  • 11. Data: 2023-01-11 05:08:32
    Temat: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.01.2023 o 18:54, Wiesiaczek pisze:
    > Czy orzeczenie naprawy szkody jest orzekane obligatoryjnie/zwyczajowo
    > czy też trzeba w tym celu zakładać nową sprawę w sądzie?

    Na pewno możesz złożyć wniosek, by sąd skazując daną osobę zobowiązał ją
    do naprawienia szkody. Z tym, ze ta szkoda musi być o0czywista i musi
    być określone, jak to ma naprawić. przykładowo zapłacić Ci
    odszkodowanie, albo pomalować na swój koszt elewację. nie piszesz o cop
    chodzi, to trudno wymyślić. jeśli to nie bedzie oczywiste, to musisz
    pozwać sprawcę, ale już sąd cywilny jest związany stwierdzeniem winy i
    jedynie określa wysokość odszkodowania (czy formę naprawienia szkody).
    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-01-11 08:50:32
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > pozwać sprawcę, ale już sąd cywilny jest związany stwierdzeniem winy i
    > jedynie określa wysokość odszkodowania (czy formę naprawienia szkody).

    A tego nie byłbym tak pewny w polskim systemie prawnym,
    że sąd jest związany stwierdzeniem winy.
    A już na pewno nic nie będzie się działo automatycznie.

  • 13. Data: 2023-01-11 12:56:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 10 stycznia 2023 o 22:48:35 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):

    > Np. zarysowując sprzączką torby jak się przechodziło pomiędzy
    > samochodami; wpadając na coś/kogoś bo się zagapiłeś; wylaniu agresywnego
    > płynu na tapicerkę po pęknięciu pojemnika, który miałeś w siatce, etc etc.

    Ale to są przykłady na "nieumyślnie", a ja pytałem o "nie bezprawnie".
    Czyli proście - a sytuacje, w którym uszkodzenie mienia jest "prawne" (taa, miało być
    prościej ;)

    A z tymi samochodami to też nie tak znowu "nieumyślnie",
    bo po co się akurat tamtędy pchał, jak widać, że ciasno?
    No ew. do swojego na parkingu.
    Ale już idąc przez parking można wybrać inną drogę, tak samo przechodząc
    przez jezdnię w miejscu niewyznaczonym (no chyba że akurat zaparkowane na przejściu,
    wtedy będzie nieumyślnie, a może nawet i prawnie ;)

    Z płynem - hmm, też wiesz, że jest agresywny, więc trzeba dowieść zachowania
    należytej staranności
    przewożenia i że to był naprawdę wypadek.

    Zagapienie - nie wiem, jak jest w PoRD, ale nie ma tam nic o zachowaniu uwagi itp.
    w "zasadach ruchu pieszych" (podobno pierwsza lekcja na kursie)?

    > W atanie wyższej konieczności to raczej jest umyślnie, gdzie celowo
    > poświęcasz mniejsze dobro.

    No to też dałem właśnie przykład na "umyślnie", - ale być może nie "bezprawnie".

  • 14. Data: 2023-01-11 12:58:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 11 stycznia 2023 o 05:05:27 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):
    > Możesz się potknąć i wywracając wybić szybę. Może Ci spod koła kamień
    > wyprysnąć. Możesz naprawiać komuś rower i go popsuć. Właściwszym słowem
    > zamiast "bezprawnie" jest "celowo", ale takiego użyłem.

    Hmm, a nie uprawiasz przypadkiem pleonazmów?
    Napisałeś:
    "Nie wystarczy stwierdzenie, że dana osoba
    uszkodziła coś, ale koniecznym jest wykazanie, ze chciała to zrobić oraz
    że uczyniła to bezprawnie. "

    Czy "uczyniła to celowo" nie jest tożsame z "chciała to zrobić"?

  • 15. Data: 2023-01-11 12:59:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 10 stycznia 2023 o 20:13:02 UTC+1 Lubelak napisał(a):
    > Np odpalając granatnik przemycony od ukrów w siedzibie niszcząc przy okazji
    > kilka stropów ...
    >
    > I nie pytaj czy mozna odpalic bo to już się stało

    No to zapewne o uszkodzenie mienia go nie oskarżą, bo nie da się dowieść, że zrobił
    to celowo.

  • 16. Data: 2023-01-11 13:19:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 11 Jan 2023 03:59:43 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > No to zapewne o uszkodzenie mienia go nie oskarżą, bo nie da się dowieść, że zrobił
    to celowo.

    Kulsony podrywacze, którym drzewo wyskoczyło znienacka pod radiowóz też nie
    zrobili tego umyślnie, więc za zniszczenie auta nie odpowiedzą.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 17. Data: 2023-01-11 14:20:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 11 stycznia 2023 o 13:19:38 UTC+1 Olin napisał(a):

    > Kulsony podrywacze, którym drzewo wyskoczyło znienacka pod radiowóz też nie
    > zrobili tego umyślnie, więc za zniszczenie auta nie odpowiedzą.

    Zdecydowanie.
    A może to jakaś świeżą modyfikacja KK, wprost pod kulsony?
    Źródlo tej informacji w wątku jakby zdawało się potwierdzać ;>

  • 18. Data: 2023-01-11 14:24:30
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 11 Jan 2023 05:20:37 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Zdecydowanie.
    > A może to jakaś świeżą modyfikacja KK, wprost pod kulsony?
    > Źródlo tej informacji w wątku jakby zdawało się potwierdzać ;>

    Całe szczęście, że oni nie latają samolotami.

  • 19. Data: 2023-01-11 14:27:51
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 10.01.2023 o 17:56, Shrek pisze:

    > Na policję się nie chodzi, bo będziesz czekała dwie godziny na kulsona,
    > który nie rozumie co się do niego mówi a i zapisać tego nie potrafi
    > poprawnie.

    Zgłaszanie na policji? Trzeba wiedzieć, gdzie.
    Wiele lat temu zgłosiłem rozpowszechnianie materiałów pedofilskich -
    ściągnąłem album mp3 mojego ulubionego wykonawcy, a okazało się, że to
    są filmy nakręcane przez zboków. Poleciałem na komendę i zgłosiłem, dość
    szybko poszło. Później zadzwoniła do mnie prokuratorka, pytająca o
    możliwość skontaktowania z informatykiem, który mógłby prześledzić drogę
    tych filmów. Wielokrotnie później dzwoniłem do niej, prosząc o
    przyspieszenie wizyty tego informatyka, bo system Windows 98 zaczyna
    szwankować, ale nie dało się ustalić terminu. Aż któregoś dnia o
    godzinie 6:00, z samego rana policjanci załomotali do moich drzwi i
    zażądali wydania komputera. Przeszukali mieszkanie, komputer zostawili,
    ale zabrali wszystkie dyski twarde. Tyle, że miałem już system świeżo
    postawiony, po padnięciu dysku - ten padnięty dysk też wzięli. Później
    wezwanie do prokuratury, gdzie musiałem przedstawić dowody legalności
    oprogramowania. A po kilku (kilkunastu?) tygodniach mogłem odebrać dyski
    - ale bez możliwości ich sprawdzenia. W domu okazało się, że już dwa
    dyski są walnięte, czyli wiadomo, dlaczego nie wolno było ich sprawdzić
    na komendzie.
    Po kilku miesiącach dostałem list polecony, w którym pani prokurator
    zawiadomiła mnie, że nie stwierdziła, żebym rozpowszechniał materiały
    pedofilskie, i śledztwo zostało umorzone.
    Wtedy pojechałem do Komendy Głównej i tam ode mnie przyjęli wszystkie
    dane dotyczące filmów pedofilskich, ale wcześniej przez telefon
    poinstruowali mnie, żebym to dostarczył do szefa działu handlu ludźmi.
    Być może przyczyniłem się do ukrócenia działalności zwyrodnialców - ale
    dopiero po zgłoszeniu nie w dzielnicy.
    Drugi przypadek, kiedy na Allegro zostałem oszukany - otrzymałem złom
    zamiast działających pamięci. Dopadłem listonosza, ale nie chciał oddać
    pieniędzy. ;)
    W komisariacie przy Chodeckiej kazali mi ścigać oszusta z oskarżenia
    prywatnego. Pojechałem na Cyryla, do działu Przestępstw Gospodarczych, a
    tam natychmiast ze mną pojechali do prokuratury po nakaz i jeszcze tego
    samego dnia capnęli winowajcę. Później tylko musiałem jechać na rozprawę
    do Gdańska, żeby odzyskać zatrzymane przez Pocztę Polską pieniądze.
    Jak widać, w dzielnicowych na ogół nic nie da rady.

    --
    -
    Akarm

  • 20. Data: 2023-01-11 15:15:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Jan 2023 18:07:34 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > znalezienie akt, których pismo dotyczy zajmie lata. Zgodnie z prawem
    > pismo powinno jeszcze zawierać Twoje dane osobowe (mogą być akurat bez

    Na pismo odpowiedzą/cie pismem, wiec adres by sie przydał, chyba,
    ze gdzies tam przy sprawie adres poprawny jest.
    Policjanci maja dostep do PESEL, jakby chcieli szybko adres ustalic?

    J.