  • 11. Data: 2016-12-19 15:04:39
    Temat: Re: Za szyfrowanie danych - kazamaty. Wkrótce...
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 19-12-2016 o 08:53, Danusia pisze:

    > Tekst zaszyfrowany kluczem można odszyfrować zwykłym komputerem, nie trzeba do tego
    superkomputera.

    Nie jestem na bieżąco, ale ileś lat temu jakiś hacker odszyfrował w
    jakimś rozsądnym czasie (nie wiem - może kilka dni) tekst zaszyfrowany
    DESem (klucz ma 56 bitów) zatrudniając do tego coś koło 10000
    zhackowanych komputerów.
    Każdy dodatkowy bit klucza to przy dobrym algorytmie zwiększenie
    wymaganego nakładu pracy dwukrotnie.

    Jeśli potrafisz odszyfrować zwykłym komputerem (zakładam, że mówimy o
    sytuacji, gdy klucza nie znasz) coś zaszyfrowane kluczem 256 bitowym to
    uważaj bo Twoja wiedza jest tak cenna, że niejedna agencja może chcieć
    Cię dopaść :).
    P.G.

  • 12. Data: 2016-12-19 16:56:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jakimś rozsądnym czasie (nie wiem - może kilka dni) tekst
    >zaszyfrowany DESem (klucz ma 56 bitów) zatrudniając do tego coś koło

    To mozna tez zrobic specjalizowanym ukladem scalonym, i to wcale nie
    tak drogo ( tzn rzedu setek tysiecy $).

    >Każdy dodatkowy bit klucza to przy dobrym algorytmie zwiększenie
    >wymaganego nakładu pracy dwukrotnie.

    No wlasnie ... DES przeszedl do historii, teraz mamy dluzsze klucze w
    powszechnym uzyciu.

    J.

  • 13. Data: 2016-12-20 08:58:58
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5857b63a$0$15205$65785112@news.neostrada.pl...

    > Zależy od klucza, algorytmu szyfrującego i paru innych rzeczy....

    W czasach gdy wymyślano szyfrowanie kluczami publicznymi i prywatnymi, to równolegle
    kilka firm zajmowało się algorytmami deszyfracji (oczywiście firmy nie reklamowały
    się z taka działalnością, ale zazwyczaj ta działalność była finansowana przez
    służby). Tak było przy 32, 64, 128 , 256 bitach i tak jest obecnie.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2016-12-20 09:03:23
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    klucz lecz przez 256-bajtowe hasło składające sie z 256 słów zupełnie ze sobą nie
    powiązanych, albo 256 słów składających się z "krzaczków".

    > Sprecyzuj co rozumiesz przez szyfrowanie 256-bajtowym hasłem.
    > Jeśli z tego hasła generujesz klucz do jakiegoś algorytmu to szyfrujesz
    > tym kluczem a nie hasłem.
    > Jeśli robisz xor tekstu jawnego z tym hasłem to faktycznie szyfrujesz
    > hasłem, ale jeśli wiadomo, że to hasło to zbiór słów z konkretnego
    > języka to odszyfrowanie niekoniecznie musi być tak trudne jak się wydaje.
    > Jeśli hasło to krzaczki to faktycznie nie do ugryzienia.

    Zwłaszcza gdy przy każdym kolejnym użyciu jest inne.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2016-12-20 10:28:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 20-12-2016 o 08:58, Danusia pisze:

> [...]
    przez służby). Tak było przy 32, 64, 128 , 256 bitach i tak jest obecnie.

    Coś mieszasz.
    Klucze publiczne/prywatne to długości rzędu 2048 bitów i więcej.
    A 64,128,256 to mogą być długości kluczy algorytmów symetrycznych.
    P.G.

  • 16. Data: 2016-12-20 11:16:35
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-12-20 10:28, Piotr Gałka pisze:

    > Coś mieszasz.
    > Klucze publiczne/prywatne to długości rzędu 2048 bitów i więcej.
    > A 64,128,256 to mogą być długości kluczy algorytmów symetrycznych.
    > P.G.
    po prostu nie wie, że ponieważ rozkodowywanie kluczami
    publicznymi/prywatnymi trwa, to tak koduje sie tylko naglowek maila
    zazwyczaj, reszta jest algorytmem symetrycznym kodowana. Stąd możliwość
    ciut łatwiejszego złamania kodu, ale jeśli ktoś się uprze może cała
    wiadomość zakodować i wtedy odkodowanie nie będzie już takie proste.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 17. Data: 2016-12-20 13:30:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Coś mieszasz.
    >Klucze publiczne/prywatne to długości rzędu 2048 bitów i więcej.
    >A 64,128,256 to mogą być długości kluczy algorytmów symetrycznych.

    Gwoli scislosci - RSA to algorytm symetryczny.

    J.

  • 18. Data: 2016-12-20 14:47:23
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2016-12-20 o 11:16, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > ciut łatwiejszego złamania kodu, ale jeśli ktoś się uprze może cała
    > wiadomość zakodować i wtedy odkodowanie nie będzie już takie proste.

    A mnie się wydawało, że kluczem asymetrycznym szyfruje się klucz
    symetryczny służący do odszyfrowania wiadomości.
    Jak zaszyfrujesz nagłówek to nie wyślesz majla, bo serwer nie będzie
    umiał go obsłużyć.
    No chyba, że masz na myśli przekazywany w nagłówku asymetrycznie
    zaszyfrowany klucz symetryczny.

    ps. Też mam tendencję do zamiennego używania słów szyfrowanie/kodowanie,
    ale niektórzy by się na to bardzo oburzyli.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2016-12-20 14:49:10
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2016-12-20 o 13:30, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup

    > Gwoli scislosci - RSA to algorytm symetryczny.

    Zjadło Ci "a" w słowie asymetryczny.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2016-12-20 15:17:49
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-12-20 14:47, Miroo pisze:

> [...]
    >
    > ps. Też mam tendencję do zamiennego używania słów szyfrowanie/kodowanie,
    > ale niektórzy by się na to bardzo oburzyli.

    zbyt duży skrót myślowy - tak szyfruje się klucz symetryczny.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl