  • 1. Data: 2007-05-09 13:28:54
    Temat: Warsztat samochodowy i klient - jak postapic ?
    Od: Blyskacz <b...@w...pl>

    Witam Wszystkich :-)

    Jest to moj pierwszy post na tej grupie, do ktorego napisania sklonila
    mnie "dyskusja" toczaca sie w sprawie oplat za diagnostyke na
    pl.misc.samochody .
    Otoz mamy taka sytuacje :
    Klient wstawia auto z niedziałającym centralnym zamkiem do ASO i opisuje :
    "Mnie kiedyś Renault zawinszowali ponad 1000 zł za wymianę modułu
    centralnego zamka, jako że był się zalał.
    Jako że odmówiłem skasowali 150 zł za diagnozę.
    A wymiana nie była konieczna, wystarczyło wysuszyć, ale tego już im się
    nie chciało.
    Wysechł sam po kilku dniach, nawet bez wyciągania. "

    Potem jest jeszcze wiele malo wnoszacych do sprawy slow, ale generalnie
    klient ma wielki zal do ASO za to, ze skasowali go za diagnostyke i nie
    chcieli "naprawic" modulu sterujacego, tylko zaproponowali "wymiane".
    Pytanie jest takie - czy w powyzszej sprawie klient ma prawo odmowic
    uiszczenia oplaty za diagnostyke - wykrycie usterki ?

    pozdrawiam Blyskacz

    --
    ...samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
    Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

  • 2. Data: 2007-05-09 14:18:50
    Temat: Re: Warsztat samochodowy i klient - jak postapic ?
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Wed, 09 May 2007 15:28:54 +0200, Blyskacz <b...@w...pl> wrote:

    >Pytanie jest takie - czy w powyzszej sprawie klient ma prawo odmowic
    >uiszczenia oplaty za diagnostyke - wykrycie usterki ?

    czy klient zostal powiadomiony przed usluga, ze koszt diagnostyki
    kosztuje X, a koszt naprawy Y ?
    bo jesli zostal poinformowany i sie zgodzil, to jego problem, zamowil
    usluge i zostala wykonana.
    jesli nie zostal powiadomiony, to moze sie upierac, ze nie zamaiwal
    uslugi i nie bedzie za nia placil.

    Ogolnie jest przyjete, ze klienta sie informuje o kosztach przed
    wykonaniem uslugi i albo sie zgodzi albo nie.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 3. Data: 2007-05-09 14:36:59
    Od: Blyskacz <b...@w...pl>

    Cyb napisał(a):

    > czy klient zostal powiadomiony przed usluga, ze koszt diagnostyki
    > kosztuje X, a koszt naprawy Y ?

    dajmy na to, ze nie - wstawil auto do serwisu ze zleceniem "naprawy
    centralnego zamka", warsztat przeprowadzil diagnostyke w celu wykrycia
    usterki i zaproponowal wymiane niedzialajacego elementu na nowy, na co
    klient nie przystal...

    > jesli nie zostal powiadomiony, to moze sie upierac, ze nie zamaiwal
    > uslugi i nie bedzie za nia placil.
    nie chodzi mi o upieranie klienta a o podstawe prawna, badz tez sposob w
    jaki patrzy sad...

    > Ogolnie jest przyjete, ze klienta sie informuje o kosztach przed
    > wykonaniem uslugi i albo sie zgodzi albo nie.
    jakiego rodzaju ma to byc informacja ? Czy wiszacy cennik jest
    wystarczajaca informacja, czy tez nalezy wziasc na pismie poswiadczenie
    poinformowania klienta, zeby nie robic za free w przypadku gdy
    klient sie rozmysli ?

    pozdrawiam Blyskacz

  • 4. Data: 2007-05-09 22:29:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.05.2007 Blyskacz <b...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    > wystarczajaca informacja, czy tez nalezy wziasc na pismie poswiadczenie
    > poinformowania klienta, zeby nie robic za free w przypadku gdy

    Wiszącej informacji w cenniku zobaczyć nie musi.
    Wraz ze zleceniem naprawy, powinien podpisać zgodę na obciążenie go
    wspomnianymi kosztami w przypadku gdy zrezygnuje z naprawy.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-05-10 08:10:06
    Od: Blyskacz <b...@w...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Wiszącej informacji w cenniku zobaczyć nie musi.
    > Wraz ze zleceniem naprawy, powinien podpisać zgodę na obciążenie go
    > wspomnianymi kosztami w przypadku gdy zrezygnuje z naprawy.
    Czyli jesli klientowi nie da sie takiego papieru do podpisania, to ten w
    dowolnym momencie moze przerwac naprawe ( to akurat zrozumiale), zabrac
    auto do innego warsztatu nie placac za dokonane etapy pracy, tak ?

    pozdrawiam Blyskacz

  • 6. Data: 2007-05-10 10:37:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 10.05.2007 Blyskacz <b...@w...pl> napisał/a:
    > Czyli jesli klientowi nie da sie takiego papieru do podpisania, to ten w
    > dowolnym momencie moze przerwac naprawe ( to akurat zrozumiale), zabrac
    > auto do innego warsztatu nie placac za dokonane etapy pracy, tak ?

    Nie do końca, ale jesteś w znacznie korzystniejszej sytuacji jeśli masz
    spisaną umowę, w której został podany przynajmniej zakres planowanych
    czynności. Generalnie to na Tobie spoczywa obowiązek wykazania, że co
    wykonałeś zostało zlecone przez klienta. Można przyjąć pewne domniemania,
    ale ze względów dowodowych tak jest lepiej.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2007-05-10 12:53:33
    Od: Blyskacz <b...@w...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Nie do końca, ale jesteś w znacznie korzystniejszej sytuacji jeśli masz
    > spisaną umowę, w której został podany przynajmniej zakres planowanych
    > czynności.
    Zalomy, ze jest jak w przykladzie : zlecenie na umowie (czy tez "na
    twarz" )jest na "naprawe centralnego zamka" - bez wyszczegolnienia
    etapow koniecznych do przeproadzenia tej naprawy..

    > Generalnie to na Tobie spoczywa obowiązek wykazania, że co
    > wykonałeś zostało zlecone przez klienta. Można przyjąć pewne domniemania,
    Zalozmy ze warsztat jest w stanie udowodnic celowosc podjetych dzialan
    przedstawiajac okreslone przez producenta procedury, jakie stosuje sie
    podczas lokalizacji miejsca usterki.
    Usterka zostaje okreslona i dopiero wowczas moze byc wyceniona - klient
    nie zgadza sie na naprawe proponowana przez warsztat i zabiera auto.
    I co teraz ?
    Zasadniczo klient nie zlecal poszukiwania usterki tylko "naprawe", ale
    bez pierwszego nie ma drugiego...
    Czy wobec tego warsztat wyludzil pieniadze od klienta pobierajac oplate
    za lokalizacje usterki ?

    To akurat nie moj przypadek, ale jestem odrobine zdziwiony tym, ze
    klient moze zabrac auto w polowie naprawy nie placac za dokonany etap,
    podstawic je do drugiego warsztatu i dokonac tam tanszej, bo bez zbednej
    juz wowczas diagnostyki, naprawy...
    Bede wdzieczny za mozliwie jasne nakreslenie sprawy...

    pozdrawiam Blyskacz

  • 8. Data: 2007-05-10 21:48:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > Usterka zostaje okreslona i dopiero wowczas moze byc wyceniona - klient
    > nie zgadza sie na naprawe proponowana przez warsztat i zabiera auto.

    Nic. Wracamy do p. wyjścia i wczesniejszych uwaga: jeśli nie
    poinformowałeś klienta, że diagnostyka jest płatna, to MZ nie możesz go
    taką opłatą obciążyć. Już w lepszej sytuacji byłbyś mając na umowie jak to
    wczesniej napisałeś (naprawa zamka centralnego) bo wtedy mógłbyś dokonac
    tej naprawy a ewentualny spór sądowy sprowadzałby się zapewne do
    ustalenia, czy żądana przez Ciebie wysokość opłaty jest zasadna.

    > Zasadniczo klient nie zlecal poszukiwania usterki tylko "naprawe", ale
    > bez pierwszego nie ma drugiego...

    Nie jest powszechnie stosowaną i znaną praktyką obciążanie klienta za samą
    diagnostykę. Mówię tu ogólnie o usługach. To nie jest coś co można
    domniemywać. Równie dobrze mógłbyś mu policzyć postojowe u siebie na
    placu lub czas który "zmarnowałeś" na rozmowę.

    > Czy wobec tego warsztat wyludzil pieniadze od klienta pobierajac oplate
    > za lokalizacje usterki ?

    Nie wyłudził. Miał niezasadne żądanie. Wyłudziłby gdyby działał z zamiarem
    oszukania klienta.

> [...]
    > klient moze zabrac auto w polowie naprawy nie placac za dokonany etap,
    > podstawic je do drugiego warsztatu i dokonac tam tanszej, bo bez zbednej

    MZ wynika to głównie z braku domniemania, że diagnostyka poprzedzająca
    decyzję o naprawie jest płatna.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2007-05-10 23:02:10
    Od: Blyskacz <b...@w...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > poinformowałeś klienta, że diagnostyka jest płatna, to MZ nie możesz go
    > taką opłatą obciążyć.
    ok

    > wczesniej napisałeś (naprawa zamka centralnego) bo wtedy mógłbyś dokonac
    > tej naprawy a ewentualny spór sądowy sprowadzałby się zapewne do
    > ustalenia, czy żądana przez Ciebie wysokość opłaty jest zasadna.
    no ta sciezka jest dosc oczywista...

    > Nie jest powszechnie stosowaną i znaną praktyką obciążanie klienta za samą
    > diagnostykę. Mówię tu ogólnie o usługach.
    pozwole sobie sie nie zgodzic - diagnostyka samochodowa od poczatku
    swojego istnienia jest platna, chocby z tego powodu, ze wymaga
    poswiecenia znacznej ilosci czasu i zastosowania drogiego sprzetu
    W tej branzy powszechnym jest pobieranie oplaty za diagnostyke, gdyz ta
    jest czesto glowna trudnoscia w naprawie - wystepuje wiec ona jako
    oddzielna usluga, sporna kwestia powstaje w przypadku jak w przykladzie,
    gdy diagnostyka jest elementem prowadzacym do wlasciwej naprawy.

    > Nie wyłudził. Miał niezasadne żądanie. Wyłudziłby gdyby działał z zamiarem
    > oszukania klienta.
    prawnicza terminologia ;-)
    a jesli niezasadne zadanie zostalo spelnione tzn klient zaplacil to jak
    to sie nazywa w terminologii fachowej ? ;)

    > MZ wynika to głównie z braku domniemania, że diagnostyka poprzedzająca
    > decyzję o naprawie jest płatna.
    tak z ciekawosci - masz jakies praktyczne doswiadczenie w takich sprawach ?
    pytam, bo dziwi mnie troche ten wymieniony przez Ciebie brak
    domniemania... to troche tak jakby oczekiwac od lekarza przeprowadzenia
    operacji "w ciemno" ;)

    pozdrawiam Blyskacz

  • 10. Data: 2007-05-10 23:59:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > pozwole sobie sie nie zgodzic - diagnostyka samochodowa od poczatku
    > swojego istnienia jest platna, chocby z tego powodu, ze wymaga

    Patrzysz na to z p. widzenia swojego środowiska zawodowego. Co innego
    zlecić usługę polegającą na zdiagnozowaniu usterki, co innego ustalić co
    jest konieczne do naprawy. Jeśli samo ustalenie jest tak pracochłonne lub
    wymaga dużej wiedzy, kosztów etc. to klient powinien być o tym
    poinformowany.

> [...]
    > oddzielna usluga, sporna kwestia powstaje w przypadku jak w przykladzie,
    > gdy diagnostyka jest elementem prowadzacym do wlasciwej naprawy.

    Ja to wszystko doskonale rozumiem tylko, że termin "diagnostyka
    samochodowa" w normalnym znaczeniu nie oznacza płatnej usługi
    poprzedzającej właściwą naprawę. To nie jest rzecz oczywista. Przynajmniej
    jeszcze chyba nie w Polsce a tam gdzie jest, nie spotkałem się z
    sytuacją gdzie nie zostałbym o dodatkowych kosztach poinformowany i nie
    musaiłbym czegoś podpisać.

    > a jesli niezasadne zadanie zostalo spelnione tzn klient zaplacil to jak
    > to sie nazywa w terminologii fachowej ? ;)

    Spełnienie bezzasadnego żądania :)

> [...]
    > pytam, bo dziwi mnie troche ten wymieniony przez Ciebie brak
    > domniemania... to troche tak jakby oczekiwac od lekarza przeprowadzenia

    Nie mam praktycznego doświadczenia, co więcej nie jestem prawnikiem, ale
    dam Ci dobry namiar gdzie możesz to zweryfikować: Federacja Konsumentów.
    Znajdź ich googlem i zadzwoń tam lub napisz. Tylko weź pod uwagę, że to co
    napisałem dotyczy Twoich relacji właśnie z konsumentami. Prawo Europejskie
    jest bardzo pro-konsumenckie. Jesli przyjdzie do Ciebie np. właściciel
    bazy samochodowej i zleci taką naprawę, to MZ nie ma większych szans aby
    wymigać się za opłatę za samą diagnostykę. Klucz do tego wszystkiego tkwi
    w dość dziwnie brzmiącym pytaniu: czy klient oceniająć rozsądnie, mógł
    spodziewać się w danym przypadku opłaty za ustalenie powodu usterki, czy
    nie. Jako profesjonalista powinien się spodziewać. Jako przeciętny żuczek,
    już niekoniecznie.

    --
    Marcin