eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWarsztat samochodowy i klient - jak postapic ? › Re: Warsztat samochodowy i klient - jak postapic ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.silweb.
    pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!ziutka.router!news
    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Warsztat samochodowy i klient - jak postapic ?
    Date: Fri, 11 May 2007 07:59:21 +0800
    Organization: Osobista Chalupa
    Lines: 51
    Sender: a...@n...agh.edu.pl
    Message-ID: <p...@z...router>
    References: <f1si4l$csf$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl>
    <s...@4...com>
    <f1sm49$hit$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl> <2...@z...router>
    <f1ujqh$t58$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl> <8...@z...router>
    <f1v4dt$jjo$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl> <h...@z...router>
    <f2082v$3oq$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl>
    NNTP-Posting-Host: cm152.omega227.maxonline.com.sg
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.agh.edu.pl 1178841605 26462 218.186.227.152 (11 May 2007 00:00:05 GMT)
    X-Complaints-To: a...@a...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 11 May 2007 00:00:05 +0000 (UTC)
    User-Agent: slrn/0.9.8.1pl1 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:460850
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia 10.05.2007 Blyskacz <b...@w...pl> napisał/a:
    >> Nie jest powszechnie stosowaną i znaną praktyką obciążanie klienta za samą
    >> diagnostykę. Mówię tu ogólnie o usługach.
    > pozwole sobie sie nie zgodzic - diagnostyka samochodowa od poczatku
    > swojego istnienia jest platna, chocby z tego powodu, ze wymaga

    Patrzysz na to z p. widzenia swojego środowiska zawodowego. Co innego
    zlecić usługę polegającą na zdiagnozowaniu usterki, co innego ustalić co
    jest konieczne do naprawy. Jeśli samo ustalenie jest tak pracochłonne lub
    wymaga dużej wiedzy, kosztów etc. to klient powinien być o tym
    poinformowany.

    > poswiecenia znacznej ilosci czasu i zastosowania drogiego sprzetu
    > W tej branzy powszechnym jest pobieranie oplaty za diagnostyke, gdyz ta
    > jest czesto glowna trudnoscia w naprawie - wystepuje wiec ona jako
    > oddzielna usluga, sporna kwestia powstaje w przypadku jak w przykladzie,
    > gdy diagnostyka jest elementem prowadzacym do wlasciwej naprawy.

    Ja to wszystko doskonale rozumiem tylko, że termin "diagnostyka
    samochodowa" w normalnym znaczeniu nie oznacza płatnej usługi
    poprzedzającej właściwą naprawę. To nie jest rzecz oczywista. Przynajmniej
    jeszcze chyba nie w Polsce a tam gdzie jest, nie spotkałem się z
    sytuacją gdzie nie zostałbym o dodatkowych kosztach poinformowany i nie
    musaiłbym czegoś podpisać.

    > a jesli niezasadne zadanie zostalo spelnione tzn klient zaplacil to jak
    > to sie nazywa w terminologii fachowej ? ;)

    Spełnienie bezzasadnego żądania :)

    >> MZ wynika to głównie z braku domniemania, że diagnostyka poprzedzająca
    >> decyzję o naprawie jest płatna.
    > tak z ciekawosci - masz jakies praktyczne doswiadczenie w takich sprawach ?
    > pytam, bo dziwi mnie troche ten wymieniony przez Ciebie brak
    > domniemania... to troche tak jakby oczekiwac od lekarza przeprowadzenia
    > operacji "w ciemno" ;)

    Nie mam praktycznego doświadczenia, co więcej nie jestem prawnikiem, ale
    dam Ci dobry namiar gdzie możesz to zweryfikować: Federacja Konsumentów.
    Znajdź ich googlem i zadzwoń tam lub napisz. Tylko weź pod uwagę, że to co
    napisałem dotyczy Twoich relacji właśnie z konsumentami. Prawo Europejskie
    jest bardzo pro-konsumenckie. Jesli przyjdzie do Ciebie np. właściciel
    bazy samochodowej i zleci taką naprawę, to MZ nie ma większych szans aby
    wymigać się za opłatę za samą diagnostykę. Klucz do tego wszystkiego tkwi
    w dość dziwnie brzmiącym pytaniu: czy klient oceniająć rozsądnie, mógł
    spodziewać się w danym przypadku opłaty za ustalenie powodu usterki, czy
    nie. Jako profesjonalista powinien się spodziewać. Jako przeciętny żuczek,
    już niekoniecznie.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1