  • 1. Data: 2013-02-11 19:51:29
    Temat: Wolny zawód: Jak wykazać utratę dochodu?
    Od: Krzysztof Żelechowski <g...@s...2a.pl>

    PODSTAWA
    Zgodnie z art. 86. ust. 4. ustawy z dnia 28. lipca 2005. r. o kosztach
    sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 167., poz. 1398. z późn. zm.)
    świadek powinien należycie wykazać utratę dochodu oraz jego wysokość.

    ZDARZENIE
    Świadek zajmuje się pracą twórczą, a jego dochód zależy od ceny uzyskanej
    na aukcji po ukończeniu dzieła. Uczestnictwo w rozprawie oczywiście nie
    pozbawia świadka dochodu tylko w przypadku, jeśli utraci możliwość
    wykonywania pracy przed ukończeniem dzieła (co jednak ostatecznie
    niechybnie się stanie z przyczyn naturalnych, aczkolwiek dnia w którym to
    nastąpi oraz jakiego dzieła dotyczy nie da się obecnie przewidzieć).

    PYTANIE
    Czy w takiej sytuacji przysługuje świadkowi zwrot utraconego dochodu, a
    jeśli tak, to jak świadek może wykazać jego wysokość?

  • 2. Data: 2013-02-11 20:23:32
    Temat: Re: Wolny zawód: Jak wykazać utratę dochodu?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Żelechowski" <g...@s...2a.pl> napisał w
    wiadomości news:kfbejj$2vpn$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
    > Czy w takiej sytuacji przysługuje świadkowi zwrot utraconego dochodu, a
    > jeśli tak, to jak świadek może wykazać jego wysokość?

    Średnia dochodu za poprzedni rok wg PIT-u? Wydaje mi się, że sąd powinien
    się do takiego wniosku przychylić.

  • 3. Data: 2013-02-12 22:01:32
    Od: Krzysztof Żelechowski <g...@s...2a.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > wiadomości news:kfbejj$2vpn$1@news2.ipartners.pl...

    > Średnia dochodu za poprzedni rok wg PIT-u? Wydaje mi się, że sąd powinien

    Nasz świadek w poprzednim roku był studentem, nie miał dochodów i nie
    składał zeznania. Urząd Skarbowy może wystawić zaświadczenie o braku
    dochodów. Czy takie zaświadczenie może posłużyć do wykazania utraty
    dochodu? Byłoby to mocno nielogiczne (co jednakowoż nie zmienia faktu, że
    utrata dochodów ma miejsce).

    Poza tym: świadek ma 7 dni na wykazanie, a Urząd Skarbowy ma 14 dni na
    wystawienie zaświadczenia, więc świadek musiałby być mocno przewidujący.
    W każdym razie pouczenie świadka o obowiązku wykazania dochodu, wygłaszane
    przez prowadzącego rozprawę, byłoby w takim przypadku bezprzedmiotowe: albo
    świadek już to wie i pouczenie jest niepotrzebne, albo świadek nie ma żadnej
    możliwości spełnienia wymagania sądu, chyba że przez przypadek już ma
    wymagany przez sąd dokument wystawiony w innym celu; sąd jednak może
    podważyć taki dokument jako nie przeznaczony dla sądu.

  • 4. Data: 2013-02-13 01:51:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Żelechowski" <g...@s...2a.pl> napisał w
    wiadomości news:kfeaje$1a2c$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    > wymagany przez sąd dokument wystawiony w innym celu; sąd jednak może
    > podważyć taki dokument jako nie przeznaczony dla sądu.

    Pomijając fakt braku dochodów w poprzednim roku, to przecież świadek może
    złożyć oświadczenie albo posiłkować się zeznaniami dotyczącymi zaliczek na
    podatek.

  • 5. Data: 2013-02-13 09:03:08
    Temat: Re: Re: Wolny zawód: Jak wykazać utratę dochodu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Pomijając fakt braku dochodów w poprzednim roku, to przecież świadek może
    > złożyć oświadczenie albo posiłkować się zeznaniami dotyczącymi zaliczek na
    > podatek.

    Hm.
    Trochę trudno o zaliczkę na podatek od dochodu którego się nie osiągnęło.
    W szczególności jeśli miał to być pierwszy (lub np. pierwszy "większy")
    dochód.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-02-13 09:50:45
    Od: m <m...@g...com>

    > Hm.
    > Trochę trudno o zaliczkę na podatek od dochodu którego się nie osiągnęło.
    > W szczególności jeśli miał to być pierwszy (lub np. pierwszy "większy")
    > dochód.

    IMHO to że "zajmuje się pracą twórczą, a jego dochód zależy od ceny
    uzyskanej na aukcji po ukończeniu dzieła", jest czysto hipotetyczne.
    Bardziej właściwe by było określenie że "zamierza zająć się pracą
    twórczą a jego spodziewany dochód może zależeć od ceny uzyskanej na
    aukcji"....

    Jakby to była praca odtwórcza i robiłby rzeczy czysto powtarzalne
    których cena rynkowa wynosi tyle a tyle, to jeszcze udowadnianie miałoby
    sens.

    p. m.

  • 7. Data: 2013-02-14 14:12:16
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    W dniu środa, 13 lutego 2013 09:50:45 UTC+1 użytkownik m napisał:
    > [...]
    > IMHO to że "zajmuje się pracą twórczą, a jego dochód zależy od ceny
    > uzyskanej na aukcji po ukończeniu dzieła", jest czysto hipotetyczne.
    > [...]

    Chwila...
    Wysokość dochodu będzie znana po zakończeniu aukcji. Natomiast znana jest wartość
    wystawienia tej pracy, równa wartości wywoławczej na aukcji.
    I pytanie: - czy autor pracy musi brać udział w aukcji? Nie może wystawić
    jakiegoś pełnomocnictwa?

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 8. Data: 2013-02-14 15:26:35
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 14.02.2013 14:12, JaMyszka pisze:

    > Chwila...
    > Wysokość dochodu będzie znana po zakończeniu aukcji. Natomiast znana jest wartość
    wystawienia tej pracy, równa wartości wywoławczej na aukcji.

    IMHO pytający pisze nie o tym że Sąd mu uniemożliwił wystawienie dzieła
    na licytacji, tylko uniemożliwił/utrudnił wykonanie dzieła.

    To trochę jakby sie sąd zapytal "czym się świadek trudni", "trudnię się
    łowiectwem Wysoki Sądzie. Urządzam polowania i sprzedaję w ten sposób
    zdobyte skóry". Sąd z ciekawości się zapytał "a ile średnio miesięcznie
    świadek ubija zwierzyny?". "Nie zdarzyło mi się jeszcze Wysoki Sądzie,
    dopiero mam upatrzoną fuzję".

    p. m.

  • 9. Data: 2013-02-14 23:05:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > osiągnęło.
    > W szczególności jeśli miał to być pierwszy (lub np. pierwszy "większy")

    Chodziło mi o zaliczki na podatek w 2012 roku (skoro nie rozliczył go
    jeszcze).