  • 1. Data: 2005-01-14 13:33:24
    Temat: Zrzeczenie się praw do spadku - czy tak można?
    Od: m...@o...pl

    Krótko naświetlę: mam auto, które jest zarejestrowane na mnie i na mojego
    zmarłego ojca. Każde usuwanie szkody w PZU oznacza, zanim będzie sprawa
    spadkowa, że wypłącają mi 50%. Rozprawa spadkowa odbędzie się już po upływie 6
    miesięcy od śmierci, a pytanie jest takie: - czy moja mama i siostra mogą (zanim
    upłynie te 6 miesięcy) u notariusza złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się prawa
    do spadku, wysłać to potem do sądu i tym samym, czy po wykonaniu takiego manewru
    po rozprawie zostanę jedynym spadkobiercą (i wtedy auto będzie w 100% na mnie?).
    Chodzi tylko o to auto, nie ma innych majątków (ani gospodarstwa rolnego).
    Innymi slowy, czy taka operacja ma sens i przyniesie zamierzony skutek (de facto
    objęcia przeze mnie 100% własności samochodu, bez jakiegokolwiek postępowania o
    rozdział mienia).
    Pozdrawiam i z góry dziękuję za podpowiedź!
    W.

  • 2. Data: 2005-01-14 13:55:31
    Temat: Re: Zrzeczenie się praw do spadku - czy tak można?
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    m...@o...pl wrote:

> [...]
    > przeze mnie 100% własności samochodu, bez jakiegokolwiek postępowania o
    > rozdział mienia). Pozdrawiam i z góry dziękuję za podpowiedź!

    Zle pan kombinuje...

    Nawet gdyby owe kobiety ODRZUCILY spadek
    to i tak zanim nie bedzie stwierdzenia nabycia spadku
    PZU Panu nie wyplaci.....

    Ale odrzucic jeli sie chce, trzeba do 6 miesiecy....

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-01-14 14:38:03
    Od: m...@o...pl

    > Nawet gdyby owe kobiety ODRZUCILY spadek
    > to i tak zanim nie bedzie stwierdzenia nabycia spadku
    > PZU Panu nie wyplaci.....

    WIEM, że jest potrzebne orzeczenie (uprawomocnione) sądu. Chodzi mi tylko, czy w
    przedstawionym przeze mnie schemacie nie ma jakiegoś kruczka, którego nie jestem
    świadomy.... na orzeczenie muszę poczekać, tylko chodzi o to, żeby to było -
    według mojego pomysłu - orzeczenie o całkowitym dziedziczeniu przeze mnie...

    W.

  • 4. Data: 2005-01-14 18:43:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    było -
    > według mojego pomysłu - orzeczenie o całkowitym dziedziczeniu przeze

    Jest kruczek, polegający na tym, że o ile siostra ma spadkobierców, to oni
    będą dziedziczyć. O wiele łatwiej i prościej i takiej jest złożyć wniosek o
    nabycie normalnie spadku, a potem niech Ci siostra i matka podarują te swoje
    części. W konsekwencji najpewniej nie zapłacicie wówczas żadnego podatku,
    bowiem w pierwszej grupie podatkowej kwota wolna od podatku jest wysoka, a
    one będą Ci przecież darować ułamkowe części tego samochodu.

  • 5. Data: 2005-01-15 12:35:23
    Od: m...@o...pl

    > Jest kruczek, polegający na tym, że o ile siostra ma spadkobierców, to oni
    > będą dziedziczyć.

    Nie rozumiem... czy jeśli siostra i matka (jedyne osoby obecnie uprawnione do
    spadku) zrzeka się prawa do spadku, więc tym samym tylko ja jestem spadkobiercą,
    to nadal nie jestem ogłoszony jedynym spadkobiercą? To jak wtedy procentowo
    wygląda rozdział spadku??

    w.

  • 6. Data: 2005-01-15 17:40:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    spadkobiercą,
    > to nadal nie jestem ogłoszony jedynym spadkobiercą? To jak wtedy

    Dziedziczą spadkobiercy tych osób, tak jakby Twoja mam i siostra nie dożyły
    otwarcia spadku. W tej sytuacji może być problem z dziećmi siostry. Po za
    tym darowizna jest tańsza od złożenia oświadczenia o odrzuceniu spadku.

  • 7. Data: 2005-01-16 07:46:37
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > otwarcia spadku. W tej sytuacji może być problem z dziećmi siostry. Po za
    > tym darowizna jest tańsza od złożenia oświadczenia o odrzuceniu spadku.

    Raczej pewnie droższe. Chyba że darowiznę zrobi się bez notariusza.

    --
    :) Johnson

  • 8. Data: 2005-01-16 08:39:24
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Johnson wrote:

    > Raczej pewnie droższe. Chyba że darowiznę zrobi się bez notariusza.

    W tym wypadku darowizna jest tansza, bo darowanie samochodu nei wymaga formy
    notarialnej

    PONADTO jesli samochod jest wart np 48 K to czlowiek ma dzis 24 K
    i spadek jest 24 K dziedziczy w czesciach rownych czyli po 8 k
    8 k jest zwolnione z podatku od spadku, a od darowizny
    2 * po 8 K jest bardzo niewiele (albo wcale - nie mam czasusprawdzic)..
    jesli dostanie w spadku 24 K podatk bedzie wiekszy..

    Boguslaw

  • 9. Data: 2005-01-16 17:14:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <J...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Raczej pewnie droższe. Chyba że darowiznę zrobi się bez notariusza.

    A po cóż tutaj notariusz? Taż to samochód. Bierzesz kartkę papieru i
    piszesz.

  • 10. Data: 2005-01-16 17:50:15
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > A po cóż tutaj notariusz? Taż to samochód. Bierzesz kartkę papieru i
    > piszesz.

    Teoretycznie rzecz biorąc umowa darowizny winna być sporządzona w formie aktu
    notarialnego.
    Napiszesz na kartce, to ktoś uparty może domagać się jeszcze dowodu iż nastąpiło
    wydanie samochodu.

    --
    :) Johnson