  • 1. Data: 2009-07-29 08:05:48
    Temat: Zakup do firmy zagranicznego oprogramowania niedostepnego w Polsce
    Od: "abs" <n...@w...pl>

    Firma ktora obsluguje od strony informatycznej potrzebuje zakupic pewnien
    program niedostepny w Polsce. Oczywiscie potrzebuja faktury. Nie maja
    pojecia jak to zrobic wiec pomyslalem, ze ja kupie dla nich ten program,
    zaplace karta i jako posiadacza licencji wpisze ich firme w formularzu
    zamowienia na stronie producenta. A potem rozliczymy sie w ten sposob, ze
    wystawie wlasna fakture za np. usluge informatyczna. Problem w tym, ze nie
    beda mieli tego zakupu potwierdzonego faktura od producenta programu. Czy w
    takim wypadku moge wystapic jakies problemy w przypadku kontroli legalnosci
    oprogramowania ?

    Pozdrawiam,
    ABS

  • 2. Data: 2009-07-29 08:15:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 10:05:48 +0200, abs napisał(a):

> [...]
    > producenta programu. Czy w takim wypadku moge wystapic jakies problemy w
    > przypadku kontroli legalnosci oprogramowania ?

    Nie sądzę żeby to był dobry pomysł. W razie gdy ta spawa wyjdzie (a wyjść
    może właśnie np przy kontroli legalności), to będą duże kłopoty
    podatkowe. Z jednej strony dostali za darmo program, z drugiej zapłacili
    za usługę, której nie wykonano.

    Pytania:

    1. Dlaczego nie możesz im po prostu sprzedać tego programu?

    2. Czy na pewno nie ma możliwości otrzymania faktury od producenta?

  • 3. Data: 2009-07-29 08:36:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    abs wrote:
> [...]
    > takim wypadku moge wystapic jakies problemy w przypadku kontroli legalnosci

    Czyżby to był pierwszy w Polsce przypadek zakupu czegoś od zagranicznej
    firmy?

  • 4. Data: 2009-07-29 08:41:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > za usługę, której nie wykonano.
    >
    > Pytania:
    >
    > 1. Dlaczego nie możesz im po prostu sprzedać tego programu?

    A czym on udokumentuje nabycie?

    > 2. Czy na pewno nie ma możliwości otrzymania faktury od producenta?

    Może uwaga ogólna - fakt że dowód zakupu od producenta oprogramowania
    nie wygląd jak polska faktura VAT, że nie ma tam "nawet nipu" nie znaczy
    że nie jest dokumentem księgowym.
    Dokument na którym będzie napisane co , kto od kogo kupił, za ile i
    kiedy plus na wszelki wypadek potwierdzenie zapłaty (np. wyciąg z karty)
    w zupełności wystarcza.

    Najczęściej o "invoice" trzeba poprosić, przyślą mailem albo wystawią na
    stronie do pobrania. W USA tez się prowadzi księgowość (a zasady
    rachunkowości u podstaw są takie same na całym świecie), rozlicza
    podatki, wydatki tez trzeba udokumentować. Tam tez firmy potrzebują
    rachunków.

    Od oprogramowania jest 22% vat, trzeba to rozliczyć faktura wewnętrzną u
    nabywcy.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2009-07-29 09:06:04
    Od: "abs" <n...@w...pl>

> [...]
    > może właśnie np przy kontroli legalności), to będą duże kłopoty
    > podatkowe. Z jednej strony dostali za darmo program, z drugiej zapłacili

    Nie no, co miesiac wystawiam im fakture bo co chwila cos tam trzeba
    naprawic, przeinstalowac. I na koniec miesiaca dostaja fakturke za 'usluge
    informatyczna', zwykle na taka sama, zryczaltowana kwote na ktora sie
    umowilismy. Myslalem, zeby teraz wliczyc do ceny uslugi po prostu koszt
    programu, nie jest to wielka kwota, cos kolo 250 PLN.

    > 1. Dlaczego nie możesz im po prostu sprzedać tego programu?

    Bo sam nie mam jak go nabyc na fakture.

    > 2. Czy na pewno nie ma możliwości otrzymania faktury od producenta?

    Producentem jest firma Amerykanska. Podejrzewam, ze ksiegowa by mnie
    wysmiala gdybym przyszedl z faktura od nich, pewnie w zyciu z czyms takim
    nie miala do czynienia i nie bedzie sie jej chcialo zastanawiac co z tym
    mozna a co nie.

    Pozdrawiam,
    ABS

  • 6. Data: 2009-07-29 09:12:19
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    abs napisał(a):
> [...]
    > nie miala do czynienia i nie bedzie sie jej chcialo zastanawiac co z tym

    To idziesz z tym do szefa firmy. Jak firma potrzebuje to niech ustawi
    księgową. To są dokumenty uznawane przez polskie US. A że księgowa żyje
    w czasach pieczątki łupanej to osobny problem.

    wer

  • 7. Data: 2009-07-29 09:19:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 11:06:04 +0200, abs napisał(a):

> [...]
    > wysmiala gdybym przyszedl z faktura od nich, pewnie w zyciu z czyms
    > takim nie miala do czynienia i nie bedzie sie jej chcialo zastanawiac co

    Maddy już napisała: amerykanie też wystawiają faktury. A właśnie ze
    względu na księgowe proponuję żebyś to kupił od amerykanów i sprzedał
    firmie. Sam tak czasami robię, bo np firma nie ma karty żeby zapłacić.
    Problemy są zazwyczaj dwa: trzeba wysłać nieco maili żeby dostać fakturę
    i sklepy interenetowe nie zawsze pozwalają wpisać innego nabywcę licencji
    niż płatnika/nabywcę programu. Ten drugi problem bywa czasami trudniejszy
    do rozwiązania.

    W wypadku bardziej typowych programów sprawdź czy nie sprzedaje go CRO
    Skulskiego (cro.skulski.pl)

  • 8. Data: 2009-07-29 09:53:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    abs pisze:

> [...]
    > nie miala do czynienia i nie bedzie sie jej chcialo zastanawiac co z tym

    Chyba żartujesz, księgowa nie będzie wiedziała jak rozliczyć zagraniczna
    fakturę? Księgowa nie zaksięguje bo jej się nie podoba dokument, bo
    takiego jeszcze nie widziała?

    Ja mam nadzieję, że tylko tak ci sie wydaje i księgowa będzie wiedziała
    jak rozliczyć zakup oprogramowania od kontrahenta spoza unii, a jak nie
    będzie to poczyta, popyta i się nauczy.
    Inaczej powinna poszukać sobie innego zajęcia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2009-07-29 10:01:38
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > W wypadku bardziej typowych programów sprawdź czy nie sprzedaje go CRO
    > Skulskiego (cro.skulski.pl)

    Oni są w stanie pośredniczyć w zakupie dowolnego programu, nawet
    najbardziej egzotycznego. Kwestia co najwyżej prowizji.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 10. Data: 2009-07-29 10:13:41
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 12:01:38 +0200, Patryk Włos napisał(a):

    > Oni są w stanie pośredniczyć w zakupie dowolnego programu, nawet
    > najbardziej egzotycznego. Kwestia co najwyżej prowizji.

    Są w stanie ale nie zawsze chcą.