  • 11. Data: 2008-09-13 15:28:54
    Temat: Re: Upomnienie z biblioteki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:

    > Dlaczego 3 lata a nie 10? Uwazam ze wypozyczanie ksiazek na 3 miesiace
    > jest swiadczeniem okresowym.

    Tak? A pożyczka pieniędzy pomiędzy dwoma osobami też jest
    świadczeniem okresowym???

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 12. Data: 2008-09-13 15:48:29
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 13 Wrz, 17:28, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Tak? A pożyczka pieniędzy pomiędzy dwoma osobami też jest
    > świadczeniem okresowym???
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Liwiusz

    A czemu oplaty karne za jazde bez biletu nie maja okresu 10letniego?

  • 13. Data: 2008-09-13 16:18:15
    Od: " jb" <j...@g...pl>

    Dlaczego miałoby nastapić przedawnienie całego roszczenia? Nie zwrócił książek
    do dzisiaj, więc naliczają mu karę za każdy kolejny miesiąc, do sierpnia 2008
    r. włącznie. Przedawnienie mogłoby nastapić tylko co do okresu sprzed września
    2005 r.

  • 14. Data: 2008-09-13 17:16:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SzalonyKapelusznik wrote:

    > A czemu oplaty karne za jazde bez biletu nie maja okresu 10letniego?
    bo reguluje to wyraznie ustawa.

  • 15. Data: 2008-09-13 17:53:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > jak można przerwać bieg przedawnionego roszczenia?

    Uznaniem roszczenia przez dłużnika, wniesieniem pozwu do sądu itd. W
    kodeksie cywilnym jest to opisane dokładnie.

  • 16. Data: 2008-09-13 18:14:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " jb" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 2008
    > r. włącznie. Przedawnienie mogłoby nastapić tylko co do okresu sprzed

    Ponieważ uważam, że będzie mieć tu zastosowanie art. 120§2 kc. Szerr
    pożyczył książkę na 3 miesiące i przedawnienie roszczenia o zwrot tych
    książek zaczęło się te trzy miesiące później, bo wówczas nie zastosował się
    on do treści roszczenia. Co do opłaty karnej 4 zł, to w mojej ocenie ma ona
    charakter kary umownej za niedotrzymanie terminu zwrotu książki i wydaje mi
    się, że przedawnia się ona wraz z przedawnieniem roszczenia o zwrot - jak
    każda kara umowna. To, że kara umowna jest uzależniona od długości okresu,
    w jakim dłużnik zobowiązania nie spełnił w mojej ocenie nie zmienia
    niczego.

    Przeciwny pogląd doprowadziłby do sytuacji, gdy założymy po 10 latach
    wierzyciel nagle mógłby sobie przypomnieć, że zobowiązanie zostało
    nienależycie wykonane i domagać się kary umownej, choć samo roszczenie by
    się przedawniło.

    Abstrahuję w tym miejscu od zasadności samej kary umownej.

  • 17. Data: 2008-09-13 18:17:31
    Od: Łukasz Kalbarczyk <l...@t...net>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 13:45:19 +0200, Szerr napisał(a):

    > Kwota jest astronomiczna, w związku z tym pytanie:
    > W jakim stopniu mają rację, w jakim stopniu straszą? Jestem gotów zapłacić
    > za zniszczone książki, ale przecież nie było żadnego przetrzymywania, bo
    > książek dawno fizycznie nie ma. Czy takie kwoty zawarte w regulaminie mają
    > oparcie w przepisach powszechnie obowiązującego prawa?

    Panie, to idź pan do biblioteki i powiedz, że możesz zapłacić
    za przedawnione książki - nawet jak się nie zgodzą, to i tak
    Cię od razu nie zaaresztują :] Nie słyszałem o przypadku,
    żeby się nie zgodzili na jakieś tam inne zadośćuczynienie.

    Aha, czy tak duża kwota nie jest sprzeczna z jakimiś tam zasadami?

    --
    ŁK (2008-09-13 20:15:44)

  • 18. Data: 2008-09-13 18:19:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > Hmm a dlaczego w tej sprawie mielibyśmy przyjąć krótszy, niż 10-letni
    > okres przedawnienia?

    Bowiem biblioteka prowadzi działalność gospodarczą, a roszczenie jest z nią
    związane.

  • 19. Data: 2008-09-13 18:22:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jeśli roszczenie jest przedawnione, to już nie można przerwać biegu
    > przedawnienia tak, aby biegło ono na nowo.

    Jakaś podstawa tego twierdzenia w odniesieniu do uznania długu?

  • 20. Data: 2008-09-13 18:23:10
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik w <news:gagv72$kmp$1@inews.gazeta.pl>:

    > Uznaniem roszczenia przez dłużnika, wniesieniem pozwu do sądu itd. W
    > kodeksie cywilnym jest to opisane dokładnie.

    Robert, ale my cały czas o roszczenie, którego termin przedawnienia
    już upłynął (dobiegł)... Bo tak to napisałeś.

    I co sąd robi, gdy się człek na zarzut przedawnienia powoła? Bo w KC
    to napisali, ze po przerwaniu biegnie na nowo...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]