    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 11 Jan 2023 03:56:07 -0800 (PST)
    Subject: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 10 stycznia 2023 o 22:48:35 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):

    > Np. zarysowując sprzączką torby jak się przechodziło pomiędzy
    > samochodami; wpadając na coś/kogoś bo się zagapiłeś; wylaniu agresywnego
    > płynu na tapicerkę po pęknięciu pojemnika, który miałeś w siatce, etc etc.

    Ale to są przykłady na "nieumyślnie", a ja pytałem o "nie bezprawnie".
    Czyli proście - a sytuacje, w którym uszkodzenie mienia jest "prawne" (taa, miało być
    prościej ;)

    A z tymi samochodami to też nie tak znowu "nieumyślnie",
    bo po co się akurat tamtędy pchał, jak widać, że ciasno?
    No ew. do swojego na parkingu.
    Ale już idąc przez parking można wybrać inną drogę, tak samo przechodząc
    przez jezdnię w miejscu niewyznaczonym (no chyba że akurat zaparkowane na przejściu,
    wtedy będzie nieumyślnie, a może nawet i prawnie ;)

    Z płynem - hmm, też wiesz, że jest agresywny, więc trzeba dowieść zachowania
    należytej staranności
    przewożenia i że to był naprawdę wypadek.

    Zagapienie - nie wiem, jak jest w PoRD, ale nie ma tam nic o zachowaniu uwagi itp.
    w "zasadach ruchu pieszych" (podobno pierwsza lekcja na kursie)?

    > W atanie wyższej konieczności to raczej jest umyślnie, gdzie celowo
    > poświęcasz mniejsze dobro.

    No to też dałem właśnie przykład na "umyślnie", - ale być może nie "bezprawnie".