  • 21. Data: 2008-09-13 18:24:47
    Temat: Re: Upomnienie z biblioteki
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    wiadomościnews:gaglnr$mbl$2@inews.gazeta.pl...

    > Uznaniem roszczenia przez dłużnika, wniesieniem pozwu do sądu itd. W
    > kodeksie cywilnym jest to opisane dokładnie.

    Przedpiścom chodzi o to, że przerwać można bieg przedawnienia, ale
    kiedy roszczenie się już przedawniło, nie ma czego przerywać. Najwyżej
    można się zrzec zarzutu przedawnienia.

  • 22. Data: 2008-09-13 18:30:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Po ilu latach się przedawnia i gdzie szukać podstawy prawnej?

    Art. 117 kc i kolejne.

    > I co z Krajowym Rejestrem Długów?

    Tu ciekawostka. Zgodnie z art. 7 Ustawy o udostępnianu informacji
    gospodarczej informacje gospodarcze o zobowiązaniach konsumentów mogą
    przekazywać do biura wyłącznie następujący przedsiębiorcy:
    1) banki;
    2) oddziały banków zagranicznych;
    3) zakłady ubezpieczeń;
    4) pośrednicy ubezpieczeniowi;
    5) główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń;
    6) spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe;
    7) świadczący usługi leasingu;
    8) świadczący usługi factoringu lub forfaitingu;
    9) operatorzy lub podmioty udostępniające usługi telekomunikacyjne;
    10) świadczący usługi dostawy energii elektrycznej, ciepła, paliw gazowych,
    wody, odprowadzania nieczystości lub wywozu śmieci;
    11) zawierający w imieniu i na rzecz banków umowy kredytu ratalnego lub
    kredytu odnawialnego połączonego z kartą kredytową (instytucje pośrednictwa
    kredytowego);
    12) wykonujący działalność w zakresie udzielania pożyczek pieniężnych,
    działający w formie spółek handlowych;
    13) wydawcy elektronicznych instrumentów płatniczych;
    13a) Wojskowa Agencja Mieszkaniowa;
    14) spółdzielnie mieszkaniowe;
    15) wspólnoty mieszkaniowe;
    16) wynajmujący lokale;
    17) świadczący usługi przewozu osób w regularnej komunikacji publicznej;
    18) domy maklerskie;
    19) towarowe domy maklerskie;
    20) zagraniczne osoby prawne wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej działalność maklerską w formie oddziału;
    21) operatorzy telewizji kablowej i satelitarnej.

    Bibliotek tu nie widzę. nie widzę również żadnego podmiotu, który można
    było naciągnąć.

  • 23. Data: 2008-09-13 18:31:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robert, ale my cały czas o roszczenie, którego termin przedawnienia
    > już upłynął (dobiegł)... Bo tak to napisałeś.

    Wiem.

    > I co sąd robi, gdy się człek na zarzut przedawnienia powoła? Bo w KC
    > to napisali, ze po przerwaniu biegnie na nowo...

    Moim zdaniem po uznaniu roszczenia przedawnienie biegnie na nowo. Ale mogę
    się mylić. :-)

  • 24. Data: 2008-09-13 18:39:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:gaglnr$mbl$2@inews.gazeta.pl...

    > Uznaniem roszczenia przez dłużnika, wniesieniem pozwu do sądu itd. W
    > kodeksie cywilnym jest to opisane dokładnie.

    Pytam o roszczenie PRZEDAWNIONE.
    Bo z twojego tekstsu wynika, ze ma sie trzymac wersji, ze roszczenie
    jest przedawnione, po czym kazesz mu uwazac na przerwanie biegu
    przedawnienia.

  • 25. Data: 2008-09-13 18:40:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

    > Wiem.

    > Moim zdaniem po uznaniu roszczenia przedawnienie biegnie na nowo. Ale
    > mogę się mylić. :-)

    zdecydowanie sie mylisz.
    mozna przerwac bieg przedawnienia roszczenia, które nie jest przedawnione
    bo z tego by wynikało, że jak się w sądzie powołujesz na fakt
    przedawnienia roszczenia, to własnie go uznałeś i przerwałeś bieg.

  • 26. Data: 2008-09-13 18:41:19
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 20:19:22 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Bowiem biblioteka prowadzi działalność gospodarczą, a roszczenie jest z
    > nią związane.

    Jeszcze nie widziałem (publicznej) biblioteki, która prowadziłaby
    działalność gospodarczą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 27. Data: 2008-09-13 18:49:51
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 18:41:19 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Jeszcze nie widziałem (publicznej) biblioteki, która prowadziłaby
    > działalność gospodarczą.

    A jak rozliczaja chocby xero?
    Co prawda nie znam biblioteki ktora wystawialaby kwit na xero (paragon, fv)
    ale nie jest to z pewnoscia dzialalnosc statutowa czy cos..

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 28. Data: 2008-09-13 18:50:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

> [...]
    > bo z tego by wynikało, że jak się w sądzie powołujesz na fakt
    > przedawnienia roszczenia, to własnie go uznałeś i przerwałeś bieg.

    Ba, nawet w sądzie nie można się powołać na przedawnienie.

    Wierzyciel wnosi pozew z przedawnionego roszczenia. Jak wiadomo,
    wniesienie pozwu przerywa bieg przedawnienia. Zatem zakładając, że można
    przerwać bieg w przypadku już przedawnionego roszczenia, należałoby
    również uznać, ze można dochodzić sądownie przedawnionych roszczeń, a
    dłużnik nie ma możliwości zgłoszenia zarzutu przedawnienia.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 29. Data: 2008-09-13 18:59:37
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Czyli komornicy sądowi nie mogą przekazywać?
    THX

    -----

  • 30. Data: 2008-09-13 19:11:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:gagfp4$vub$4@news.onet.pl...

    > Jakaś podstawa tego twierdzenia w odniesieniu do uznania długu?

    Nie widzę przeszkód.

    "Tak, Wysoki Sądzie, prawdą jest, że jestem winien bibliotece 4zł.
    Jednakże roszczenie to przedawniło się, więc wnoszę taki właśnie zarzut".

    Czy sąd - wg Ciebie - nie może w tym przypadku wziąć pod uwagę
    zarzutu przedawnienia?