  • 1. Data: 2005-09-16 15:16:41
    Temat: Zwrot składki AC i "szkoda" (długie i na dwie grupy)
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Witam,

    Miesiąc temu (z hakiem) zbyłem samochód osobowy ubezpieczony w Ergo Hestia
    (OC, AC, NW, *Assistance*) i wystąpiłem o zwrot niewykorzystanych składek
    (nabywca wypowiedział OC). Dostałem zwrot na konto i pismo z rozliczeniem...
    Właśnie o to rozliczenie, a dokładniej o pozycję dotyczącej zwrotu składki
    za *Autocasco* w powiązaniu z OWU chciałbym zapytać.

    Ale może od początku.
    OWU (KM/OW020/0410) jak to OWU składa sie z iluś tam paragrafów w tym:

    57 pkt 3
    W razie wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy składka za niewykorzystany
    okres ubezpieczenia podlega zwrotowi tylko wtedy, gdy w okresie
    ubezpieczenia nie wystąpiła szkoda, za którą Ubezpieczyciel *wypłacił lub*
    *zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania.*

    4 pkt 1
    Przedmiotem ubezpieczenia są określone w umowie:
    1) pojazdy....

    5 pkt 1
    Pojazdy określone w umowie ubezpieczenia objęte są ochroną ubezpieczeniową
    od szkód powstałych w skutek...

    13 (dotyczy ubezpieczenia *kosztów* udzielenia natychmiastowej pomocy
    ASSISTANCE)

    1. Przedmiotem ubezpieczenia sa koszty związane z udzieleniem przez
    Ubezpieczyciela, za pośrednictwem Centrum Alarmowego, natychmiastowej pomocy
    "HESTIA CAR ASSISTANCE" w zakresie i na zasadach określonych w niniejszych
    OWU
    2.
    Warunkiem odpowiedzialności Ubezpieczyciela z ubezpieczenia *kosztów*
    *udzielenia natychmiastowej* pomocy "HCA" jest zawarcie przez
    Ubezpieczającego umowy ubezpieczenia pojazdów mechanicznych od utraty,
    zniszczenia lub uszkodzenia (autocasco)

    22
    1. W ubezpieczeniu kosztów udzielenia natychmiastowej pomocy HCA ustala się
    sumę ubezpieczenia, stanowiącą łączny limit odpowiedzialności
    Ubezpieczyciela dla wszystkich wypadków w okresie ubezpieczenia
    2. Suma ubezpieczenia. o której mowa w ust. 1 wynosi 15 tyś zł.

    24
    2. Składkę podstawową dla zakresu *autocasco* oblicza się...
    3. Wysokość składki za rozszerzenie ochrony ubezpieczeniowej o ryzyko
    kradzieży...
    4. Składkę należną za ubezpieczenie...(autocasco) z rozszerzeniem o ryzyko
    kradzieży stanowi suma składek należnych za zakres autocasco oraz ryzyko
    kradzieży.... stosując do składek podstawowych przysługujące ubezpieczonemu
    zniżki i zwyżki
    5. (zniżki i zwyżki [ani słowa o assistance])

    W rozliczeniu, które otrzymałem w pozycji Autocasco jest zaznaczone, że była
    szkoda.
    Szkody z ubezpieczenia *autocasco* nie zgłaszałem i nie otrzymałem żadnego
    odszkodowania. Owszem skorzystałem z pomocy ASSISTANCE i otrzymałem pomoc w
    postaci holowania.

    IMHO ubezpieczenie autocasco i assistance to dwa różne ubezpieczenia.
    Na polisie widnieje składka jedna dla obu, z tym, że kwota składki, którą
    zapłaciłem odpowiada dokładnie kwocie wyliczonej wg paragrafu 24 ust 2. -
    ust. 5., czyli dla autocasco (W Hestii potwierdzili również, że szkody z
    assistance nie liczą się do zniżek i zwyżek -- osobno w OWU jest wymieniona
    w definicjach szkoda w ubezpieczeniu autocasco i szkoda w ubezpieczeniu
    assistance), więc za assistance nie płaciłem (IMHO) żadnej składki i żadnego
    odszkodowania nie dostałem (pokryli tylko koszty holowania)

    Jeśli nie wiadomo o co chodzi...
    ... to chodzi o kasę :)

    Czy waszym zdaniem jest choćby minimalna szansa odzyskać składkę w
    niewykorzystanej części autocasco przy tak skonstruowanej polisie i OWU

    Uprzedzając -- tak mam ochotę utrzeć troche nosa Hestii (nie tylko za to co
    powyżej)...[1]

    !!!!
    CROSS na pl.soc.prawo i pl.misc.samochody

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]