  • 1. Data: 2002-01-04 13:07:02
    Temat: Zwłoka a opóźninie
    Od: Paweł <f...@h...com>

    Czy ktoś mi może wyjaśnić czy i jaka jest różnica w "żargonie"
    prawniczym pomiędzy terminami "zwłoka" i "opóźnienie"?

    --
    Paweł

  • 2. Data: 2002-01-04 16:41:55
    Temat: Re: Zwłoka a opóźninie
    Od: "Michał Legierski" <m...@o...pl>

    Oba terminy wiążą się z uchybieniem terminowi spełnienia świadczenia. Z
    opóźnieniem mamy do czynienia wówczas, gdy dłuznik nie spełnia świadczenia w
    oznaczonym terminie. Wtedy dług staje się wymagalny, ale z zasady nie
    powoduje negatywnych konsekwencji dla dłuznika. Z tym, że gdy świadczenie
    dotyczy zobowiązania pięniężnego - dłuznik ma obowiązek zapłaty odsetek. Zob
    art. 481 k.c.Wierzycielowi przysługuje uprawnienie do żądania odsetek, nawet
    jeśli nie poniósł żadnej szkody.

    Jeśli chodzi o zwłokę to jest to tzw. opóźnienie kwalifikowane. Przy zwłoce
    istotna jest jeszcze przyczyna nieterminowości. Musi mieć ina swoje źródło
    w okolicznościach za które dłuznik odpowiada.
    Zwłoka powoduje obowiązek naprawienia szkody. Pozwala także wierzycielowi na
    jednostronne odstąpienie od umowy (! sytuacja wyjątkowa)

    Tyle pokrótce o opźnieniu i zwłoce dłużnika.
    Ale wyróznia się również zwłokę wierzyciela.(zob. art.486 k.c)

    michał

  • 3. Data: 2002-01-04 18:13:14
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 4 Jan 2002, Paweł wrote:

    > Czy ktoś mi może wyjaśnić czy i jaka jest różnica w "żargonie"
    > prawniczym pomiędzy terminami "zwłoka" i "opóźnienie"?

    Opóźnienie to opóźnienie, zgodnie z definicją słownikową. Zwłoka to
    opóźnienie powstałe z winy strony (dłużnika albo wierzyciela). Patrz art.
    476 KC.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting