    From: "NoMAD" <l...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zadatek a Zaliczka
    Date: Sun, 26 Oct 2003 15:32:34 +0100
    Sender: l...@o...pl@80.51.198.189

    Użytkownik "WaLdI" <waldi_korekantyspamowy_@info2_itukorek_.pl> napisał w
    wiadomości news:bngmou$4i$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Chcialbym oddzielic sprawy moralne od prawnych.
    > Oczywiscie ze moralnie czuje sie nienajlepiej, ale myslalem ze prawo
    > rozroznia zaliczke i zadatek
    > i kiedy odstępuje od umowy to zaliczka podlega zwrotowi.

    Bo tak jest.

    > Tym bardziej ze nie mam zadnej umowy tylko kwitek jak Kp: Zaliczka na t w
    > kwocie takiej.

    Umowe masz. Ten "kwitek" tylko to potwierdza.

    > Jeszcze w okresie studiuów zdarzylo mi sie wplacic zaliczke na wynajem
    > mieszkania ale wlasciciel
    > wynajal je korzystniej komus innemu i mi oddal zaliczke bez zadnej
    podowjnej
    > wysokosci
    > tylko po prostu zaliczke.

    Mogles domagac sie podwojnej wysokosci.

    > Prosilbym o nieocenianie moralnosci tylko o ocene strony prawnej.

    Nikt nie ocenia twojej moralnosci.

    > Byc moze przyda mi sie ta wiedza w przyszlosci.
    >
    > I tak, jesli nie zwroca mi tej zaliczki to sie klocil nie bede bo i tak
    bede
    > jeszcze kilka 2 tys do przodu.

    Nie maja powodu zeby ci zwracac. Ale jesli ci zwroca to ok :-)

    > Chodi mi jak powiadam o strone prawna tych 2 pojec: zadatek i zaliczka

    W braku odmiennych ustalen w umowie nalezy przyjac ze te pojecia sa tozsame.
    KC co prawda mowi o zadatku ale to to samo. Zaliczka to termin funkcjonujacy
    w jez nie-prawniczym. Ale oczywiscie to jest tylko moje zdanie :-)