  • 1. Data: 2007-09-21 13:27:29
    Temat: Zakup notebooka i problem z nieuczciwym sprzedawcą - prośba o porad
    Od: "Maciek[NP]" <z...@i...pl>

    Witam,

    Postanowiłem skorzystać z pomocy zacnego grona p.s.p ponieważ dokonałem
    zakupu komputera przenośnego a który to komputer jest niezgodny ze
    specyfikacją producenta o czym nie zostałem poinformowany podczas
    dokonywania zakupu. 19.09.2007 r. kupiłem komputer marki HP Pavilion, model
    dv6137ea. Na stronie internetowej sprzedawcy i producenta była podana zgodna
    ze sobą specyfikacja sprzętowa. Niestety po zainstalowaniu systemu
    operacyjnego okazało się, że parametry tego komputera nie są zgodne z
    ofertą. Ponadto po sprawdzeniu numeru seryjnego i numeru produktu na
    infolinii HP okazało się, że komputer ten nie jest przeznaczony na rynek
    polski i serwis HP nie świadczy gwarancji na warunkach takich jak w
    przypadku gdy komputer pochodzi od polskiego dystrybutora tej marki.
    Sprzedawca wprawdzie dołączył kartę gwarancyjną sklepu ale uprawnia ona
    jedynie do dokonania naprawy w serwisie sprzedawcy a nie w autoryzowanym
    serwisie producenta, z odbiorem i dostawą do domu (tzw. door to door).
    Ponadto nie mam możliwości rozszerzenia takiej gwarancji za dodatkową opłatą
    na kolejne lata tak jak to się ma w przypadku zakupu sprzętu od polskiego
    dystrybutora. O fakcie tym nie zostałem poinformowany w momencie dokonywania
    zakupu i moim zdaniem było to celowe działanie które miało na celu
    wprowadzenie mnie w błąd a tym samym nakłonienie do zakupu
    niepełnowartościowego sprzętu. Kupując komputer na terenie kraju przyjąłem
    założenie, że posiada on również na terenie kraju normalną gwarancję
    producenta dającą możliwość dokonywania naprawy w autoryzowanym serwisie i
    nie spodziewałem się takich kłopotów. Sprzedawca natomiast twierdzi, że nie
    miał obowiązku informowania mnie, że mogę napotkać takie trudności i że ja
    jako kupujący powinienem zapytać się sam i sam przewidzieć wszelkie
    ewentualności. Moim zdaniem było to celowe i świadome wprowadzenie mnie w
    błąd mające na celu pozyskanie klienta i sprzedaż tego przedmiotu. Dodatkowo
    sytuację komplikuje fakt, że komputer ten został odebrany osobiście a nie
    zakupiony wysyłkowo oraz kupiony w celu użycia w działalności gospodarczej
    (faktura VAT) tak więc nie mogę zwrócić go w ciągu 10 dni oraz nie podlegam
    ochronie wynikającej ze sprzedaży konsumenckiej. Mam więc bardzo poważny
    problem ponieważ stałem się "szczęśliwym" posiadaczem bubla za prawie 3000
    zł. Byłbym wdzięczny gdybyście zechcieli udzielić mi porady i nakierować na
    właściwą drogę w jaki sposób mogę odstąpić od takiej umowy i zwrócić
    zakupiony sprzęt.

    Pozdrawiam,
    Maciek

    --
    jedyny jedynie słuszny i prawdziwy Nocny Patrol z Lublina
    http://nocnypatrol.org

  • 2. Data: 2007-09-21 13:57:12
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    > jedynie do dokonania naprawy w serwisie sprzedawcy a nie w autoryzowanym
    > serwisie producenta, z odbiorem i dostawą do domu (tzw. door to door).

    I to jedynie dobra wola sprzedawcy

    > zakupu i moim zdaniem było to celowe działanie które miało na celu
    > wprowadzenie mnie w błąd a tym samym nakłonienie do zakupu

    Trudno bedzie Ci to udowodnic. Jak sprzedam Ci jajko, to nie
    mozesz miec do mnie pretensji ze sie z niego kurczak nie wykluje.

> [...]
    > założenie, że posiada on również na terenie kraju normalną gwarancję
    > producenta dającą możliwość dokonywania naprawy w autoryzowanym serwisie i

    A link do sklepu/aukcji? Co jest napisane w warunkach i opisie?

    Brak informacji nie jest jednoznaczny z wprowadzaniem w blad.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com & http://anvilstrike.com

  • 3. Data: 2007-09-21 17:02:56
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Maciek[NP] pisze:

    > Witam,

    Hej.

> [...]
    > ze sobą specyfikacja sprzętowa. Niestety po zainstalowaniu systemu
    > operacyjnego okazało się, że parametry tego komputera nie są zgodne z

    Ja bym się tego uczepił. Trzymałbym się tego że sprzedano Ci komputer HP
    Pavilion dv6137ea, który ma taką a taką konfigurację (to jest chyba
    standaryzowane?). skoro sprzedawca dokonał zmian w konfiguracji to nie
    sprzedaje już w/w modelu.

> [...]
    > na kolejne lata tak jak to się ma w przypadku zakupu sprzętu od polskiego

    Tego nie przeskoczysz.. .warunki gwarancji są w jakimś stopniu dowolne...

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 4. Data: 2007-09-21 17:46:16
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek[NP]" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Maciek
    >
    > --
    > jedyny jedynie słuszny i prawdziwy Nocny Patrol z Lublina

    witam!

    powiem tak:
    doświadczyłem takiej sytuacji, ale kupowałem towar jako konsument i
    bezpośrednio w sklepie Philipsa w moim mieście; kupowałem do domu TV;
    wybrałem model X, albowiem miał pewną funkcję o której sprzedawca
    zapewniał - to była funkcja DIGITAL SCAN; wziąłem za gotówkę uzyskując
    jeszcze rabat ok.150zł i pojechałem do chaty; sklep dostarczył towar do domu
    o umówionej godzinie; zaznaczam, że sprzedawca klął się na siebie że ta
    funkcja jest; poprawia ona znacznie jakość obrazu - odświeża w pionie i
    poziomie obraz na tyle często, że oczy nie bolą przy długim oglądaniu;
    otwarłem pudło, wyjąłem TV, uruchomiłem, jednym przyciskiem ustawiłem
    wszystko; rewelacja!; dorwałem jednak za moment instrukcję obsługi i
    sprawdzam dostępne funkcje; w menu OBRAZ winna być funkcja DIGITAL SCAN; nie
    było; włączałem i wyłączałem kilkakrotnie, szukałem pod innymi MENU - nie
    było; według instrukcji, jak się okazało, ta funkcja winna być pod MENU
    OBRAZ ale w tym modelu nie ma, gdyż jest on rozprowadzany na teren europy
    wschodniej a ten z ww. funkcją - tylko dla krajów europy zachodniej oraz
    krajów środziemnomorskich; od razu następnego dnia zgłosiłem ten fakt -
    uprzednio sprawdziłem na internecie - tam producent pisał odmiennie, tzn. że
    ta funkcja jednak jest, ale to była specyfikacja ogólna, niezależnie od
    kraju; poszedłem do sklepu i zgłosiłem to; jednocześnie napisałem do
    Centrali Philipsa w Polsce i w ciągu 24h sprawa została załatwiona po mojej
    myśli; zapowiedziałem odstąpienie od umowy i wystąpienie do sądu na drogę
    sądową celem uzyskania odszkodowania za szkody poniesione świadomym
    wprowadzeniem mnie w błąd przez sprzedawcę i przez nich, przez Philipsa,
    skoro błędy były także na ich stronie WWW; zadzwoniono ze sklepu i
    zaproszono nas na wymianę towaru; centrala powiedziała, że mają nam dać inny
    model z tą właśnie funkcją za cenę tego sprzedanego; różnica byłą spora gdyż
    ten sprzedany mi kosztował po rabacie ok.2650zł a ten inny 3500zł;
    ostatecznie zwróciłem im rabat i dostałem TV warte 3500 za cenę ok.2800zł; w
    liście zapowiedziałem też że o całej sprawie odpowiednio powiadomie media a
    już zapewne sprawa sądowa odciśnie się negatywnym piętnem na renomie
    philipsa; podziałało jak wyżej opisałem

    podkreślam - działałem jako konsument i bezpośrednio w autoryzowanym sklepie
    philipsa nabywałem

    pzdr

  • 5. Data: 2007-09-21 20:44:04
    Od: Markus Sprungk <m...@g...com>

    PlaMa napisał(a):

    > Ja bym się tego uczepił. Trzymałbym się tego że sprzedano Ci komputer HP
    > Pavilion dv6137ea, który ma taką a taką konfigurację (to jest chyba
    > standaryzowane?).

    Nie jest. Tak samo jak seria NX 7400 EY508 ES, która była dostępna w
    bodajże trzech wariantach konfiguracyjnych o czym ani HP ani jakikolwiek
    dystrybutor w tym kraju nie wspominał.

    ICQ: 79050392 m...@g...com
    Tlen: msprungk
    GG: 1447098

  • 6. Data: 2007-09-21 21:59:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Sep 2007, Maciek[NP] wrote:

    > Kupując komputer na terenie kraju przyjąłem
    > założenie, że posiada on również na terenie kraju normalną gwarancję
    > producenta dającą możliwość dokonywania naprawy w autoryzowanym serwisie

    Przychylam się do zdania, że tu naciągasz.
    Żadne *prawo* nie uprawnia do dedukowania, że warunki gwarancji są
    inne niż... zaproponowane warunki gwarancji :)

    > Sprzedawca natomiast twierdzi, że nie
    > miał obowiązku informowania mnie, że mogę napotkać takie trudności i że ja
    > jako kupujący powinienem zapytać się sam i sam przewidzieć wszelkie
    > ewentualności.

    Wiesz, część rzeczy leży po stronie sprzedawcy, część po stronie
    kupującego.
    To nie jest tak, że kupujący może *nic* nie wiedzieć i zakładać, że
    co sobie wymyśli, tak ma być (bez urazy poproszę) - to przepisy
    określają, że np. "niezgodność konsumencka" jest przymusowym
    zobowiazaniem sprzedawcy.
    Dla gwarancji tak nie jest i już.

    Mniej więcej na tej samej zasadzie, że jak kupujesz bilet na tramwaj
    możesz sobie "przyjąć że zapewni on miejsce siedzące".
    Przyjąć możesz, zapewnić nikt nie musi.

> [...]
    > problem ponieważ stałem się "szczęśliwym" posiadaczem bubla za prawie 3000

    A czy umowa wyłączyła *rękojmię*?
    Sprzedawcy detaliczni raczej o uregulowaniu tej sprawy nie pamietają,
    więc wysoce prawdopodobne że wszystkie zapisy ustawowe (również te
    "tylko default") mają zastosowanie.
    Ale na 558.1 zwróć uwagę...

    > Byłbym wdzięczny gdybyście zechcieli udzielić mi porady

    Wykluczone, musiałbym być adwokatem :)

    > i nakierować na właściwą drogę

    _117.html
    Od art.556 :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-23 12:03:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Maciek[NP]" <z...@i...pl> writes:

> [...]
    > niezgodny ze specyfikacją producenta o czym nie zostałem
    > poinformowany podczas dokonywania zakupu.

    No właśnie, a czy komukolwiek udało się wywalczyć w sądzie wymianę
    wadliwego procesora? Chodzi mi o wczesne egzemplarze najnowszych
    procesorów znanych producentów, w których to procesorach znajdują
    się błędy.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 8. Data: 2007-09-23 12:41:44
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Maciek[NP] pisze:
> [...]
    > zł. Byłbym wdzięczny gdybyście zechcieli udzielić mi porady i nakierować na
    > właściwą drogę w jaki sposób mogę odstąpić od takiej umowy i zwrócić

    Witam

    Postaram się udzielić w miarę jasnej porady. Po pierwsze umowa
    gwarancyjna to zupełna dowolność. Gwarancji udzielił ci sprzedający w
    tym wypadku nie producent. Mając umowę gwarancyjną w ręku trzeba było
    sprawdzić kto udziela ci gwarancji na ten sprzęt. Myślę, że tutaj nie
    jesteś w stanie powalczyć o cokolwiek. Natomiast co do samego komputera
    to zastanowiłbym się nad rękojmią za wady rzeczy sprzedanej.

    Art. 556 KC stanowi o odpowiedzialności sprzedającego z tytułu rękojmi
    za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. W definicji pojęcia zawarto
    "...jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił
    (sprzedawca przyp. K.) kupującego. Jeżeli tak było to zgodnie z art. 560
    KC przysługują ci dwa uprawnienia:

    1) możesz od umowy odstąpić, chyba że sprzedający wymieni rzecz wadliwą
    lub wady usunie (co chyba nie wchodzi w rachubę w tym wypadku). Patrz
    też par. 2 tego artykułu oraz art. 563 par.2 KC a także 564 (jeżeli
    udałoby ci się wykazać podstępne zatajenie wad)

    2) możesz żądać obniżenia ceny (patrz par. 3 art. 560 KC

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-09-23 13:05:20
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Kuba pisze:

> [...]
    > udałoby ci się wykazać podstępne zatajenie wad)
    >
    > 2) możesz żądać obniżenia ceny (patrz par. 3 art. 560 KC

    Po przemyśleniu sprawy z gwarancją dodam jeszcze tylko, że gdybyś żądał
    obniżenia ceny to podniósłbym na twoim miejscu fakt, że poprzez
    sprzedanie ci towaru, który nie podlega autoryzowanemu serwisowi
    zmniejszyła się jego wartość o tę dodatkową cechę.

    Uzasadniłbym to tym, że informacja o tym fakcie nie została ci
    przekazana przez sprzedawcę. Będzie się on bronił zarzutem, że nie miał
    takiego obowiązku. Pytanie brzmi czy sprzedający może sam decydować o
    tym jakie informacje podaje kupującemu i czy są one dla niego istotne??
    Wątpliwym jest też, żeby powyższa informacja była dla ciebie na tyle
    istotna żeby decydowała o zawarciu umowy sprzedaży. Poza tym ty jako
    klient kupujący sprzęt HP, nieważne czy jako konsument czy
    przedsiębiorca możesz chyba liczyć na to, że zakupiony przez ciebie
    sprzęt jest objęty autoryzowanym serwisem HP.

    Nie ukrywam, że jest to trochę naciągany pomysł, ale moim zdaniem
    informacja czy sprzęt podlega takiemu serwisowi jest istotna dla
    kupującego. A przynajmniej dla mnie by była.

    Jeśli ktoś się nie zgadza to zapraszam do dyskusji