  • 11. Data: 2011-10-23 02:31:25
    Temat: Re: Zaliczenie darowizny na spadek - jak liczymy te 5 lat ?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/22/2011 4:55 PM, _THX wrote:
    > Ciekawi mnie od strony "technicznej:

    > OK, i Czytelniczka idzie z prawomocnym po 3 tygodniach wyrokiem (sąd zasądził
    > ustawowo po 1/3 dla każdego z dzieci) do banku i wypłaca 1/3 z 450.000 zł,
    > czyli 150.000 zł.
    > Czy, a jeśli to gdzie, jest błąd w powyższym rozumowaniu?

    zeby tak bylo to musialaby isc z dzialem spadku.
    z faktu ze jej sie nalezy 1/3 spadku nie wynika, ze jest to 1/3
    pieniedzy na koncie.
    zeby cokolwiek wyplacic w banku musza poajwic sie wszyscy spadkobiercy.

    to nie jest tak, ze 1/3 pieniedzy jest jej. chyba, ze bedzie juz po
    dziale spadku.

  • 12. Data: 2011-10-23 09:07:15
    Od: "_THX" <j...@N...gazeta.pl>

    W tym art. mowa o zstępnych i o małżonku.
    A jak jest z zaliczeniem darowizn dokonanych za życia spadkodawcy na rzecz
    rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa?

    -----

  • 13. Data: 2011-10-23 18:00:14
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 09:07:15 +0000 (UTC), _THX napisał(a):

    > A jak jest z zaliczeniem darowizn dokonanych za życia spadkodawcy

    No a mogą być darowizny dokonane po śmierci?
    --
    XL
    "Z drzew spadają czasem gałęzie. Ba, zdarza się, że trafią kogoś w głowę i

  • 14. Data: 2011-10-23 20:19:12
    Od: "_THX" <j...@N...gazeta.pl>

    Odchodzimy od wątku, ale w nawiązaniu do Twojego pytania są ciekawe przypadki:
    Umowa darowizny zawarta, ale jeszcze nie zrealizowana;
    Ba, złożony przelew/zlecenie, ale jeszcze nie zrealizowane.

    -----

  • 15. Data: 2011-10-23 20:48:11
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 20:19:12 +0000 (UTC), _THX napisał(a):

    > Odchodzimy od wątku, ale w nawiązaniu do Twojego pytania są ciekawe przypadki:
    > Umowa darowizny zawarta, ale jeszcze nie zrealizowana;

    Umowa zawarta jest skuteczna.

    > Ba, złożony przelew/zlecenie, ale jeszcze nie zrealizowane.

    Fakt złożenia i niewycofania przelewu JUŻ jest wyrazeniem woli i umową z
    bankiem o realizację zlecenia. Tak więc to, kiedy pieniądze dotrą na konto
    adresata, warunkowane jedynie godziną sesji bankowych, nie ma znaczenia.

  • 16. Data: 2011-10-25 15:02:24
    Temat: Re: Zaliczenie darowizny na spadek - jak liczymy te 10 lat ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2011, _THX wrote:

    > A jednak 10 lat (wg KC)?
    > Które artykuły?

    No nie przesadzaj... szukasz działu "spadki" i po kolei szukasz
    "darowizn".
    Zachowek: 993..996, później są "darowiznopodobne" (kształcenie,
    wychowanie), 1000,1001,1007

    Zaraz w 994 jest owe "dziesięciu laty"
    Haczyk polega na tym, że tam są równorzędne zdania posklejane
    przecinkami (osobno czytać "dokonanych przed więcej niż dzie-
    sięciu laty" a osobno "na rzecz osób nie będšcych spadkobiercami)
    Możesz odszukać kilka przeszłych flejmów na tę okazję :)

    Później dział 1039 do 1046, ale one nie wykluczają z zachowku
    (mimo "zwolnienia od obowiązku zaliczenia")

    > (Jak liczyc te 10 lat?)

    Napisali ;) (w 994, a definicja otwarcia spadku jest wcześniej)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-10-25 15:07:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Oct 2011, Ikselka wrote:

    > Umowa zawarta jest skuteczna.

    Pewnie miał na myśli zawarcie w formie nienotarialnej.
    Ono jest skuteczne - warunkowo :)

    > Fakt złożenia i niewycofania przelewu JUŻ jest wyrazeniem woli

    ...IMHO dla darowizny to za mało, ale:

    > i umową z bankiem o realizację zlecenia.

    ...i tu się w zupełności zgadzam.
    Z p. widzenia darczyńcy została "wykonana" (a nie tylko wyrażona
    w nieskutecznej formie).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-10-25 15:10:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2011, Ikselka wrote:

    > Dnia Sat, 22 Oct 2011 17:57:23 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [...]
> [...]

    Miałem na myśli rzecz jasna "widoczną treść" :)
    (była wzmianka o 10 latach).

    > Mam ten artykuł i ten numer gazety przed sobą.
    > Sytuacja:
    > 1) Zmarł ojciec.
    > 2) Sprawa spadkowa się odbyła (sprawa o dział spadku nie) - 3 dzieci,
    > spadkobierców ustawowych, ma po 1/3 udziału
    > 3) Jedno z nich ponad(sic!) 10 lat wcześniej otrzymało darowiznę mieszkania
    > 4) Pozostali żądają aby przy rozliczeniu i dziale spadku uwzględnić tę
    > darowiznę

    A to nie mam uwag - 10 lat dotyczy zastrzeżenia przy zachowku
    i obcej osoby.

    > Puenta artykułu:

    Thx.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2011-10-25 15:18:42
    Od: "_THX" <j...@W...gazeta.pl>

  • 20. Data: 2011-10-25 19:21:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Oct 2011, _THX wrote:

    > A jak jest z zaliczeniem darowizn dokonanych za życia spadkodawcy na rzecz
    > rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa?

    Nie ma jednej reguły.
    Dla zachowku się zalicza, do schedy spadkowej najwyraźniej
    zależy od tego czy było zastrzeżenie o "zwolnieniu od zaliczenia".

    pzdr, Gotfryd