  • 11. Data: 2005-05-10 19:02:13
    Temat: Re: Wypowiedzenie umowy na czas określony
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d5q725$ek9$1@nemesis.news.tpi.pl Johnson
    <j...@n...pl> pisze:

    > Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na
    > okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego
    > oraz ustalone zwyczaje (art. 65 kc) - więc jeśli to oczywiste pomyłki, a
    > wiadomo że oświadczenie dotyczy danego pracownika to nie widzę problemu.
    Chciałem przeczytać ten wyrok, no ale trudno. KC reguluje stosunki
    cywilno-prawne (art. 1) zaś my mówimy o umowie o pracę. Te reguluje KP.
    Pozostaje kwestia jakiejś wykładni czy i kiedy pomyłka jest oczywista, ile
    pomyłek może być uznanych za oczywiste itd. - to wszystko, co opisałem w
    poprzednim poście. Jakoś nie czuję się przekonany.

    Jotte

  • 12. Data: 2005-05-10 19:27:51
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Jotte napisał(a):
    > Chciałem przeczytać ten wyrok, no ale trudno. KC reguluje stosunki
    > cywilno-prawne (art. 1) zaś my mówimy o umowie o pracę. Te reguluje KP.

    odsyłający przecież do kc

    KG

  • 13. Data: 2005-05-10 19:54:06
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/05/2005 21:02, Jotte wrote :
> [...]
    > pomyłek może być uznanych za oczywiste itd. - to wszystko, co opisałem w
    > poprzednim poście. Jakoś nie czuję się przekonany.

    Stosunek pracy jest oczywiście stosunkiem cywilnoprawnym; wskazuje na to
    na przykład używanie słowa "zobowiązuje się" w definicji stosunku pracy
    w art. 22 kp. Zbyt daleko idące jest, moim zdaniem, traktowanie stosunku
    pracy jako odrębnego rodzaju stosunku prawnego.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 14. Data: 2005-05-10 21:32:55
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d5r1ph$sj3$2@news.onet.pl kam <X#k...@w...pl#X> pisze:

    > odsyłający przecież do kc
    Znacznie częściej do KPC. Ale o co konkretnie Ci chodzi?

    Jotte

  • 15. Data: 2005-05-10 21:34:07
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:4281115f$1@news.home.net.pl Przemyslaw 'Pshemekan'
    Plaskowicki <p...@p...name> pisze:

    > Stosunek pracy jest oczywiście stosunkiem cywilnoprawnym; wskazuje na to
    > na przykład używanie słowa "zobowiązuje się" w definicji stosunku pracy
    > w art. 22 kp.
    Myślę, że jest jednak inaczej. Wskazuje na to treść KP art. 22 § 1^2: "Nie
    jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną" (...).
    IMO można stąd łatwo wywieść, że umowa o pracę i umowa cywilno-prawna są
    przez ustawodawcę traktowane jako odmienne rodzaje zobowiązań wzajemnych.

    > Zbyt daleko idące jest, moim zdaniem, traktowanie stosunku
    > pracy jako odrębnego rodzaju stosunku prawnego.
    Czemu? Przecież sam ustawodawca to uczynił stanowiąc oddzielny kodeks (KP
    właśnie) dla regulowania spraw związanych ze stosunkiem pracy nawiązywanym
    drogą zawarcia umowy o pracę. Nie pozostawił tego w gestii KC.

    Dyskusja zbacza nieco w kierunku aspektów IMHO mniej istotnych. Rad bym się
    dowiedzieć czegoś konkretnego w kwestii wzmiankowanej "oczywistości" błędów
    w umowie, ich wpływu na jej ważność itd.

    Jotte

  • 16. Data: 2005-05-10 22:01:02
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/05/2005 23:34, Jotte wrote :
> [...]
    > przez ustawodawcę traktowane jako odmienne rodzaje zobowiązań wzajemnych.

    Umowa cywilnoprawna to nie to samo co stosunek cywilnoprawny. Prawo
    rodzinne jest częścią prawa cywilnego, bo dotyczy stosunków cywilnoprawnych.

> [...]
    > dowiedzieć czegoś konkretnego w kwestii wzmiankowanej "oczywistości" błędów
    > w umowie, ich wpływu na jej ważność itd.

    Mimo wszystko nie da się dokonywać wykładni treści kp nie posługując się
    kodeksem cywilnym, chociażby pomocniczo, gdyż kodeks cywilny jest jedyną
    ustawą która omawia takie zagadnienia jak oświadczenia woli, formę
    pisemną umów, etc.
    W szczególności, cytowany już art. 65 kc ma tu zastosowanie (chociażby
    dlatego, że nie jest wyraźnie uchylony w kp i nie istnieje inny przepis
    szczególny).
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 17. Data: 2005-05-10 22:35:01
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42812f1e$1@news.home.net.pl Przemyslaw 'Pshemekan'
    Plaskowicki <p...@p...name> pisze:

    > Umowa cywilnoprawna to nie to samo co stosunek cywilnoprawny.
    To oczywiste. Umowa i stosunek to dwie zupełnie różne sprawy, co daje sie
    skonstatować nawet intuicyjnie. ;)))
    Teraz serio. Osobiście uważam, że powstanie stosunku pracy jest skutkiem
    zawarcia umowy o pracę. Całość reguluje KP.

> [...]
    > kodeksem cywilnym, chociażby pomocniczo, gdyż kodeks cywilny jest jedyną
    > ustawą która omawia takie zagadnienia jak oświadczenia woli, formę
    Jednak odnajduję w KP zapisy zarówno o pisemnej formie umów, jak i
    oświadczeniu woli. Stąd pozwolę sobie twierdzić, że nie tylko KC omawia
    takie zagadnienia.

    > W szczególności, cytowany już art. 65 kc ma tu zastosowanie (chociażby
    > dlatego, że nie jest wyraźnie uchylony w kp i nie istnieje inny przepis
    > szczególny).
    Załóżmy, że tak jest, chociaż to jednak interpretacja a nie literalny zapis.
    Nadal chciałbym się dowiedzieć jak ocenić, który błąd w umowie jest
    "oczywisty", ile ich może być, jakie itp. Sorry, ale nie chce mi się już
    pływać po meandrach tematu, chcę sie czegoś konkretnego dowiedzieć.

    Jotte

  • 18. Data: 2005-05-10 23:00:32
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 11/05/2005 00:35, Jotte wrote :

> [...]
    > "oczywisty", ile ich może być, jakie itp. Sorry, ale nie chce mi się już
    > pływać po meandrach tematu, chcę sie czegoś konkretnego dowiedzieć.

    Błędów może być tak dużo ile jest tylko możliwe aby była możliwość
    odtworzenia koniecznych cech umowy o pracę wymienionych w art. 29 kp.

    Tak więc może umowa o pracę być napisana ze stosem błędów
    ortograficznych, stanowisko może być wskazane jako "kierowca serwera
    Linux" (zamiast administrator) itd.

    Nadto, istotne jest, do czego strony się dogadały. Bo jeśli strony
    ustaliły ustnie miejsce odbywania pracy na siedzibę firmy, i tam
    przychodzi do pracy pracownik i pracodawcy to nie dziwi, to omyłkowe
    wpisanie do umowy miejsca odbywania pracy Księżyca, nie powoduje
    automatycznego stwierdzenia, że umowa jest wadliwa.

    Błąd oczywisty to na przykład podanie daty 11 maja 1905 zamiast 11 maja
    2005, typowy błąd w nazwisku: w moim na przykład wpisanie "płaskowski" itp.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 19. Data: 2005-05-10 23:13:05
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42813d10$1@news.home.net.pl Przemyslaw 'Pshemekan'
    Plaskowicki <p...@p...name> pisze:

> [...]
    > Błąd oczywisty to na przykład podanie daty 11 maja 1905 zamiast 11 maja
    > 2005, typowy błąd w nazwisku: w moim na przykład wpisanie "płaskowski"
    Wreszcie coś konkretnego. Są przykłady, brak jednoznacznych kryteriów. Czyli
    to jest ocenne. Wszak to, że dla kogoś nie było możliwe odtworzenie wśród
    błędów koniecznych cech umowy (także tej z art. 29 KP) nie oznacza, iż ta
    niemożność ma cechy permanentne i dotyczące wszystkich.
    Krótko mówiąc decyzje w podobnych sprawach to w zasadzie domena ocen
    sędziowskich. Czy mam rację?

    Jotte

  • 20. Data: 2005-05-11 00:10:29
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 11/05/2005 01:13, Jotte wrote :
> [...]
    > niemożność ma cechy permanentne i dotyczące wszystkich.
    > Krótko mówiąc decyzje w podobnych sprawach to w zasadzie domena ocen

    Zaiste.