  • 1. Data: 2011-10-21 16:03:06
    Temat: Zaliczenie darowizny na spadek - jak liczymy te 5 lat ?
    Od: "_THX" <z...@W...gazeta.pl>

    No właśnie - od której daty wstecz, i jak liczyć wstecz (dzień do dnia, lata
    kalendarzowe, lata 'podatkowe' wg złożenia zeznań, jeszcze inaczej)?

  • 2. Data: 2011-10-21 16:51:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/21/2011 11:03 AM, _THX wrote:
    > No właśnie - od której daty wstecz, i jak liczyć wstecz (dzień do dnia, lata
    > kalendarzowe, lata 'podatkowe' wg złożenia zeznań, jeszcze inaczej)?

    a mozesz jaśniej?

  • 3. Data: 2011-10-22 13:11:37
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Oct 2011 16:03:06 +0000 (UTC), _THX napisał(a):

    > No właśnie - od której daty wstecz, i jak liczyć wstecz (dzień do dnia, lata
    > kalendarzowe, lata 'podatkowe' wg złożenia zeznań, jeszcze inaczej)?

    http://www.gazetapodatkowa.pl/dzial-spadku-a-darowiz
    na-sprzed-wielu-lat-2009-84,archiwum,artykul,73467,6
    03.html
    --
    XL
    "Z drzew spadają czasem gałęzie. Ba, zdarza się, że trafią kogoś w głowę i

  • 4. Data: 2011-10-22 15:10:33
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Oct 2011 15:11:37 +0200, Ikselka napisał(a):

    > http://www.gazetapodatkowa.pl/dzial-spadku-a-darowiz
    na-sprzed-wielu-lat-2009-84,archiwum,artykul,73467,6
    03.html

    źródło: Gazeta Podatkowa nr 84 (603) z dn. 2009.10.19, strona 19

    Do biblioteki - i masz.

  • 5. Data: 2011-10-22 15:57:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2011, Ikselka wrote:

    > http://www.gazetapodatkowa.pl/dzial-spadku-a-darowiz
    na-sprzed-wielu-lat-2009-84,archiwum,artykul,73467,6
    03.html

    Sądząc z początku treści, odnosi się ona do sprawy 10-letniego okresu
    związanego z darowiznami, określonego w KC, jest tak? (bo rzecz
    jasna nie kupowałem artykułu).
    Wątkotwórca wyraźnie pisał o 5 latach, więc miał na myśli jakiś inny
    bliżej nieokreślony ficzer, pytanie o szczegóły IMVHO wydaje się
    zasadne (już ktoś zadał i chyba cisza zapadła).
    Również w kontekście tego czy chodzi o darowiznę dla spadkobiercy
    czy osoby "niepowiązanej" (ze spadkiem, ale to dla "10-lat").

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-10-22 17:55:17
    Temat: Re: Zaliczenie darowizny na spadek - jak liczymy te 5 (10) lat ?
    Od: "_THX" <j...@N...gazeta.pl>

    Darowizny dokonane w okresie ostatnich 5 lat, czy raczej w okresie ostatnich
    10 lat zaliczane są na poczet spadku (przy podziale)?

  • 7. Data: 2011-10-22 19:20:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2011, _THX wrote:

    > Darowizny dokonane w okresie ostatnich 5 lat, czy raczej w okresie ostatnich
    > 10 lat zaliczane są na poczet spadku (przy podziale)?

    Wg KC oczywiście 10 lat, z haczykiem wobec spadkobierców.
    Ale widać chodzi o coś innego (skądś autor chyba te 5 lat wziął)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-10-22 19:23:17
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Oct 2011 17:57:23 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Również w kontekście tego czy chodzi o darowiznę dla spadkobiercy
    > czy osoby "niepowiązanej" (ze spadkiem, ale to dla "10-lat").

    Mam ten artykuł i ten numer gazety przed sobą.
    Sytuacja:
    1) Zmarł ojciec.
    2) Sprawa spadkowa się odbyła (sprawa o dział spadku nie) - 3 dzieci,
    spadkobierców ustawowych, ma po 1/3 udziału
    3) Jedno z nich ponad(sic!) 10 lat wcześniej otrzymało darowiznę mieszkania
    4) Pozostali żądają aby przy rozliczeniu i dziale spadku uwzględnić tę
    darowiznę
    5) Wartość całego spadku 450 000, wartość mieszkania na dzień sprawy 100
    000.

    Puenta artykułu:
    "Spadek po ojcu Czytelniczki ma wartość 450 tys. złotych. Do tej wielkości
    należy doliczyć darowiznę uczynioną na jej rzecz. Jeśli stan mieszkania nie
    uległ zmianie, wówczas przyjmuje się wartość, jaką prezentuje to mieszkanie
    według dzisiejszych cen rynkowych. Do kwoty 450 tys. złotych dolicza się
    więc 100 tys. złotych wartości mieszkania, co daje 550 tys. złotych. Od tej
    wartości scheda każdego spadkobiercy wynosi ok. 183 tys. złotych. Na poczet
    tej schedy Czytelniczce trzeba zaliczyć darowiznę mieszkania (100 tys.
    złotych), tym samym ze spadku otrzyma prawa do ok. 83 tys. złotych".

    Nie dotyczy to sytacji, gdy darowizna jest drobna, zwyczajowa w danych
    stosunkach itp lub została dokonana ze zwolnieniem od obowiązku zaliczenia
    - mówi o tym art. 1039 KC (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.)

    I polecam:
    http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-cywilne/umowa-darow
    izny/odpowiedzi/darowizny-zaliczane-do-spadku.html
    http://www.google.pl/search?q=%22obowi%C4%85zek+zali
    czania+darowizn%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mo
    zilla:pl:official&client=firefox-a

  • 9. Data: 2011-10-22 21:49:40
    Temat: Re: Zaliczenie darowizny na spadek - jak liczymy te 10 lat ?
    Od: "_THX" <j...@W...gazeta.pl>

    A jednak 10 lat (wg KC)?
    Które artykuły?
    (Jak liczyc te 10 lat?)

    5 lat to jak widać pomyłka związana z brzmieniem ustawy o podatku od spadków
    i darowizn (5 "ostatnich" lat do wyliczania progów podatkowych w
    poszczególnych grupach).

    -----

  • 10. Data: 2011-10-22 21:55:49
    Od: "_THX" <j...@N...gazeta.pl>

    Ciekawi mnie od strony "technicznej:

    > 2) Sprawa spadkowa się odbyła - 3 dzieci.

    OK, i Czytelniczka idzie z prawomocnym po 3 tygodniach wyrokiem (sąd zasądził
    ustawowo po 1/3 dla każdego z dzieci) do banku i wypłaca 1/3 z 450.000 zł,
    czyli 150.000 zł.
    Czy, a jeśli to gdzie, jest błąd w powyższym rozumowaniu?