  • 21. Data: 2018-01-05 09:37:21
    Temat: Re: Wpisali prawnika do rejestru dłużników
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2018-01-04 o 19:20, Michal Jankowski pisze:

    > Explicite jest napisane, że nazwisko było inne.

    W sieci są generatory peseli/nipów/regonów itp.

    Wystarczy podać datę urodzenia, płeć i już mamy jakiś poprawny pesel.
    Tak więc identyfikacja dłużnika (czy ogólnie: człowieka) na podst. tylko
    PESELU to jakaś porażka.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 22. Data: 2018-01-05 10:04:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-04 o 22:55, J.F. pisze:

    >Bo pewnie wysłał na inny adres wskazany przez powoda, a pozwany list
    >odebrał.

    Myslisz ?
    Byc moze ... a powod popatrzyl na pasel i stwierdzil "to nie ja" :-)

    >Błąd banku, że dostając zajęcie na Jana Kowalskiego, zajmuje konto
    >Adama Nowaka tylko dlatego, że Adam Nowak ma pesel taki jak wskazano
    >u Jana.

    W zasadzie tak, ale jak sie okaze, ze nazwisko tez sie zgadza, a adres
    nie ?

    J.

  • 23. Data: 2018-01-05 10:07:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-05 o 10:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > Myslisz ?
    > Byc moze ... a powod popatrzyl na pasel i stwierdzil "to nie ja" :-)

    No ale odebrał.

    > W zasadzie tak, ale jak sie okaze, ze nazwisko tez sie zgadza, a adres
    > nie ?

    To wówczas niech napiszą artykuł jeszcze raz, wówczas będziemy dyskutować.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2018-01-05 16:48:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-01-18 o 22:55, J.F. pisze:

    > No nie wiem.
    > Przetwarzal imie, nazwisko, adres itp przyjmijmy ze prawdziwego
    > dluznika, wiec prawnie.
    > I przetwarzal przy okazji pesel naszego dluznika, bezpodstawnie.
    > Ale czy PESEL jest dana osobowa w swietle ustawy ?

    Wydaje mi się, że nie masz racji. Gdyby było, jak piszesz, to komornik
    wszczął by egzekucje do Jana KOWALSKIEGO o numerze PESEL danym, zamiast
    Józefa MARCINIAKA. Bank y mu odesłał informację, że nie mają konta
    KOWALSKIEGO i byłoby po sprawie.

    Mogę się mylić, ale najprawdopodobniej mieli imię, nazwisko i adres i
    zaczęli szukać PESEL. I znaleźli w jakiś sposób PESEL naszego prawnika,
    a resztę w papierach dopasowali.

    > Jest tak samo dorzeczne, jak mandat za przekroczenie predkosci -
    > zaplaci pare razy 30 tys, to sie nauczy dbac o starannosc :-)

    > Jest to moze jakas linia ataku, ale zaraz sie okaze, ze winny jest
    > administrator danych, a on nie jest winny, bo nic nie wiedzial, bo mu
    > pracownik nie powiedzial - spojrzal w dane, stwierdzil niezgodnosc,
    > wniosek do KRD wycofal, a reszty nie mial obowiazku :-)

    Może się tak okazać. Z tego powodu skazania za takie rzeczy, to
    rzadkość. Trudno czasem ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za błąd.

    > Ale mnie tu nurtuje jeszcze jedna rzecz - komornik zajal konto.aniem
    > Musial miec do tego jakis tytul wykonawczy z sadu ?
    > Liwiuszu - to czemu sad nie wyslal pisma pod adres z PESEL ? :-P

    Tytuł wykonawczy mógł być sprzed lat, kiedy się tego nie weryfikowało -
    przykładowo. Alo wysłał, tylko "prawnik" tego nie ogarnął. Moim zdaniem
    podstawą do wpisania do rejestru dłużników powinien być prawomocny
    tytuł. Inaczej te rejestry, to stek śmieci, na którym trudno się w ogóle
    wzorować.

    > No i wraca pytanie - przychodzi list na moj adres, ale inne nazwisko -
    > oddac jako zwrot, czy machinalnie otworzyc koperte, przeczytac, a
    > potem zauwazyc ze nazwisko sie nie zgadza ? :-)
    > Bo moze tam w srodku pozew z sadu, na moj nr pesel i moj adres :-P

    Jeśli były inne dane, to chyba egzekucja by nie przeszła. Chyba, że
    sobie dopasował do PESEL dane i nie kierując się treścią wyroku
    egzekwował. Mało to prawdopodobne mi się wydaje, ale czy niemożliwe?

    > No tak, ale sad do skrzynki nie wrzuci, tylko bedzie polecony.
    > Poczta Nowakowi listu do Kowalskiego nie wyda.
    > Ale jak bede w domu ... mowic listonoszowi ze Kowalski tu nie mieszka,
    > czy obiecac ze mu sie przekaze i podpisac drukowanymi ? :-)

    Ja bym nie brał. Przecież nawet, jakbyś przeczytał, to nie możesz wnieść
    sprzeciwu, bo nie jesteś stroną postępowania.

  • 25. Data: 2018-01-05 16:51:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05-01-18 o 00:53, Animka pisze:

    > Pamiętacie niedawną aferę jak komornik pościągał sobie (bo ma
    > uprawnienia) dane osobowe ludzi i bazy przekazywał firmom windykacyjnym?
    > Dokładnie nie pamiętam. Musiałabym szukać w internecie.

    Sprawa znana. Ale o ile poszukiwanie dłużników w ten sposób, cho,c
    nielegalne, to jeszcze jestem w stanie sobie wyobrazić, to kreowanie
    nieistniejących zobowiązań, to już skrajna niedorzeczność.

  • 26. Data: 2018-01-05 16:53:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05-01-18 o 09:07, Liwiusz pisze:

    > Błąd banku, że dostając zajęcie na Jana Kowalskiego, zajmuje konto Adama
    > Nowaka tylko dlatego, że Adam Nowak ma pesel taki jak wskazano u Jana.

    Jeśli tak było,to pół biedy. Gorzej, jeśli przykładowo tytuł był na
    KOWALSKIEGO, zaś komornik na podstawie PESEL wpisał prawidłowe dane i
    zlecił zajęcie.

  • 27. Data: 2018-01-05 16:57:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-01-18 o 21:02, Michal Jankowski pisze:
    > Nie dotyczy. Z całą pewnością takie same pesele nie różnią się jedną cyfrą.

    Pewny jesteś? Pytam, a nie neguję. PESEL składa się z 6 cyfr
    wynikających z daty urodzenia, trzech kolejnych dla danego dnia,
    parzystej / nieparzystej zależnej od płci i cyfry kontrolnej obliczanej
    z tych poprzednich. O ile nie ma możliwości, by ostatnia cyfra dla
    pozostałego numeru takiego samego wyszła inna, to mam wątpliwości, czy
    nie ma teoretycznie możliwości, by zmiana jakiejś tam cyfry w pozostałej
    części dała tę samą cyfrę kontrolną.

  • 28. Data: 2018-01-05 17:57:03
    Temat: Re: Świat numerów PESEL [Was: Wpisali prawnika do rejestru dłużników]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > pozostałego numeru takiego samego wyszła inna, to mam wątpliwości, czy
    > nie ma teoretycznie możliwości, by zmiana jakiejś tam cyfry w pozostałej

    Teoretycznie jest to możliwe patrząc jak jest obliczana cyfra kontrolna,
    w praktyce IMHO takie sytuacje _powinny_ być unikane (w miarę możliwości)
    przy nadawaniu numerów PESEL.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL#Cyfra_kontrolna_
    i_sprawdzanie_poprawno%C5%9Bci_numeru

    --
    A. Filip

  • 29. Data: 2018-01-05 20:18:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 04-01-18 o 22:55, J.F. pisze:

> [...]
    >zamiast
    >Józefa MARCINIAKA. Bank y mu odesłał informację, że nie mają konta

    "- W tym wpisie zgadzał się tylko mój PESEL - mówi pan Maciej. - Imię
    inne. Nazwisko inne, adres inny, ale ja zostałem uznany za dłużnika! "

    To jeszcze o wpisie w KRD, ale jesli sie skupic na przetwarzaniu przez
    rzekomego wierzyciela ... skoro komplet danych bledny, to nie wskazuje
    zadnej konkretnej osoby, wiec czy mozna postraszyc niedozwolonym
    przetwarzaniem ? :-)

    >Mogę się mylić, ale najprawdopodobniej mieli imię, nazwisko i adres i
    >zaczęli szukać PESEL. I znaleźli w jakiś sposób PESEL naszego
    >prawnika,
    >a resztę w papierach dopasowali.

    Troche grubymi nicmi szyte - nie uwazasz ?

    A potem egzekucja komornicza - myslisz, ze tak szybko by odkrecil u
    komornika, gdyby sie wszystkie dane zgadzaly ?

    Moze jednak bank sie skupil na PESEL i wiecej nie sprawdzal ?
    Albo w ogole nic nie sprawdzal - bo teraz to robi komputer

    https://www.kir.pl/administracja/ognivo/moduly-syste
    mu/
    https://www.kir.pl/administracja/ognivo/elektronizac
    ja-zajec-wierzytelnosci-z-rachunku-bankowego/

    Ktos wie, co oni tam sprawdzaja ? Bo jak tylko PESEL ...

    >Może się tak okazać. Z tego powodu skazania za takie rzeczy, to
    >rzadkość. Trudno czasem ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za błąd.

    I dlatego 30 tys kary wydaje mi sie bardzo zasadne :-)

> [...]
    >podstawą do wpisania do rejestru dłużników powinien być prawomocny
    >tytuł. Inaczej te rejestry, to stek śmieci, na którym trudno się w

    Hm, wydaje mi sie, ze wlasnie mialy byc bardziej dostepne niz
    prawomocny tytul/wyrok.
    Ale wtedy potrzebna jest wysoka kara wpisanie bezpodstawnych danych.

    >Jeśli były inne dane, to chyba egzekucja by nie przeszła.

    Jak widac - przeszla :-)

    Ciekawe, czy to ze komornik tak chetnie odkrecil, to skutek wydarzen z
    Mlawy.

    >Ja bym nie brał. Przecież nawet, jakbyś przeczytał, to nie możesz
    >wnieść
    >sprzeciwu, bo nie jesteś stroną postępowania.

    Jak sie Pesel zgadza to jestem :-)
    A na pewno moge wyjasnienie do Sadu napisac ...

    W koncu sekretarka w sadzie tez moze sie pomylic i wpisac dobry Pesel,
    dobry adres, a zle nazwisko.

    J.

  • 30. Data: 2018-01-05 21:36:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05-01-18 o 20:18, J.F. pisze:

    > "- W tym wpisie zgadzał się tylko mój PESEL - mówi pan Maciej. - Imię
    > inne. Nazwisko inne, adres inny, ale ja zostałem uznany za dłużnika! "

    Ale to we wpisie. Może po jego interwencji poprawili sobie w bazie danych.

> [...]
    > rzekomego wierzyciela ... skoro komplet danych bledny, to nie wskazuje
    > zadnej konkretnej osoby, wiec czy mozna postraszyc niedozwolonym

    No właśnie nie tylko można, ale należy. Skutki opisano w artykule.

    > Troche grubymi nicmi szyte - nie uwazasz ?

    Jak to czytam, to tam wszystko jest nieprawdopodobne.

    > A potem egzekucja komornicza - myslisz, ze tak szybko by odkrecil u
    > komornika, gdyby sie wszystkie dane zgadzaly ?

    Pewnie, że nie.

    > Moze jednak bank sie skupil na PESEL i wiecej nie sprawdzal ?

    Sądzę, że to inaczej zadziałało. Komornik dostał dane, ale zapytanie do
    rejestru wysłał tylko po numerze PESEL. Wrócił kompletnych rachunku, to
    komornik wysłał zajęcie po otrzymanych danych. Tu już się wszystko zgadzało.

> [...]
    mu/
    > https://www.kir.pl/administracja/ognivo/elektronizac
    ja-zajec-wierzytelnosci-z-rachunku-bankowego/

    No i wyszło.

    > Ktos wie, co oni tam sprawdzaja ? Bo jak tylko PESEL ...

    No właśnie.

> [...]

    > tytul/wyrok.
    > Ale wtedy potrzebna jest wysoka kara wpisanie bezpodstawnych danych.

    No i takie protezy właśnie tak działają. Nie po to wymyślono procedury
    sądowe. Jak uznano, ze zbyt skomplikowane, to trzeba było uprościć.

    > Jak sie Pesel zgadza to jestem :-)
    > A na pewno moge wyjasnienie do Sadu napisac ...

    Sąd odrzuci, jako pochodzące od nieuprawnionej osoby i tyle.

    > W koncu sekretarka w sadzie tez moze sie pomylic i wpisac dobry Pesel,
    > dobry adres, a zle nazwisko.

    To sobie sprawdzą, czy było dobre.