  • 1. Data: 2005-11-05 14:40:08
    Temat: Zachowek
    Od: "nata" <n...@o...pl>

    Kilka dni temu zmarła moja matka - 93 lata. Po uroczystościach pogrzebowych
    okazało się, że 3 lata temu matka przepisała siedlisko z domem i
    przylegającym 1h ziemi rolnej na syna mojego brata. Zaznaczam, że siedlisko
    i podupadający domek na wsi to wszystko co po niej zostało. Po pogrzebie
    mój brat poinformował, że wszystko co zostało po zmarłej matce należy do
    jego syna (wnuka zmarłej), a ja nic nie dostanę. Przypuszczalnie jest to
    darowizna, ale obecny właściciel (wnuk) nie chce pokazać aktu notarialnego.
    Przez trzy lata matka i brat trzymali to w tajemnicy przede mną i rodziną.
    Prawdopodobnie matka była zastraszana przez nadużywającego alkoholu brata. W
    przeciwieństwie do brata i jego syna przyjeżdżałam do matki często,
    opłacałam pielęgniarkę, która opiekowała się matką na co dzień, wzięłam na
    siebie organizację pogrzebu.

    Czy rzeczywiści nic mi się nie należy? Zaznaczam, że nie zostałam
    wydziedziczona, ani sama nie zrzekłam się praw do spadku. W podobnej
    sytuacji są dzieci po mojej zmarłej siostrze. Czy w tej sytuacji mam jeszcze
    szansę odziedziczyć coś matce? Co z zachowkiem?

    Będę wdzięczna za pomoc, serdecznie pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-11-05 14:53:51
    Temat: Re: Zachowek
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    nata wrote:

> [...]
    > sytuacji są dzieci po mojej zmarłej siostrze. Czy w tej sytuacji mam jeszcze
    > szansę odziedziczyć coś matce? Co z zachowkiem?

    Masz prawo do zachowku, chyba ze chcesz podwazac umowe darowizny jako
    wymuszona, ale blado to widze.
    Wiec bierz co ci daja, bo co ci po podupadajacym domku.

  • 3. Data: 2005-11-05 15:19:31
    Od: "nata" <n...@o...pl>

    > Masz prawo do zachowku, chyba ze chcesz podwazac umowe darowizny jako
    > wymuszona, ale blado to widze.
    > Wiec bierz co ci daja, bo co ci po podupadajacym domku.

    Sęk w tym, że nic nie dają! Jak wyegzekwować cokolwiek - (1/3 wartości
    siedliska)?

  • 4. Data: 2005-11-05 15:20:07
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    nata wrote:

    > Sęk w tym, że nic nie dają! Jak wyegzekwować cokolwiek - (1/3 wartości
    > siedliska)?

    Sądownie.
    Weż adwokata.

  • 5. Data: 2005-11-07 08:35:14
    Od: "nata" <n...@o...pl>

    > Sądownie.
    > Weż adwokata.

    A jak otrzymać zachowek od wartości siedliska po śmierci matki, która 3 lata
    przed śmiercią przekazała siedlisko aktem darowizny wnukowi? Wartość
    siedliska to około 30.000 zł. Ile kosztuje adwokat?

  • 6. Data: 2005-11-07 15:13:02
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    nata napisał(a):
    > A jak otrzymać zachowek od wartości siedliska po śmierci matki, która 3 lata
    > przed śmiercią przekazała siedlisko aktem darowizny wnukowi?

    dochodząc zapłaty od wnuka

    > Wartość siedliska to około 30.000 zł. Ile kosztuje adwokat?

    na ile się umówisz

    KG

  • 7. Data: 2005-11-07 17:43:27
    Od: "nata" <n...@o...pl>

    > dochodząc zapłaty od wnuka

    W jaki sposób i w jakim terminie po śmierci matki mogę dochodzić zachowku ?
    Rozumiem, że w powyższej sprawie sznase na podważenie darowizny mam małe?
    nata

  • 8. Data: 2005-11-07 17:54:13
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    nata napisał(a):
    > W jaki sposób i w jakim terminie po śmierci matki mogę dochodzić zachowku ?

    Jeśli zobowiązany nie zapłaci dobrowolnie - występując z pozwem.
    Przedawnienie - 3 lata od śmierci.
    Przeczytaj przepisy kodeksu cywilnego o zachowku - od art.991 do 1011.

    > Rozumiem, że w powyższej sprawie sznase na podważenie darowizny mam małe?

    opis nieco skromny, ale raczej tak

    KG

  • 9. Data: 2005-11-07 20:46:32
    Od: "nata" <n...@o...pl>

> [...]
    > Przedawnienie - 3 lata od śmierci.
    > Przeczytaj przepisy kodeksu cywilnego o zachowku - od art.991 do 1011.

    Matka zmarła kilka dni temu. Po pogrzebie rodzina dowiedziała się, że w 2002
    roku moja matka aktem darowizny przepisała siedlisko z domem i przylegającym
    1h ziemi rolnej na syna mojego brata. W wyniku czego dla prawnych
    spadkobierców (czyli mojej osoby i mojej siostry) masa spadkowa w dniu
    śmierci matki wynosiła zero. Czy mój bratanek (od 3 lat właściciel siedliska
    po mojej zmarłej matce) nie powinien wypłacić mi zachowku od wartości
    majątku, który przejął w postaci darowizny, a fakt ten ukrywał przez 3 lata?

    nata

  • 10. Data: 2005-11-07 20:47:28
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    nata napisał(a):
    > Czy mój bratanek (od 3 lat właściciel siedliska
    > po mojej zmarłej matce) nie powinien wypłacić mi zachowku od wartości
    > majątku, który przejął w postaci darowizny, a fakt ten ukrywał przez 3 lata?

    przeczytałaś wskazane przepisy? w szczególności art.993-995 i 1000
    zresztą i tak bez wizyty u adwokata sobie nie poradzisz

    KG