  • 1. Data: 2006-09-23 22:59:31
    Temat: Zaliczka na imprezę, która nie doszła do skutku.
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Załóżmy taką sytuację:
    Pewna osoba planuje zorganizowanie imprezy turystycznej. Ponieważ organizacja
    jej wiąże się z poniesieniem kosztów, a sama nie dysponuje odpowiednimi
    środkami, postanawia, że uczestnicy mają z góry wykupić bilety na uczestnictwo w
    tej imprezie. Zbiera zatem pieniądze i mając je przystępuje do zorganizowania
    imprezy. Impreza jednak nie dochodzi do skutku, gdyż jeden z podmiotów, od
    którego zależy powodzenie organizacji imprezy, wycofuje się z wcześniej
    zawartych ustaleń (chodzi konkretnie o rabat na środek lokomocji). Czy w takiej
    sytuacji organizator imprezy powinien zwrócić uczestnikom:
    - 100 % wpłaconej przez nich kwoty?
    - wpłaconą przez nich kwotę wraz z odsetkami, jakie mogliby uzyskać dysponując
    tymi środkami przez okres, w jakim środki te znajdowały się w dyspozycji
    organizatora imprezy?
    - dwukrotność wpłaconej kwoty, zgodnie z zapisami prawnymi o zadatku (wycofanie
    się sprzedawcy). Czy wpłacone pieniądze można traktować jako zadatek?

    Zakładając, że organizator ma obietnicę pisemną przewoźnika na udzielenie
    znacznego rabatu, czy może domagać się od niego rekompensaty za koszty
    poniesione w trakcie organizacji tej imprezy? Czy zwrotu ich może domagać się
    jedynie na drodze sądowej?

  • 2. Data: 2006-09-24 01:22:57
    Temat: Re: Zaliczka na imprezę, która nie doszła do skutku.
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    jaQbek wrote:
> [...]
    > - dwukrotność wpłaconej kwoty, zgodnie z zapisami prawnymi o zadatku
    > (wycofanie się sprzedawcy). Czy wpłacone pieniądze można traktować jako

    A co jest w sformułowane w umowie regulaminie itp itd?
    Jeśli sformułowane jako zadatek, to zwrot w podwójnej wysokości.
    jak jako zaliczka to zwrot 100%. Czy z odsetkami to nie wiem, trzeba
    zerknąć do kodeksu cywilnego.
    A może jeszcze inaczej. Ani zadatek, ani zaliczka, tylko po prostu
    zapłata jeśli była to zapłata 100% kosztów, a nie np 20% czy coś w tym
    stylu.

> [...]
    > za koszty poniesione w trakcie organizacji tej imprezy? Czy zwrotu ich
    > może domagać się jedynie na drodze sądowej?

    Skoro ma pisemną obietnicę (umowę?), to co w niej jest napisane o
    przypadku wycofania się z obietnicy?

  • 3. Data: 2006-09-24 06:50:17
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > A co jest w sformułowane w umowie regulaminie itp itd?
    > Jeśli sformułowane jako zadatek, to zwrot w podwójnej wysokości.

    Na jakiej podstawie? Przeciez umowa nie zostala wykonana z przyczyn za ktore
    organizator nie ponosi odpowiedzialnosci.

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 4. Data: 2006-09-24 06:57:45
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Michał Wilk wrote:

    > Na jakiej podstawie? Przeciez umowa nie zostala wykonana z przyczyn za ktore
    > organizator nie ponosi odpowiedzialnosci.

    ok.

  • 5. Data: 2006-09-24 07:14:51
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Michał Wilk" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Na jakiej podstawie? Przeciez umowa nie zostala wykonana z przyczyn za
    ktore
    > organizator nie ponosi odpowiedzialnosci.

    Z przyczyn niezależnych od organizatora zmienił się jedynie kosztorys
    imprezy. Nadal mógł imprezę zrealizować, ale ze stratą i ewentualnie z
    przewoźnikiem szarpać się o pieniądze (o ile miał z nim odpowiednią
    umowę).

  • 6. Data: 2006-09-24 07:37:09
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > imprezy. Nadal mógł imprezę zrealizować, ale ze stratą i ewentualnie z
    > przewoźnikiem szarpać się o pieniądze (o ile miał z nim odpowiednią

    To jeszcze zalezy od tego, jak byla skonstruowana umowa miedzy
    czestnikami - moze w umowie nie bylo wynagrodzenia ryczaltowego a
    kosztorysowe? I organizator zazadal podwyzszenia wynagrodzenia, ale tak
    bardzo ze zamawiajacy (uczestnicy) odstapili od umowy?

    Ale oczywiscie od przewoznika mozna domagac sie kosztow poniesionych w
    zwiazku z tym, ze organizator liczyl na zawarcie z nim umowy (bo mysle, ze
    taka obietnice wykonania okreslonej uslugi za okreslona cene mozna traktowac
    jako umowe przedwstepna)

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 7. Data: 2006-09-24 09:23:07
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    > Na jakiej podstawie? Przeciez umowa nie zostala wykonana z przyczyn za ktore
    > organizator nie ponosi odpowiedzialnosci.
    A może to organizator nie zadbał wcześniej, by przed zebraniem zaliczek ustalić
    pisemnie z przewoźnikiem kwestię opłat? Jak wnioskuję z rozmow z organizatorem
    imprezy, było wiele telefonów, ale wszystko na gębę, poza tym załatwianie tego
    zaczęło się już po zebraniu pieniędzy

  • 8. Data: 2006-09-24 09:24:32
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    > Jeśli sformułowane jako zadatek, to zwrot w podwójnej wysokości.
    > jak jako zaliczka to zwrot 100%.
    A mogę wiedzieć, jaka jest różnica między zadatkiem i zaliczką? Kiedy można coś
    potraktować jako zadatek, a kiedy jako zaliczkę ? W umowie było tylko tyle, że
    jest to opłata z góry za wyjazd.

  • 9. Data: 2006-09-24 15:58:27
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    jaQbek wrote:
    > A mog? wiedzie?, jaka jest r?nica mi?dzy zadatkiem i zaliczk?? Kiedy
    > mo?na co? potraktowa? jako zadatek, a kiedy jako zaliczk? ? W umowie
    > by?o tylko tyle, ?e jest to op?ata z g?ry za wyjazd.

    zadatek jest wtedy kiedy jest napisane ( w umowie, potwierdzeni wpłaty)
    zadatek, a zaliczka jest wtedy kiedy jest zaliczka.

    czy zapłacono 100% kwoty czy mniej.
    Bo jak masz zapłacone 100% to to nie jest ani zaliczna ani zadatek tylko
    po prostu zapłata. Firma za pewną kwotę zobowiązała się coś zorganizować
    i ta kwota została już zapłacona.

  • 10. Data: 2006-09-25 08:09:38
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    witek napisał(a):
    > zadatek jest wtedy kiedy jest napisane ( w umowie, potwierdzeni wpłaty)
    > zadatek, a zaliczka jest wtedy kiedy jest zaliczka.

    żeby to było takie proste...

    KG