  • 1. Data: 2011-10-20 21:37:28
    Temat: Zwolnienia grupowe a ciąża
    Od: Swieża <S...@...wp.pl>

    Dwa przypadki.
    Pierwszy:
    - kobieta w ciąży (ciąża zaawansowana, po ustawowych 6 czy 8 tygodniach)
    - zwolnienia grupowe związane z likwidacją miejsc pracy
    - firma istnieje dalej
    Czy kobietę w ciąży w takiej sytuacji można zwolnić?

    Drugi:
    - osoba otrzymała wypowiedzenie umowy o pracę w związku z likwidacją miejsc
    pracy
    - trwa okres wypowiedzenia ale pracownik nie ma już co robić.
    Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania w tym okresie urlopu
    wypoczynkowego?
    Czy pracodawca może przesunąć go do innych zadać (zupełnie nie związanych z
    dotychczasowymi obowiązkami związanymi z zajmowanym stanowiskiem)

  • 2. Data: 2011-10-21 19:55:03
    Temat: Re: Zwolnienia grupowe a ciąża
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Thu, 20 Oct 2011 21:37:28 +0000, Swieża wrote:

> [...]
    > dalej
    > Czy kobietę w ciąży w takiej sytuacji można zwolnić?

    Nie.
    Wyłącznie art. 177 kp, a tam -- w par. 4 -- jest tylko o upadłości lub
    likwidacji pracodawcy.

> [...]
    > - trwa okres wypowiedzenia ale pracownik nie ma już co robić. Czy
    > pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania w tym okresie urlopu

    Tak, art. 167(1) kp.

    > Czy pracodawca może przesunąć go do innych zadać (zupełnie nie
    > związanych z dotychczasowymi obowiązkami związanymi z zajmowanym
    > stanowiskiem)

    Tak, ale tylko w sposób zgodny z art. 42 par. 4 kp.

    --
    pozdrawiam, Olgierd

  • 3. Data: 2011-10-22 13:38:32
    Od: Swieża <S...@...wp.pl>

    Użytkownik Olgierd n...@n...problem ...

    > Nie.
    > Wył?cznie art. 177 kp, a tam -- w par. 4 -- jest tylko o upadło?ci lub
    > likwidacji pracodawcy.

    Dzięki za odpowiedź.
    A czy może zaproponować pracownikowi zmianę w umowie pracy niemożliw? do
    spełnienia, np. przeniesienie miejsca pracy o 200km od miejsca zamieszkania
    pracownika i zasugerować, że jeżeli pracownik się nie zgadza to mogę
    dogadać się w kwestii wypowiedzenia umowy?

    > Tak, ale tylko w sposób zgodny z art. 42 par. 4 kp.

    Co to znaczy "odpowiada kwalifikacjom"?
    Pracownik musi mieć kwalifikacje do wykonywania danej pracy czy też
    pracodawca musi zaproponować inną pracę ale odpowiednią do kwalifikacji
    pracownika?

    Innymi słowy mówiąc - ten przepis jest po oto żeby nagle osobie bez prawa
    jazdy nie kazano jeździć samochodem, czy po to, aby menedzerowi nie kazano
    grabić ogrodu?

  • 4. Data: 2011-10-22 17:45:56
    Temat: Re: Zwolnienia grupowe a cia
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Swiea wrote:

> [...]
    >
    > Innymi słowy mówiąc - ten przepis jest po oto żeby nagle osobie
    > bez prawa jazdy nie kazano jeździć samochodem,

    Po to.

    > czy po to, aby
    > menedzerowi nie kazano grabić ogrodu?

    A po to już nie. W Kielcach była słynna sprawa, gdzie nowy kierownik
    jakiejś instytucji (państwowej) postanowił pozbyć się jakiejś
    kierowniczki. AFAIR zwolnić jej nie mógł bo była pod ochroną
    związkową (przewodnicząca bodajże, za założenie zwiazku ją
    chciał wywalić). Przeniósł ją na stanowisko "babci klozetowej".

    --
    Pozdro
    Massai

  • 5. Data: 2011-10-22 19:17:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Oct 2011, Swieża wrote:

    > A czy może zaproponować pracownikowi zmianę w umowie pracy niemożliw˙˙ do
    > spełnienia, np. przeniesienie miejsca pracy o 200km od miejsca zamieszkania
    > pracownika

    Chyba nie bez powodu Kodeks Pracy wymaga, aby "miejsce pracy" było
    jedną ze spraw uregulowanych umową o pracę?
    IMVHO, jeśli nie jest to cecha samego stanowiska pracy (np. w roli
    "dalekosiężnego" kierowcy) w "normalnych" warunkach, taka zmiana
    podpadałaby pod wypowiedzenie istotnych warunków umowy o pracę.
    Zgodzisz się?

> [...]
    > jazdy nie kazano jeździć samochodem, czy po to, aby menedzerowi nie kazano

    Weźmy sobie nieważki ciąg pun... wróć, weźmy sobie pracownika
    którego JEDYNĄ kwalifikacją "fachową" jest coś, co jest przypisane
    do jego stanowiska pracy, to i tylko to ma "w zakresie" (umowy)
    a jednocześnie pracownica w ciąży akurat tego wykonywać nie może.
    Druga wersja prowadziłaby do koncepcji że pracodawca musi
    zwolnić pracownicę w ciąży ze świadczenia pracy.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-10-23 07:24:43
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Sat, 22 Oct 2011 17:45:56 +0000, Massai wrote:

> [...]
    > (przewodnicząca bodajże, za założenie zwiazku ją chciał wywalić).
    > Przeniósł ją na stanowisko "babci klozetowej".

    Jakby poszła do sądu, to by wygrała.
    Odpowiednie kwalifikacje oznaczają także to, że nie można przy okazji
    degradować pracownika.

    --
    pozdrawiam, Olgierd

  • 7. Data: 2011-10-23 10:53:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > "dalekosiężnego" kierowcy) w "normalnych" warunkach, taka zmiana
    > podpadałaby pod wypowiedzenie istotnych warunków umowy o pracę.

    no to jak rozwiązać taką sytuację:
    - kobieta w ciąży
    - firma likwiduje punkt obsługi klienta w danym mieście
    - najbliższy inny punkt obsługi klienta tej firmy znajduje się w odległości
    200km

> [...]
    > Druga wersja prowadziłaby do koncepcji że pracodawca musi
    > zwolnić pracownicę w ciąży ze świadczenia pracy.

    prowadziłąby do koncepcji ze trzeba pracownikowi płacić, nie można zlecić
    mu pracy i trzeba mu płacić.
    Ale to jest jednak sytuacja bardzo wyjątkowa. Najczęście można przesunąć
    pracownika do innych zadań ale o podobnym charakterze.
    Pytanie było, czy można np. pracownika biurowego przesunąć do pracy
    fizycznej?
    Olgierd w przykładzie z babciąklozetową pisze, że jest to niezgodne ze
    względu na degradację.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Obdarowany mówi dziękuję,

  • 8. Data: 2011-10-23 14:18:03
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Sun, 23 Oct 2011 10:53:40 +0000, Budzik wrote:

    > no to jak rozwiązać taką sytuację:

    Bardzo prosto:

    > - firma likwiduje punkt obsługi klienta w danym mieście

    nie likwiduje ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd

  • 9. Data: 2011-10-23 16:06:38
    Od: Swieża <S...@...wp.pl>

    Użytkownik Olgierd n...@n...problem ...

    > Bardzo prosto:

    > nie likwiduje ;-)

    załózmy, że to rozwiązanie nie wchodziw rachubę.

  • 10. Data: 2011-10-23 17:15:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Sun, 23 Oct 2011 16:06:38 +0000, Swieża wrote:

    > załózmy, że to rozwiązanie nie wchodziw rachubę.

    Załóżmy :-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd