  • 41. Data: 2006-09-12 07:06:16
    Temat: Re: Wypadek rower-auto. Czy kierowca slusznie domaga sie pokrycia kosztów naprawy?
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Biorąc pod uwagę opóźnienie związane z czasem reakcji, to albo coś
    > potężnie kręcisz, albo i tak władowałbyś się w tę ciężarówkę, gdyby np.
    > się zatrzymała.

    hmm....no jechałem ciągle pomimo, że widziałem że przedemną stoi
    ta ciężarówka...miałem jednak jescze do niej spory zapas drogi, w
    miare gdy się do niej zbliżałem to ona zaczęła wyjeżdżać na
    główną ulicę, i jak już pisałem wykonała ten manewr na tyle
    szybko i sprawnie nie że musiałem zwalniać, gdy ona zjechała z
    mojego toru jazdy (t.j. "oczyściła" mi drogę) to byłem moze 2-3
    metry od niej, także spokojnie się z nią minąłem (gdy ona była
    już na ulicy, ja jechałem poboczem)

    > Jeśli przekona sąd, że to wgniecenie to twoja sprawka, to oczywiście.

    no a jak przekona sąd, że to wgniecenie ma od dnia zdarzenia?
    ewentualnie czy jest jakaś szansa udowodnić mu, że miał je już
    wcześniej?

  • 42. Data: 2006-09-12 07:11:49
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > "Obustronna wina" praktycznie nie istnieje.

    ciekawe twierdzenie

    KG

  • 43. Data: 2006-09-12 08:19:42
    Od: m...@g...com

    Pamela wrote:

> [...]
    > mojego toru jazdy (t.j. "oczyściła" mi drogę) to byłem moze 2-3
    > metry od niej, także spokojnie się z nią minąłem (gdy ona była

    Widzisz, i wszystko by było po twojej stronie recht, jakby ciężarówka była
    przezroczysta i byłoby widać że za nią jest pusta droga. Tyle że ciężarówka
    jak z opisu wynika nie była przezroczysta, więc trzeba było się zatrzymać.

    Poza tym, taka wyjeżdżająca ciężarówka też może nagle dać z jakichś powodów
    po hamulcach, i wtedy byś się władowała w ciężarówkę.

    Reasumując, może i w sensie formalnym jest to wina obustronna, ale w sensie
    takim zwykłym zdroworozsądkowym jest to tylko i wyłącznie twoja wina. Bo
    nie miałaś żadnej podstawy żeby oczekiwać że za ciężarówką jest pusta
    droga.

    p. m.

  • 44. Data: 2006-09-12 08:21:26
    Od: m...@g...com

    Pamela wrote:

    > jestem facetem, "pamela" to pozostałość z czasów gimnazjalnych;)

    A to przepraszam. Miałem pewne wątpliwości.

    > no nie roztrząsajmy czy to było rozsądne, bo wiem że nie
    > było...nie wiem po co piszesz posty, które nie wnoszą nic do tematu

    Ależ wnoszą. Przecież to czy twoje zachowanie było zgodne ze zdrowym
    rozsądkiem pośrednio ma znaczenie w ocenie czy była w tym twoja wina czy
    nie.

    p. m.

  • 45. Data: 2006-09-12 08:53:08
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2006-09-11 22:10, Maciej Bebenek napisał(a):
    > Co do uszkodzonej studzienki, dziury w jezdni czy rozlanego oleju - jak
    > najbardziej.
    I studzienka jest winna wtedy kolizji? No rozczulające! Panie ja
    jechałem, ona nagle złapała mnie za koło i wyrwała mi je wraz z jeszcze
    ćwiercią samochodu. :-D

    > Nie jesteś w stanie przewidzieć każdej tego typu przeszkody.
    Jeśli prowadząc pojazd nie jesteś w stanie skutecznie zareagować na
    powstałe zagrożenie, to wina jest Twoja - nie zachowałeś należytej
    ostrożności.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 46. Data: 2006-09-12 08:55:15
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2006-09-11 22:13, Johnson napisał(a):
    > A współwina nie jest winą :) ?

    O to chodzi, że raczej nie ma współwiny. Cóż drzewo czy latarnia są
    winne temu, że jakiś idiota w nie wjechał. :-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 47. Data: 2006-09-12 08:58:26
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "R2r" <bezspamux@
    > O to chodzi, że raczej nie ma współwiny. Cóż drzewo czy latarnia są
    > winne temu, że jakiś idiota w nie wjechał. :-)

    No..., ze staly na drodze jazdy..;-)))
    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl

  • 48. Data: 2006-09-12 10:07:20
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik R2r napisał:

    > I studzienka jest winna wtedy kolizji? No rozczulające! Panie ja
    > jechałem, ona nagle złapała mnie za koło i wyrwała mi je wraz z jeszcze
    > ćwiercią samochodu. :-D

    Tak, *MOŻE* być. Podobnie jak pies wbiegający na jezdnię czy upadające
    drzewo. Nie piszę, że tak jest w każdym przypadku. Natomiast standardowa
    formułki "niedostowanie prędkości" czy "niezachowanie szczególnej
    ostrożności" są bardzo wygodnym wytłumaczeniem. Znam przypadek, gdy
    winnym stłuczki okazał się kierowca nieprzestrzegający nieistniejącego
    znaku STOP. Fakt, że znaku nie było w niczym nie zwalnia kierującego z
    obowiązku jego przestrzegania i zatrzymania się przed skrzyzowaniem -
    orzekło (jeszcze) wysokie kolegium.

    > Jeśli prowadząc pojazd nie jesteś w stanie skutecznie zareagować na
    > powstałe zagrożenie, to wina jest Twoja - nie zachowałeś należytej
    > ostrożności.

    Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności jest dokładnie opisany w
    PoRD i zdecydowanie nie dotyczy każdej sytuacji drogowej. W tym
    konkretnym przypadku (skrzyżowanie) PoRD nakazuje takie zachowanie, ale
    np. na prostej drodze w dobrych warunkach widoczności fakt najechania na
    nieoznakowaną studzienkę bez pokrywy z reguły nie obciąza kierującego.
    CHociaż sąd i tak może orzec inaczej.

    M.

  • 49. Data: 2006-09-12 10:39:31
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2006-09-12 12:07, Maciej Bebenek napisał(a):
> [...]
    > np. na prostej drodze w dobrych warunkach widoczności fakt najechania na
    > nieoznakowaną studzienkę bez pokrywy z reguły nie obciąza kierującego.
    Obowiązek zachowania ostrożności dotyczy *każdej* sytuacji drogowej.
    Dodatkowo są opisane sytuacje wymagające szczególnej ostrożności. Jeżeli
    ktoś jedzie tak szybko, że nie jest w stanie ominąć czy zatrzymać się
    przed stojącym (choćby i w miejscu niedozwolonym) pojazdem, to jedzie
    bez zachowania ostrożności i to brak tejże ostrożności jest w takim
    przypadku przyczyną kolizji. Jazda "w ciemno" jest również
    niezachowaniem należytej ostrożności i nader często bywa przyczyną
    kolizji i wypadków.
    Natomiast szukanie współwiny świadczy o nieodpowiedzialności za włąsne
    czyny. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, jednakże
    twierdzenie, że kierujący nie mógł przewidzieć, że na zakazie mógł stać
    jakiś pojazd i w związku z tym mógł jechać w ciemno jest bzdurą.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 50. Data: 2006-09-12 11:20:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > ciekawe twierdzenie

    Może inaczej to sformułuję: w praktyce trudno znaleźć sytuację, w której
    winą za "zdarzenie drogowe" nie da się obarczyć kierującego tylko jednym
    z pojazdów-uczestników.

    Teraz pasuje? ;)