  • 31. Data: 2018-01-05 21:51:52
    Temat: Re: Wpisali prawnika do rejestru dłużników
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5a4fe1d0$0$5163$6...@n...neostrada
    .pl...
    W dniu 05-01-18 o 20:18, J.F. pisze:

    >Ale to we wpisie. Może po jego interwencji poprawili sobie w bazie
    >danych.

    No coz, jest taka mozliwosc.
    Powiadomil, ze dane sie nie zgadzaja, to poprawili dane :-)

    >No właśnie nie tylko można, ale należy. Skutki opisano w artykule.

    Ale czy sa podstawy ?

    >Jak to czytam, to tam wszystko jest nieprawdopodobne.

    Czytajac o roznych przebojach z komornikami wydaje mi sie jednak
    prawdpopodobne :-(

    Ale szczegoly moga byc przeklamane ...

    >Pewnie, że nie.

    Wiec dane byly inne ... albo pismaki sklamali z tym odkreceniem :-)

    >Sądzę, że to inaczej zadziałało. Komornik dostał dane, ale zapytanie
    >do
    >rejestru wysłał tylko po numerze PESEL. Wrócił kompletnych rachunku,
    >komornik wysłał zajęcie po otrzymanych danych. Tu już się wszystko
    >zgadzało.

    Bardzo mozliwe.

    >No i takie protezy właśnie tak działają. Nie po to wymyślono
    >procedury
    >sądowe. Jak uznano, ze zbyt skomplikowane, to trzeba było uprościć.

    Tylko sam wiesz - procedura sadowa trwa rok, dwa, 10 lat.
    A oszust moze nabrac wiele bankow w dwa tygodnie.

    >Sąd odrzuci, jako pochodzące od nieuprawnionej osoby i tyle.

    Ale moze sie zainteresuje kogo sądzi.

    >To sobie sprawdzą, czy było dobre.

    Ale musza sprawdzic, a nie "awizowano dwukrotnie, wiec powiadomiono".

    J.

  • 32. Data: 2018-01-05 22:46:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-05, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]

    Dana osobowa to dana, która jednoznacznie identyfikuje osobę, więc
    pesel jest taką daną.

    > Mogę się mylić, ale najprawdopodobniej mieli imię, nazwisko i adres i
    > zaczęli szukać PESEL. I znaleźli w jakiś sposób PESEL naszego prawnika,
    > a resztę w papierach dopasowali.

    Według tego art. w Wyborczej ktoś zrobił w pesel błąd na jednej cyfrze.

    > Jeśli były inne dane, to chyba egzekucja by nie przeszła. Chyba, że
    > sobie dopasował do PESEL dane i nie kierując się treścią wyroku
    > egzekwował. Mało to prawdopodobne mi się wydaje, ale czy niemożliwe?

    Tak zrozumiałem.

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2018-01-05 22:49:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > rzekomego wierzyciela ... skoro komplet danych bledny, to nie wskazuje
    > zadnej konkretnej osoby, wiec czy mozna postraszyc niedozwolonym

    PESEL wskazuje. Tam argumentacja zdaje się była taka, że ludzie
    zmieniają sobie nazwiska, więc jedyna dana, na której można polegac to
    właśnie PESEL :)

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2018-01-05 23:36:35
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Pewny jesteś?

    Tego, że jak są takie same, to się nie różnią? Tak, jestem pewien. Z
    definicji, że tak powiem. :)

    Ale rozumiem, że chciałeś zapytać, czy jestem pewien, że dwa prawidłowo
    nadane RÓŻNE pesele nie mogą się różnić jedną cyfrą.

    Jestem pewien. Cyfra kontrolna jest tak obliczana, że zmiana pojedynczej
    cyfry numeru musi zmienić cyfrę kontrolną (np. przy wszystkich innych
    cyfrach ustalonych, dziesięć różnych wartości pierwszej cyfry daje 10
    różnych cyfr kontrolnych).

    Inaczej mówiąc: można zamazać dowolną jedną cyfrę i da się ją odtworzyć
    mając pozostałe.

    MJ
    PS. Inna sprawa, że zostało wydanych trochę nielegalnych peseli, ale
    wątpię, żeby akurat na taki trafili.

  • 35. Data: 2018-01-06 00:10:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Jan 2018 21:49:45 +0000 (UTC), Marcin Debowski napisał(a):

    > PESEL wskazuje. Tam argumentacja zdaje się była taka, że ludzie
    > zmieniają sobie nazwiska, więc jedyna dana, na której można polegac to
    > właśnie PESEL :)

    Ale tu Pesel wskazuje na jedna osobe, a nazwisko imie i adres wskazuja
    na druga. I to nie jest ta sama osoba po zmianie nazwiska, tylko dwie
    rozne.

    A poniewaz przetwarzaja komplet danych naraz ... to czy one wskazuja
    na konkretna osobe ?
    I juz mamy przypadek nie podlegajacy pod ustawe :-)

    J.

  • 36. Data: 2018-01-06 00:18:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Jan 2018 21:46:55 +0000 (UTC), Marcin Debowski napisał(a):

    > Dana osobowa to dana, która jednoznacznie identyfikuje osobę, więc
    > pesel jest taką daną.

    3. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości
    osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.

    Jak chcesz po samym peselu zidentyfikowac osobe, nie majac dostepu do
    panstwowych rejestrow ?

    To akurat niemozliwe.

    J.

  • 37. Data: 2018-01-06 00:26:59
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
    > Dnia Fri, 5 Jan 2018 21:46:55 +0000 (UTC), Marcin Debowski napisał(a):
    [...]
    > To akurat niemozliwe.

    Przy prawidłowych PESELach tak. Czytałeś w wikipedii sekcję o
    nadanych "nieprawidłowych" PESELach? :-)

    Zresztą przy typowej "precyzji" dziennikarzyn zapewne chodziło o
    "mały błąd" przy wprowadzaniu PESELa.

    --
    A. Filip

  • 38. Data: 2018-01-06 01:25:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale tu Pesel wskazuje na jedna osobe, a nazwisko imie i adres wskazuja
    > na druga. I to nie jest ta sama osoba po zmianie nazwiska, tylko dwie
    > rozne.

    Tak, ale ta od pesela to pomyłka, a ta od adresu to zgodnie z prawem.
    Jakoś nie chce mi się wierzyć, że pomyłka nosi cechy takiego
    niedozwolonego przetwarzania.

    Przykładowo, jeśli wezmę zbiór polskich imion i polskich nazwisk,
    wytypuję 100 adresów domków jednorodzinnych i wygeneruję na tej podstawie
    baze 10^6 rekordów (imie, nazwisko, adres) to z pewnością znajdą się
    tam dane osobowe prawidłowo identyfikujące konkretną osobę.

    Nie chce mi się czytać teraz tej Ustawy, ale chyba potrzeba jakiegoś
    elementu celowości?

    > A poniewaz przetwarzaja komplet danych naraz ... to czy one wskazuja
    > na konkretna osobe ?

    MZ tak, bo nie wszystkie dane muszą być aktualne, a te które są lub
    muszą, mogą lub nie identyfikować. Nazwisko, imię, adres, nie muszą
    identyfikowac (nawet razem), pesel musi.

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2018-01-06 01:46:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.
    > Jak chcesz po samym peselu zidentyfikowac osobe, nie majac dostepu do

    To oznacza tyle, że Ty i ja możemy sobie przetwarzać pesele, ale nie
    wszystcy mają już taki komfort poczynań :)

    > To akurat niemozliwe.

    Ba, Wyborcza nawet twierdzi, że to Sąd twierdzi:
    Sąd: - Powód (wierzyciel) pomylił się o jedną cyfrę w numerze PESEL
    prawdziwego dłużnika Michała O. A sąd, jeśli w pozwie jest podany
    PESEL, nie musi go w żaden sposób weryfikować.

    Ale może jednak możliwe? To tylko jedna cyfra kontrolna. Nie mam siły
    myśleć na tym algorytmem, ale jakoś intuicyjnie mam watpliwość. Nie
    mówię, że łatwo się wstrzelić, ale że może jednak da się?

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2018-01-07 16:20:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-01-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > To akurat niemozliwe.

    Dlaczego? Dopuszczam możliwość, że nie wszystkie bazy weryfikują sumę
    kontrolną. Dopuszczam nawet możliwość, że większość tego nie robi :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com