  • 1. Data: 2003-08-19 12:40:20
    Temat: Zbudowali chodnik przez moja dzialke - co robic?
    Od: "careloss" <c...@N...pl>

    Witam Was

    Mam sobie dzialke. Rzadko ja odwiedzam, ale to niewazne.
    Niedawno tam bylem i zauwazylem, ze przez jej fragment
    biegnie sobie... chodnik. Nie wiem kto go zbudowal i nie
    wiem jakim prawem przez moja dzialke bez pytania.

    Jak sie dowiedziec kto go zbudowal? Czy sa jakies oficjalne
    drogi, zeby sie tego dowiedziec? Jak wyegzekwowac jego
    "rozbiorke" ew. odszkodowanie?

    --
    careloss

  • 2. Data: 2003-08-19 12:55:15
    Temat: Re: Zbudowali chodnik przez moja dzialke - co robic?
    Od: "kac" <k...@g...pl>

    careloss wrote:
> [...]
    >
    > Jak sie dowiedziec kto go zbudowal? Czy sa jakies oficjalne
    > drogi, zeby sie tego dowiedziec? Jak wyegzekwowac jego
    od razu odszkodowanie i odszkodowanie. Postaw szlaban i bierz kasę za
    przejście :-)

  • 3. Data: 2003-08-19 13:25:52
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-08-19 14:55, kac napisał(a):

    >od razu odszkodowanie i odszkodowanie. Postaw szlaban i bierz kasę za
    >przejście :-)

    Ech, może kolega tam hodował jakieś zioła z rzadkiego gatunku i właśnie
    mu je stratowali? A do Autora wątku: może w Urzędzie miny coś będą
    wiedzieć (o ile to oni zrobili, chyba że ktoś Ci oddał anonimowo przysługę)
    w.

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 4. Data: 2003-08-19 19:59:04
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "careloss" <c...@N...pl> wrote in message
> [...]
    > biegnie sobie... chodnik. Nie wiem kto go zbudowal i nie
    > wiem jakim prawem przez moja dzialke bez pytania.

    Najpierw sprawdź dokładnie, czy chodnik nie jest poza granicą Twojej
    działki. Granice możesz sprawdzić w gminie.
    Bo wiesz, nie tak łatwo jest wybudować komuś legalnie chodnik na jego
    działce.
    Gmina, w ostateczności może go wywłaszczyć, a sąsiad, w ostateczności,
    uzyskać sądownie służebność drogi koniecznej (ale nie było tam nic o formie
    chodnika;). Oczywiście w obu tych, wyjątkowych, przypadkach, właścicielowi
    należy się odszkodowanie. Wyjątkowych, bo z zasady prawa własności nie można
    ograniczać.
    Zacznij od gminy. Tam sprawdź, czy to oni, a jeśli tak, to na jakiej
    podstawie. Czy mają decyzję o wywłaszczeniu. Bo w ostateczności mogą Cię
    wywłaszczyć, ale musiałbyś coś o tym wiedzieć i to wcale nie jest takie
    proste. Jeżeli nie i jeżeli nie wygląda na to, żeby inni sąsiedzi nie mogli
    dostać się na swoją działkę inaczej jak przez Twoją, to chodnik jest zwykłą,
    bezczelną samowolą kogoś, kto uznał, że Twoja działka jest niczyja. Wówczas
    możesz :
    -usunąć chodnik,
    -zażądać przywrócenia stanu poprzedniego i zaprzestania naruszeń od tego,
    kto Cię tak urządził.
    W tym miejscu warto wspomnieć, że fakt bywania rzadko na działce absolutnie
    nie umniejsza Twoich praw właścicielskich. Tylko sprawdź najpierw dokładnie
    granice działki.
    Pozdrawiam,
    MArta