  • 1. Data: 2007-09-21 11:52:27
    Temat: Prawo wglądu do operatu szacunkowego
    Od: "Przemek" <c...@g...pl>

    Tutejszy Urząd Miasta sprzedaje w drodze przetargu działkę zabudowaną
    budynkiem gospodarczym.
    Kiedy udałem się do osoby zajmującej się przetargami odmówiono mi wglądu w
    jakiekolwiek dokumenty , w tym w operat szacunkowy.
    Czy nie ma żadnego prawa regulującego przetargi ??
    Mam uczestniczyć w licytacji kota w worku ?

  • 2. Data: 2007-09-21 12:55:52
    Temat: Re: Prawo wglądu do operatu szacunkowego
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Dnia 21-09-2007 nikt nawet nie przypuszczał, że napisane
    wówczas przez agenta o pseudonimie 'Przemek' słowa
    spowodują takie konsekwencje. A brzmiały one:

> [...]
    > jakiekolwiek dokumenty , w tym w operat szacunkowy.
    > Czy nie ma żadnego prawa regulującego przetargi ??
    > Mam uczestniczyć w licytacji kota w worku ?

    Owszem jest, podaj linka do ogłoszenia o przetargu to zobaczymy o co
    chodzi.

    --
    TomaSz.

  • 3. Data: 2007-09-21 16:39:05
    Od: DeWe <n...@g...com>

    Przemek pisze:
> [...]
    > jakiekolwiek dokumenty , w tym w operat szacunkowy.
    > Czy nie ma żadnego prawa regulującego przetargi ??
    > Mam uczestniczyć w licytacji kota w worku ?

    Przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości przez gminę reguluje
    ustawa o gospodarce nieruchomościami, w szczególności art. 37 i nast. i
    jest realizacją zadań publicznych. W Twoim przypadku będzie miała
    zastosowanie przede ustawa o dostępie do informacji publicznej. W myśl
    jej przepisów każdy ma prawo dostępu do informacji publicznej a organ
    nie może odmówić udzielenia tej informacji, poza szczególnymi
    przypadkami, które w tym wypadku nie zachodzą. Prawo dostępu do
    informacji obejmuje także wgląd do dokumentów urzędowych, w tym. do
    operatu szacunkowego.
    Z praktyki wiem, że urzędy zasłaniają się ochroną praw autorskich i na
    tej podstawie odmawiają udostęstępnienia operatów szacunkowych. Jest to
    niezgodne z prawem.

    Przytoczę sentencję wyroku WSA w Warszawie (II SA/Wa 2043/05)

> [...]
    > i technicznie wytworzone przez organ administracji publicznej,
    > ale przymiot taki będą posiadać także te, których organ używa do
    > zrealizowania powierzonych prawem zadań nawet, gdy prawa autorskie
    > należą do innego podmiotu. Bez znaczenia wówczas jest to, w jaki
    > sposób znalazły się one w posiadaniu organu i jakiej sprawy dotyczą.
    > Ważne natomiast jest to, by dokumenty takie służyły realizowaniu zadań
    > publicznych przez organ i odnosiły się do niego bezpośrednio. Innymi
    > słowy, dokumenty takie muszą wiązać się ze sferą faktów zaistniałych

    Odmowa udostępnienia takiej informacji może nastąpić wyłącznie w drodze
    decyzji. Krótki, pisemny wniosek, z powołaniem się na konkretne przepisy
    UoDdIP w 99% odnosi pozytywny skutek.
    Powodzenia!

    Ustawa o gospodarce nieruchomościami
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19971150741

    Ustawa o dostępie do informacji publicznej
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20011121198