  • 1. Data: 2006-09-11 17:00:28
    Temat: Wypadek rower-auto. Czy kierowca slusznie domaga sie pokrycia kosztów naprawy?
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    Witam!
    Zaznaczam, ze na grupie jestem nowy, a w sprawach prawnych jestem
    zupelnym zóltodziobem.;)
    Sytuacja przedstawia sie nastepujaco: jestem kolarzem-amatorem,
    jechalem ul. Obornicka w Suchym Lesie pod Poznaniem, jechalem
    poboczem, jednak kierowca ciezarówki który wyjezdzal z bocznej
    drogi wyjechal za bardzo na jezdnie i tym samym zaslonil to co bylo
    przedemna. Jednak dosc szybko wlaczyl sie do ruchu, tak ze nie
    musialem hamowac przed nim. Gdy ciezarowka zjechala z mojej drogi
    moim oczom ukazal sie widok stojacego na poboczu (20 metrów od
    bocznej drózki) auta. Nie zdazylem wyhamowac przed stojacym na
    poboczu pojazdem i uderzylem w jego tyl, tak iz zbilem glowa (a
    wlasciwie kaskiem) tylna szybe i rzekomo wgniotlem dach. Karetka
    zabrala mnie do szpitala, wyszedlem po 3 dniach. Zadnych powaznych
    obrazen na szczescie nie odnioslem, jednak kierowca auta domaga
    sie odemnie pokrycia kosztów wstawienia nowej szyby (rzekomo ma na
    nia fakture VAT). Sam natomiast nie ma zamiaru pokrywac moich szkód
    (uszkodzonego kasku, okularów, widelca). Policja stwierdzila iz wina
    jest obustronna...kierowca stal w nieprawidlowym miejscu (na
    ciaglej lini na poboczu), natomiast ja niedostosowalem predkosci do
    warunków na drodze;|

    Kierwoca auta straszy mnie skierowaniem sprawy do sadu i twierdzi iz
    bede musial placic za naprawe dachu i wybita szybe ponad
    2000zl. Czy mam zaplacic mu za szybe czy olac go? Przeciez ja
    równiez mam prawo domagac sie odszkodowania z jego OC...Ile
    wyniosly by ewentualne koszty sadowe i kto musialby je pokryc?
    Oplaca sie walczyc z nim na drodze sadowej? Czy moze sie
    domagac kosztów naprawy dachu, skoro nie ma zadnych papierów za ta
    naprawe, czy beda musial oddac mu jedynie za szybe?

    dzieki za pomoc
    Lukasz

  • 2. Data: 2006-09-11 18:19:13
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "Pamela" <l...@w...pl> napisal w wiadomosci
    s.com..

    zniszczyles cudza wlasnosc??
    zniszczyles

    to w czym masz problem, powinienes pokryc straty ktore dokonane zostaly z
    twojej winy, jesli tego nie zrobisz spotkasz sie z wlascicielem w sadzie i
    pewnie przegrasz

    na nastpny raz wykupisz sobie oc, koszt niewielki, a spokojnie mozna sie
    spac polozyc

  • 3. Data: 2006-09-11 18:50:50
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Szerszen napisał(a):
    > Uzytkownik "Pamela" <l...@w...pl> napisal w wiadomosci
    s.com..

    > zniszczyles cudza wlasnosc??
    > zniszczyles

    Tylko z opisu wynika, ze sprawa nie jest jednoznaczna. Samochod byl
    zaparkowany nieprawidlowo.
    Osoba jadaca rowerem zniszczyla siebie (naprawa trwala 3 dni w szpitalu).
    Na dobra sprawe tez moze wytoczyc wlascicielowi auta sprawe, IMHO na
    jeszcze wyzsza kwote niz przytoczona szyba i dach.

    > to w czym masz problem, powinienes pokryc straty ktore dokonane zostaly z
    > twojej winy, jesli tego nie zrobisz spotkasz sie z wlascicielem w sadzie i
    > pewnie przegrasz

    I na odwrot zapewne tez.

    > na nastpny raz wykupisz sobie oc, koszt niewielki, a spokojnie mozna sie
    > spac polozyc

    To tez racja. IMHO OC dla rowerow poruszajacych sie po drogach
    publicznych tez powinno byc obowiazkowe. Wiem tez ze sa przeszkody
    natury technicznej, jednak cos takiego powinno byc wprowadzone.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 4. Data: 2006-09-11 18:50:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szerszen napisał(a):

    > zniszczyles cudza wlasnosc??
    > zniszczyles

    Ale kierowca samochodu też zniszczył cudzą własność. Co to za
    jednostronne podejście.

    > to w czym masz problem, powinienes pokryc straty ktore dokonane zostaly z
    > twojej winy, jesli tego nie zrobisz spotkasz sie z wlascicielem w sadzie i
    > pewnie przegrasz

    Nie jestem przekonany czy przegra w pełnej wysokości.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 5. Data: 2006-09-11 18:53:56
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    Szerszen napisał(a):
> [...]
    > twojej winy, jesli tego nie zrobisz spotkasz sie z wlascicielem w sadzie i

    brawo...własnie taka informacja była mi potrzebna;) szkoda, że nie
    zauważyłeś, że wina NIE JEST tylko moja i że JA TEŻ MAM STRATY

  • 6. Data: 2006-09-11 19:23:31
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 11 Sep 2006 11:53:56 -0700, Pamela napisał(a):

    > brawo...własnie taka informacja była mi potrzebna;) szkoda, że nie
    > zauważyłeś, że wina NIE JEST tylko moja i że JA TEŻ MAM STRATY

    Wobec tego Ty też wystąp do gościa z wnioskiem o odszkodowanie, które Ci
    się od niego należy. W praktyce można rozwiązać to tak, że powiesz
    kierowcy, że w związku z tym że wina jest wspólna, Ty jemu zwrócisz 2000 zł
    za szybę pod warunkiem, że on Tobie zwróci 5000 zł za uszczerbek na
    zdrowiu, stres jaki przeżyłaś, zniszczony kask i rower. Nie sądzę, aby się
    zgodził wobec czego powiedz mu, że chętnie spotkasz się w sądzie. Kiedy on
    założy Ci sprawę, Ty złożysz kontrpozew.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 7. Data: 2006-09-11 19:32:49
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > zgodził wobec czego powiedz mu, że chętnie spotkasz się w sądzie. Kiedy on
    > założy Ci sprawę, Ty złożysz kontrpozew.

    A wtedy kierowca powie, że zaparkował tam awaryjnie z powodu problemów z
    pojazdem.

    Dla sprawdzenia swoich racji rozpędź się rowerem i z całej siły
    przypierdziel w zaparkowany 2 m przed przejściem dla pieszych pojazd. Napisz
    ile dostałeś odszkodowania. Potem rozbiegnij się i roztrzaskaj łeb o ścianę
    kamienicy postawionej bez odpowiedniej zgody nadzoru budowlanego. Jak
    nabierzesz wprawy, to do końca życia możesz profesjonalnie doznawać
    pęknięcia podstawy czaszki uderzając z bańki w nieprzepisowo zaparkowane
    samochody na ścieżkach dla rowerzystów i chodnikach.

    BEZPOŚREDNIĄ przyczyną wypadku była zbyt duża prędkość rowerzysty i
    niepanowanie nad pojazdem.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 8. Data: 2006-09-11 19:37:35
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Ale kierowca samochodu też zniszczył cudzą własność. Co to za
    > jednostronne podejście.

    Z praktyki jeżdżącego samochodem wiem, że zaparkowane samochody z reguły
    nie powodują wypadków. 20 m o których pisze Pamela + jeszcze jakiś
    odcinek przed skrzyżowaniem daje co najmniej kilka sekund przy prędkości
    30 km/h, a dla roweru taka prędkość jest już pewnym osiągnięciem.

    > Nie jestem przekonany czy przegra w pełnej wysokości.

    Jeżeli jest orzeczenie o winie obustronnej to pewnie tak, ale właściciel
    samochodu *MA* OC. Ale obawiam się, że policja chciała ukarać obu, z tym
    że każdego za coś innego.

    M.

  • 9. Data: 2006-09-11 19:44:18
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 11 Sep 2006 21:32:49 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > A wtedy kierowca powie, że zaparkował tam awaryjnie z powodu problemów z
    > pojazdem.
    (...)
    > BEZPOŚREDNIĄ przyczyną wypadku była zbyt duża prędkość rowerzysty i
    > niepanowanie nad pojazdem.

    Kierowca swoje już powiedział. Była policja, notatka ze zdarzenia została
    spisana, winni są ustaleni i nikt co do tego nie zgłaszał protestów. Teraz
    to już musztarda po obiedzie, bo mógłby i powiedzieć że lądowało przed nim
    UFO i musiał się zatrzymać. Ale nie powiedział. A wobec słów policjantów i
    wobec ich notatki nie ma to już za bardzo znaczenia.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 10. Data: 2006-09-11 19:45:29
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

> [...]
    > odcinek przed skrzyżowaniem daje co najmniej kilka sekund przy prędkości
    > 30 km/h, a dla roweru taka prędkość jest już pewnym osiągnięciem.

    no jechalem jakos kolo 30km/h...jak ta ciężarówka wyjechała to
    miałem tylko 20metrów, co przy v=36km/h daje okrągłe 2s

    > Jeżeli jest orzeczenie o winie obustronnej to pewnie tak, ale właściciel
    > samochodu *MA* OC. Ale obawiam się, że policja chciała ukarać obu, z tym
    > że każdego za coś innego.

    tzn. tak...ja dostałem mandat za niedostosowanie prędkości, kierowca
    za stanie w niewłaściwym miejscu

    PS ja nie zarzekam się, że jestem niewinny, bo nie jestem...nie
    komentuje kultury jazdy kierowców, bo rowerzyści też święci nie
    są, ale gdzie tu jest sens, skoro jest współwina, a płacić mam
    tylko ja?! ;| dlatego zwróciłem się o pomoc.....