

    Art. 465.
    § 2. Na postanowienie prokuratora przysługuje zażalenie do sądu
    właściwego do rozpoznania sprawy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    § 2a. W sprawach z oskarżenia prywatnego zażalenie na postanowienie
    prokuratora o odmowie wszczęcia lub o umorzeniu postępowania
    przygotowawczego rozpoznaje prokurator nadrzędny, jeżeli postanowienie
    zapadło z uwagi na brak interesu społecznego w ściganiu z urzędu sprawcy

    Tylko że wtedy w Twoim przypadku zastosowanie znalazłby art. 465 § 2a, a
    nie art. 465 § 2, więc pouczenie jest niezrozumiałe, bowiem wspomniany
    przepis na pouczeniu wyraźnie wskazuje, że zażalenie ma być skierowane
    do sądu oczywiście za pośrednictwem prokuratury rejonowej.

    Jest jeszcze taka możliwość, że prokuratura potraktowała sprawę jako z
    oskarżenia prywatnego zamiast z oskarżenia publicznego.

    Adam

  • 5. Data: 2008-10-27 21:03:56
    Od: "adam.eu" <a...@g...pl>

    > Sprawa jest bardziej skomplikowana.
    > Niestety pouczenie na postanowieniu jest stare i odnosi sie do stanu
    > prawnego (brzmienia) art. 465 kpk sprzed 12 lipca 2007 roku).

    Był to bodajże ówcześnie obowiązujący przepis art. 306 § 2 kpk, który
    został skreślony 12 lipca 2007 r.

> [...]
    > tym zakresie rozpoznaje prok nadrzedny (czyli okregowy nad rejonowym, a

    Według mojej wiedzy tak właśnie jest

    > Na pocieszenie dodam, ze nie jest wazne jak skieruje bo i tak zostanie
    > przekazane tam gdzie ma byc i bledne oznaczenie zadnych negatywnych
    > konsekwencji nie przyniesie.

    Tak przynajmniej powinno być.

    Należy się jednak liczyć z tym że prokuratura błędnie albo celowo
    traktuje sprawę jako z oskarżenia prywatnego i skieruje sprawę do
    prokuratora okręgowego zamiast do sądu. Widziałem różne rzeczy, ja to
    nazwałbym "siłowe umorzenia śledztwa"

    Zastanawiam się, czy nie bezpieczniej byłoby w takiej sytuacji
    zaadresować: Sąd Rejonowy Wydział Karny w A za pośrednictwem prokuratury
    rejonowej w A, ponieważ z reguły zażalenia są obecnie kierowane do sądu

    Adam

  • 6. Data: 2008-10-28 07:07:07
    Od: "egm" <E...@t...pl>

    Dziękuje za odpowiedzi :)

  • 7. Data: 2008-11-01 09:38:19
    Od: kam <...@...pl>

    Cezar pisze:
    > Na pocieszenie dodam, ze nie jest wazne jak skieruje bo i tak zostanie
    > przekazane tam gdzie ma byc

    raczej tam gdzie się prokuratorowi będzie wydawać...

    KG