  • 91. Data: 2005-07-01 21:39:39
    Temat: Re: Wychowanie przez pracę
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a) w wiadomości:
    news:da4bln$2rc$1@nemesis.news.tpi.pl

    > A czemu ten stosunek jest niecywilnoprawny?

    Bo jest administracyjnoprawny.

    > Zlecił im

    Kazał im.

    > Ale jest pewna różnica. Wykonanie pracy dyplomowej jest przewidziane w
    > programie nauczania. A program nauczania jest zatwierdzony w sposób
    > parwem przepisany. Kopanie trawnika w wakacje nie.

    Pominę zwrot "w wakacje", bo to dyskusyjne. Ale:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
    z dnia 26 lutego 2002 r.
    w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
    ogólnego w poszczególnych typach szkół
    (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z 2003 r. Nr 210, poz. 2041 oraz z 2005 r. Nr 19,
    poz. 165)

    Załącznik nr 4:
    PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH,
    LICEÓW PROFILOWANYCH, TECHNIKÓW, UZUPEŁNIAJĄCYCH LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I
    TECHNIKÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH

    (...)Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela jest dążenie do
    wszechstronnego rozwoju ucznia. Konieczna jest harmonijna realizacja zadań w
    zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą
    wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.

    (...)
    Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
    1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią
    odpowiedzialności,(...)

    Nauczyciele w pracy wychowawczej wskazują ideał, zgodnie z którym uczeń
    dojrzały, dobrze przygotowany do życia w społeczeństwie to człowiek uczciwy,
    umiejący żyć z innymi i dla innych.
    (...)

    WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

    Cele edukacyjne
    1. Osiągnięcie motywacji i zdolności do indywidualnej i zbiorowej aktywności
    społecznej na gruncie szacunku dla własnego państwa i prawa oraz rozwijanie
    poczucia współodpowiedzialności za społeczeństwo i państwo.
    2. Rozwijanie cnót społecznych i obywatelskich, patriotyzmu i
    odpowiedzialności za dobro wspólne.
    3. Doskonalenie umiejętności oceny stanowisk i działań uczestników życia
    publicznego z punktu widzenia podstawowych wartości życia społecznego.
    Działania zgodne z tymi wartościami, podejmowane w szkole i społeczności
    lokalnej.
    4. Rozumienie i nabywanie umiejętności stosowania przepisów prawa.
    (...)

    Zadania szkoły
    1. Kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich, zgodnych z normami i
    wartościami demokratycznymi.
    2. Sprzyjanie angażowaniu się uczniów w indywidualne i zespołowe działania na
    rzecz wspólnego dobra i dobra innych.
    (...)
    4. Pomoc uczniom w rozpoznaniu i realizowaniu ich praw i powinności(...)

    ETYKA

    Cele edukacyjne
    1. Rozwijanie wrażliwości moralnej.
    2. Kształtowanie rozpoznawania wartości moralnych oraz zdolności odróżniania
    dobra od zła.
    3. Dokonywanie trafnej oceny moralnej podejmowanych działań w życiu
    osobistym, w grupie, szkole, społeczności lokalnej.
    4. Przyjmowanie odpowiedzialności za słowa i czyny.
    5. Podjęcie samokontroli i pracy nad sobą.

    Zadania szkoły
    1. Uświadamianie istotnego znaczenia zasad i wartości moralnych w rozwoju
    osobowym człowieka, w kształtowaniu wzajemnych stosunków między ludźmi oraz w
    życiu publicznym.
    (...)
    5. Pomoc w kształtowaniu relacji z otoczeniem opartych na właściwej
    hierarchii wartości. Tworzenie warunków do refleksji nad przykładami
    naruszania norm i wartości demokratycznych w życiu publicznym.

    To tylko niektóre przykłady treści z podstawy programowej, które można
    zrealizować, wychowując uczniów poprzez pracę.

    RG

  • 92. Data: 2005-07-01 21:40:51
    Od: telimena <h...@w...pl>

    Dyrektor lamie Europejska Konwencje Praw Czlowieka.
    Zakaz pracy przymusowej.

    Convention for the Protection
    of Human Rights
    and Fundamental Freedoms
    as amended by Protocol No. 11
    with Protocol Nos. 1, 4, 6, 7, 12? and 13?

    Article 4 - Prohibition of slavery and forced labour

    1

    No one shall be held in slavery or servitude.

    2

    No one shall be required to perform forced or compulsory labour.

    3

    For the purpose of this article the term "forced or compulsory labour"
    shall not include:

    any work required to be done in the ordinary course of detention
    imposed according to the provisions of Article 5 of this Convention or
    during conditional release from such detention;

    any service of a military character or, in case of conscientious
    objectors in countries where they are recognised, service exacted
    instead of compulsory military service;

    any service exacted in case of an emergency or calamity threatening
    the life or well-being of the community;

    any work or service which forms part of normal civic obligations.

  • 93. Data: 2005-07-01 21:41:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tutaj nie dojdziemy do wspólnego stanowiska.

    Wiec poprzestańmy na odmiennym. Zresztą przyznam Ci, że tak sie trochę
    droczyłem. Nie jestem pewien, jak by do tego podszedł sąd. Ale chciał
    bym widzieć minę owego dyrektora po otrzymaniu tych rachunków. :-)

    > Mówiłeś o przestępstwie z art. 228 paragraf 4 kk - u mnie teza 40 w
    tym
    > komentarzu brzmi: "Przestępstwo typu kwalifikowanego, określone w art.
    > 228 § 4, może być popełnione umyślnie tylko z zamiarem bezpośrednim.
    > Przesądza o tym podmiotowy charakter znamienia kwalifikującego -
    > "uzależnia" wykonanie czynności służbowej". Ty zacytowałeś tezy 38-39.
    > Pomijanie niekorzystnych dla siebie fragmentów to niesportowe
    zachowanie ;)

    Bo moim zdaniem nie ma związku z naszym problemem. Wydaje mi się, że
    poza sporem pozostaje, że dyrektor celowo uzależnia wydanie świadectwa
    od wykonania pracy. Nie jest to przecież zamiar ewentualny polegający na
    tym, że dam im później, może akurat niektórzy przyjdą i pokopią trawnik.
    A do tego odnosi się moim zdaniem ów fragment. Po prostu celowe musi być
    uzależnienie wykonania czynności.

  • 94. Data: 2005-07-01 21:42:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "telimena" <h...@w...pl> napisał w wiadomości

    A po polsku :-) To polskojęzyczna grupa. Tym bardziej, że istnieje
    polska wersja tego tekstu.

  • 95. Data: 2005-07-01 21:43:08
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a) w wiadomości:

    > to wg. ciebie jedną z metod wychowawczych w szkole jest kopanie przez
    > uczniów trawnika w trakcie wakacji pod rygorem niedostania świadectwa.

    Nie czytałeś uważnie całego wątku.

    RG

  • 96. Data: 2005-07-01 21:44:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie o to pytałem przejdźmy do konkretów - jaki zapis prawny pozwala
    > nauczycielowi skutecznie i prawomocnie nakazać uczniowi np. zamiatanie
    > boiska? Bo istnienie i treść takowego jest ważne jeśli uczeń powie po
    prostu
    > "spadaj facet" i trzeba coś z tym zrobić.
    > Pytałem co Ty byś zrobił.

    Nie jestem nauczycielem. co do zasady uważam, ze należy jeszcze przed
    wydaniem polecenia zastanowić sie, czy ma się do tego prawo. Co do
    zasady, to uważam, że akurat nauczyciel nie może wydać takiego
    polecenia, a moze jedynie poprosić o pozamiatanie. W wypadku odmowy
    niestety zostaje mu samemu złapać za miotłę, skoro pozamiatanie jest
    konieczne.

  • 97. Data: 2005-07-01 21:46:28
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    telimena <h...@w...pl> napisał(a) w wiadomości:

    > Dyrektor lamie Europejska Konwencje Praw Czlowieka.
    > Zakaz pracy przymusowej.

    Strach pomyśleć, co ja łamię, gdy pod groźbą kary, a więc pod przymusem, każę
    synowi poodkurzać pokój...

    RG

  • 98. Data: 2005-07-01 21:46:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:da4bja$r90$1@inews.gazeta.pl...

    > Czy przechodzień jest dzieckiem, nad którym powierzono Ci opiekę i
    które masz
    > wychowywać?

    Ale to dziecko ma wakacje. W tym zcasie nie ma obowiazku być w szkole.
    Dyrektor akurat złapał przypadkowo osobę, która jeszcze kilka dni temu
    była pod jego władztwem.

    > Czy kazałeś mu przekopać trawnik, aby był przekopany, czy aby go
    wychować?

    A co to za różnica? Myślisz, ze jak złapię z przystanku (mam przed
    domem) kilku gówniarzy i każę im przekopać trawnik,a potem powiem, że
    nie zapłacę, bo chciałem ich wychować to będzie wszystko w porządku?

  • 99. Data: 2005-07-01 21:49:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
> [...]

    > to wg. ciebie jedną z metod wychowawczych w szkole jest kopanie przez
    > uczniów trawnika w trakcie wakacji pod rygorem niedostania świadectwa.

    A, Romek ma również inne pomysły wychowawcze, które na tej grupie
    przedstawiał - jeśli dobrze pamiętam. Jakiś czas temu spieraliśmy się o
    prawo do dokonania rozboju na uczniu przez dyrektora szkoły lub
    nauczyciela, co miało również wpływać dodatnio na jego wychowanie. Nie
    pamiętam, ale chyba jeszcze kilka by się propozycji znalazło :-)

  • 100. Data: 2005-07-01 21:49:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > tym, że dam im później, może akurat niektórzy przyjdą i pokopią trawnik.
    > A do tego odnosi się moim zdaniem ów fragment. Po prostu celowe musi być

    Celowe musi być uzależnienie czynności od *uzyskania korzyści
    majątkowej*. Czyli bezpośrednim zamiarem sprawcy przestępstwa z art. 228
    paragraf 4 kk musi być uzyskanie korzyści majątkowej. A tutaj cel
    działania dyrektora jest inny - wychowanie młodocianych - a ewentualna
    korzyść majątkowa jest uzyskiwana ubocznie - w zamiarze ewentualnym.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."