  • 21. Data: 2003-10-27 22:09:28
    Temat: Re: Zadatek a Zaliczka
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0310270310370.-41309473@k6-2.port
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Sun, 26 Oct 2003, NoMAD wrote:

    > Inaczej: definiuje zadatek. Nie definiuje zaliczki, aczkolwiek
    > termin jest używany w KC.

    Owszem jest ale w troche innym znaczeniu (743). Dlaczego? - zapytasz. Otoz
    zwracam twoja uwage na wykladnie systemowa tegoz przepisu (743): dlaczego
    znajduje sie on wsrod przepisow dot w umowy zlecenia a nie w ogolnych
    przepisach o zobowiazaniach umownych (384-396) w ktorych to znajduje sie
    definiowany wyraznie zadatek? :-)

    > Sprzeciw. IMO nie wynika "z mocy prawa".
    > Co oczywiście wcale nie oznacza, że *w tym przypadku* zaliczka
    > musi zostać oddana.
    > Zadatek jest "konfiskowany z mocy prawa" bo tak stanowi przepis.
    > Zaliczka... jest "na pokrycie kosztów".

    Ten wniosek jest z 743. Patrz jak wyzej

    > W tym momencie zleceniobiorca/kontraktujący/komisant...ktoś_tam
    > IMO musi *wykazać* że koszty poniósł (a w omawianym przypadku tak
    > rzeczywiście BYLO) i IMO tylko UZASADNIONE koszty może potrącić
    > (a tego w omawianym przypadku [jeszcze] NIE BYŁO).
    > Art. 743 i gdzie indziej :), szukać "zaliczk" w KC :)

    j.w.

    > IMO - nieprawda.
    > Mógł wynając gdzieś mieszkanie drożej i za "przeciętny okres
    > szukania mieszkania" (ja wiem ? 3 miesiące ?) zażądać dopłacenia
    > różnicy. To nie to samo !

    j.w. (Cala twoja argumentacja opiera sie na 743)

    > Ma powody żeby domagać się *rozliczenia* zaliczki !

    j.w.

    > Sprzeciw.
    > ZDECYDOWANY.
    > I dziwię się że prawnicy milczą !!

    Wcale mnie to nie dziwi ;-)

    > Nie.
    > Użycie w umowie słowa "zadatek" pociąga za sobą jasne
    > i oczywiste konsekwencje, nie uzależnione od tego czy
    > i jakie koszty kto poniósł - tylko kto odstąpił od umowy.
    > Zaliczka... nie, to nie to samo :)

    Zwracam uwage na 65 (2) KC, wykladnie systemowa 743 oraz 394 in principio

    > To w tej kwestii sie zgadzamy: powyżej jest "tylko
    > moje zdanie"

    :-) Ilu Polakow/prawnikow tyle opinii

    pozdrowienia

  • 22. Data: 2003-10-28 19:17:29
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Sun, 26 Oct 2003, WaLdI wrote:
    >
    > Zajrzyj tam gdzie proponowałem :) - przy umowie zlecenia.
    >
    > I *IMO* ty właśnie *zleciłeś* sprowadzenie samochodu.

    Oj Gotfdryd, Gotfryd :-)

    Ależ umowa, którą zawarł nasz pytajnik ze sprzedawcą samochodu to umowa
    kupna-sprzedaży! Skąd Ci się ulęgło, że to "zlecenie sprowadzenia"??? Musze
    przyznać, że to najbardziej oryginalna interpretacja prawa jaką widziałem
    już od dawna ( no może od postu labladora o sądzie pracy ) :-))))

    Z zasadzie nie mam wiele do dodania w kwestii tego wątku. Zadatek-nie
    zadatek - kwestia może być sporna. Ja bym tylko dodał, że może warto zerknąć
    na art. 385.3 kc w w szczególności na pkt 16). Wbrew łacińskiej paremii nie
    wszystko co w umowie stoi, musi byc prawem między stronami.

    Depi.

  • 23. Data: 2003-11-02 07:11:30
    Od: mec.<j...@p...onet.pl>

    zadatek tym różni sie od zaliczki, że zaliczka to zawsze okeslona
    suma pienięzna a zadatkiem moze byc każda inna zecz. Jeżleli
    zadatek jest kwota pienięzna to mówi sie o zaliczce w roli zadatku.
    Cyzli jeyeli nic inego nie wznika y umowz pryepada ona tak jak
    yadatek w pryzpadku nie yawarcia umowz. Pryz yawarciu podlega
    yalicyeniu na cene

    MA PRAWO YATRYZMAC YALICYKE!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 24. Data: 2003-11-02 11:47:36
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "mec." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Cyzli jeyeli nic inego nie wznika y umowz pryepada ona tak jak
    > yadatek w pryzpadku nie yawarcia umowz. Pryz yawarciu podlega

    Czy mozesz podac podstawe prawna i argumenty na potwierdzenie tego? Co
    oczywiscie nie znaczy ze nie zagadzam sie z tym. Chcialbym tylko poznac tok
    rozumowania poparty konkretnymi argumentami.
    Ja bym nie rozroznial zadatku od zaliczki. Z (stricte) zaliczka mamy do
    czynienia tylko w przepisach szczegolnych (wielokrotnie cytowany w tym watku
    743). W innych wypadkach, tak jak i tutaj slowo zaliczka stanowi w potocznym
    jezyku synonim zadatku. A tylko ten jest definiowany w KC.

    Zgadzam sie ze zadatekiem moze byc kazda rzecz (oprocz nieruchomosci- arg z
    157).