  • 1. Data: 2005-05-07 12:08:40
    Temat: Wypowiedzenie umowy na czas określony
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

    Proszę o pomoc.
    Żona dostała wypowiedzenie umowy cytuje:
    "Z dniem [tu jest data otrzymania i wypisania wypowiedzenia] wypowiadam Pani
    umowę o pracę zawartą [tu jest data zawarcia umowy, ale uwaga umowy
    pierwszej, która wygasła ostatniego dnia grudnia, natomiast nowa, kaolejna,
    obowiązująca została podpisana z dniem 3 stycznia] z zachowaniem
    odpowiedniego trybu wypowiedzenia zgodnie z art. 33KP".
    Oczywiście w umowie o pracę jest napisane:
    "na czas określony z możliwością 14-dniowego wypowiedzenia"

    Jestem wściekły bo wypowiedzenie dostała dlatego że musiała zostać z chorym
    dzieckiem w domu (opieka) i tak jej w oczy powiedzieli że dlatego dostała a
    było dużo pracy. Wcześniej zdarzało się jej zostawać po godzinach oczywiście
    bez dodatkowego wynagrodzenia, fakt były premie ale nie uzależnione od czasu
    pracy tzw uznaniowe, dlatego mam pytania:

    1. Czy można zwolnić tak sobie każdego pracownika i na jego miejsce przyjąć
    drugiego?
    2. Czy to wypowiedzenie jest zgodne z KP?
    3. Jak odzyskać stracony czas - odszkodowanie, na co się powołać?
    4. Z tego co wiem to nie pierwsza osoba tak potraktowana, czy można jakoś
    taką praktykę firmy ukrucić?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-07 13:47:18
    Temat: Re: Wypowiedzenie umowy na czas określony
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marek napisał(a):

    > 1. Czy można zwolnić tak sobie każdego pracownika i na jego miejsce przyjąć
    > drugiego?

    Prawie każdego. Jest jeszcze trochę "świętych krów"

    > 2. Czy to wypowiedzenie jest zgodne z KP?

    Wydaje sie, że tak. O ile oczywiście zachowano 14 dniowy okres
    wypowiedzenia, a umowa była zawarta na czas powyżej 6 miesięcy.

    > 3. Jak odzyskać stracony czas - odszkodowanie, na co się powołać?

    Jaki stracony czas, jakie odszkodowanie? Skoro wypowiedzenie jest zgodne
    z prawem pracy żadne odszkodowanie nie służy.

    > 4. Z tego co wiem to nie pierwsza osoba tak potraktowana, czy można jakoś
    > taką praktykę firmy ukrucić?

    Ale to jest dopuszczalna praktyka.
    może poza brakiem wynagrodzenia za pracę po godzinach, ale tego można
    dochodzić przed sądem pracy.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-05-08 03:06:34
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

> [...]
    >
    > Ale to jest dopuszczalna praktyka.
    > może poza brakiem wynagrodzenia za pracę po godzinach, ale tego można

    No tak. Ale co do kwesti formalnej zwolnienia-treść pisma wcześniej cytowana
    jest chyba niezgodna z KP.
    1. odnosi się do umowy wcześniejszej
    2. brak jednoznacznego terminu od i do kiedy liczyć wypowiedzenie i do kiedy
    jest pracownikiem
    3. brak pouczenia o możliwości odwołania się (ponoć ważne)

    Ps. Czyli dziś praktycznie każdego można zatrudnić na dowolny okres i
    zwolnić tak sobie z 14 dniowym wypowiedzeniem

  • 4. Data: 2005-05-08 06:33:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marek napisał(a):
    > 1. odnosi się do umowy wcześniejszej

    Oczywista pomyłka pracodawcy. Złożył oświadczenie o wypowiedzeniu umowy
    o pracę więc oświadczenie musi dotyczyć aktualnej umowy. To okoliczność
    bez znaczenia.

    > 2. brak jednoznacznego terminu od i do kiedy liczyć wypowiedzenie i do kiedy
    > jest pracownikiem

    Ale mowa o wypowiedzeniu (a nie o rozwiązaniu natychmiastowym), więc
    termin jego rozpoczyna się od chwili złożenia oświadczenia woli
    pracownikowi.

    > 3. brak pouczenia o możliwości odwołania się (ponoć ważne)

    To nie wpływa na ważność wypowiedzenia, lecz co najwyżej może stanowić
    podstawę przywrócenia terminu do wniesienia oodwowałania do sądu pracy.

  • 5. Data: 2005-05-08 17:44:03
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

    > Oczywista pomyłka pracodawcy. Złożył oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o
    > pracę więc oświadczenie musi dotyczyć aktualnej umowy. To okoliczność bez
    > znaczenia.

    No tak, ale co to znaczy oczywista pomyłka.
    Według mnie niesie ona skutki prawne tak jak w przypadku np. umów w systemie
    argentyńskim do którego osoby się wpisywały tak naprawdę nie wiedząc o tym.
    Albo np. czy oczywistą pomyłką może być to że żona podpisała umowę z
    możliwością dwutygodniowego wypowiedzenia, a oczywiście nie chciała takiej,
    albo oczywistą pomyłką może być brak zera na końcu sumy pensji.

    Może to tak sarkastycznie ale tak to widzę.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-05-08 17:54:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marek napisał(a):

    > No tak, ale co to znaczy oczywista pomyłka.
    > Według mnie niesie ona skutki prawne tak jak w przypadku np. umów w systemie
    > argentyńskim do którego osoby się wpisywały tak naprawdę nie wiedząc o tym.

    Czyli jakie skutki?

  • 7. Data: 2005-05-09 22:32:01
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d5kc42$hbm$1@nemesis.news.tpi.pl Johnson
    <j...@n...pl> pisze:

    > Oczywista pomyłka pracodawcy. Złożył oświadczenie o wypowiedzeniu umowy
    > o pracę więc oświadczenie musi dotyczyć aktualnej umowy. To okoliczność
    > bez znaczenia.
    Pozwolę sobie nie zgodzić się. Wypowiedzenie jest dokumentem rodzącym
    określone skutki prawne. Jako takie nie może być obarczone wadą prawną, a za
    taką należy uznać błędne wskazanie przedmiotu, którego dokument dotyczy.
    Aktualna umowa nie została wypowiedziana.

    Jotte

  • 8. Data: 2005-05-10 04:24:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > taką należy uznać błędne wskazanie przedmiotu, którego dokument dotyczy.
    > Aktualna umowa nie została wypowiedziana.

    Możesz się nie zgadzać. Nie radzę tylko eksperymentować z takim poglądem
    w rzeczywistości, czyli odwoływać się do sądu pracy po otrzymaniu
    świadectwa pracy.

    O takich "błędach" możecie sobie przeczytać na przykład w wyroku z 19
    grudnia 1994 roku - I CRN 147/94 - Prokuratura i Prawo 1995/6/28 (stan
    faktyczny dotyczy czego innego, ale liczy się zasada wynikająca z
    uzasadnienia).

  • 9. Data: 2005-05-10 09:32:22
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d5pdai$8kh$1@nemesis.news.tpi.pl Johnson
    <j...@n...pl> pisze:

> [...]
    > grudnia 1994 roku - I CRN 147/94 - Prokuratura i Prawo 1995/6/28 (stan
    > faktyczny dotyczy czego innego, ale liczy się zasada wynikająca z
    Nie mogę coś dogrzebać się do tego wyroku, więc nie odniosę się do jego
    zawartości. Czy masz może link pod ręką, bo (zakładając, że masz słuszność)
    ciekawi mnie ile i jakich takich "oczywistych" błędów może zawierać
    dokument. Np. jakby tak pracodawca oprócz daty pomylił jeszcze imię
    pracownika. Albo zrobił błąd w nazwisku?

    Jotte

  • 10. Data: 2005-05-10 11:43:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > dokument. Np. jakby tak pracodawca oprócz daty pomylił jeszcze imię
    > pracownika. Albo zrobił błąd w nazwisku?

    Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na
    okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego
    oraz ustalone zwyczaje (art. 65 kc) - więc jeśli to oczywiste pomyłki, a
    wiadomo że oświadczenie dotyczy danego pracownika to nie widzę problemu.