  • 1. Data: 2008-09-13 11:45:19
    Temat: Upomnienie z biblioteki
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Zginęły mi książki z biblioteki, sztuk 5. Nie wiem, kiedy i gdzie, nie
    jestem w stanie ich odnaleźć, ani przypomnieć sobie okoliczności.

    Biblioteka w dawnym miejscu zamieszkania, przez 5 lat (niestety!) z powodu
    niedbalstwa nic nie zrobiłem w tej sprawie.

    Otrzymałem teraz pismo o następującej treści:

    "Wypożyczalnia wzywa Pana do zwrotu wypożyczonych książek.
    Zgodnie z regulaminem wypożyczalni (uprzedzę pytania: nie znam, nie mam
    wglądu, za daleko) należy wpłacić za przetrzymanie książek kwotę 1280 zł
    licząc za każdą książkę po 4 zł za każdy miesiąc (zarz. Dyr. 31/97), jak
    również kwotę 166 zł, która stanowi wycenę przetrzymanych książek.
    Termin uregulowania należności upływa z dniem 9.10.2008. Po tym terminie
    informacja o niespłaconej należności zostanie przekazana do Krajowego
    Rejestru Długów, jak również Biblioteka skieruje sprawę do sądu z tytułu
    przywłaszczenia mienia państwowego."

    Kwota jest astronomiczna, w związku z tym pytanie:
    W jakim stopniu mają rację, w jakim stopniu straszą? Jestem gotów zapłacić
    za zniszczone książki, ale przecież nie było żadnego przetrzymywania, bo
    książek dawno fizycznie nie ma. Czy takie kwoty zawarte w regulaminie mają
    oparcie w przepisach powszechnie obowiązującego prawa?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 2. Data: 2008-09-13 12:08:13
    Temat: Re: Upomnienie z biblioteki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem ich roszczenie się przedawniło i w tej sytuacji tej wersji bym
    się trzymał. Zdrowy rozsądek i uczciwość nakazywałaby zapłacić za książki,
    ale jak zapłacisz, to przerwiesz bieg przedawnienia.

  • 3. Data: 2008-09-13 12:40:00
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 13 Wrz, 13:45, Szerr <n...@p...pl> wrote:

> [...]
    > książek dawno fizycznie nie ma. Czy takie kwoty zawarte w regulaminie mają
    > oparcie w przepisach powszechnie obowiązującego prawa?

    Raz ze przedawnienie, dwa ze kwota tych 4 zlotych musi byc podana w
    regulaminie a nie zarzadzeniu dyrektora.
    Przetrzymanie bylo z punktu widzenia biblioteki. Ich nie interesuje ze
    dzien po wypozyczeniu splonely. Biblioteka je wydala i oczekuje
    zwrotu.

    Ps. Przez 5 lat biblioteka nie zmieniala kwot za "nieoddanie" ksiazek?
    zawsze chcieli 4 zlote?

  • 4. Data: 2008-09-13 13:00:58
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 14:08:13 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:gagal1$f1$1@inews.gazeta.pl>:

    > Moim zdaniem ich roszczenie się przedawniło

    Po ilu latach się przedawnia i gdzie szukać podstawy prawnej?
    I co z Krajowym Rejestrem Długów?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 5. Data: 2008-09-13 13:03:41
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 05:40:00 -0700 (PDT), SzalonyKapelusznik napisał(a)
    w:<news:15422ea1-5b31-4689-9452-3085d636a3d7@l42g200
    0hsc.googlegroups.com>:

    > dwa ze kwota tych 4 zlotych musi byc podana w regulaminie a nie zarzadzeniu
    > dyrektora.

    Jaka to różnica i jakie to ma konsekwencje praktyczne? Czy regulamin może
    być wprowadzony zarządzeniem dyrektora (wynikałoby mi tak z logiki ich
    pisma)?

    Czy ja ten regulamin musiałem kiedyś podpisać? Jeśli tak, to czy mogą
    zmieniać sobie kwoty bez powiadomienia mnie?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 6. Data: 2008-09-13 13:36:34
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik w <news:gagal1$f1$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]

    > się trzymał. Zdrowy rozsądek i uczciwość nakazywałaby zapłacić za książki,
    > ale jak zapłacisz, to przerwiesz bieg przedawnienia.

    To już się przedawniło, czy jeszcze nie i jest co przerwać?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-09-13 13:38:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > bym się trzymał. Zdrowy rozsądek i uczciwość nakazywałaby zapłacić za
    > książki, ale jak zapłacisz, to przerwiesz bieg przedawnienia.

    Jeśli roszczenie jest przedawnione, to już nie można przerwać biegu
    przedawnienia tak, aby biegło ono na nowo.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-09-13 14:08:17
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 14:08:13 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Moim zdaniem ich roszczenie się przedawniło i w tej sytuacji tej wersji
    > bym się trzymał.

    Hmm a dlaczego w tej sprawie mielibyśmy przyjąć krótszy, niż 10-letni
    okres przedawnienia?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 9. Data: 2008-09-13 15:20:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > bym się trzymał. Zdrowy rozsądek i uczciwość nakazywałaby zapłacić za
    > książki, ale jak zapłacisz, to przerwiesz bieg przedawnienia.

    jak można przerwać bieg przedawnionego roszczenia?

  • 10. Data: 2008-09-13 15:27:39
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    0hsc.googlegroups.com>:

> [...]
    >
    > Czy ja ten regulamin musiałem kiedyś podpisać? Jeśli tak, to czy mogą
    > zmieniać sobie kwoty bez powiadomienia mnie?

    Przy zapisywaniu sie do biblioteki. Teoretycznie zapisujacy powinien
    byl sie z nim zapoznac. Bo moze sie tylko podpisywalo pod "zapoznalem
    sie z regulaminem" a w tym regulaminie byl np. cennik.
    Roznica miedzy samym zarzadzeniem a regulaminiem jest o tyle wazna ze
    zarzadzenie nie ma wplywu na klienta. Natomiast jesli w regulaminie
    jest informacja ze stawke za nieoddanie ustala sie zarzadzeniem to
    wtedy nie trzeba dawac nowgo regulaminu do podpisy a wystarczy
    poinformowac ze z dniem tym a tym weszlo w zycie. Np. wywieszka na
    tablicy informacyjnej.
    Regulamin niestety trzeba znac, miec, obejrzec.

    Dlaczego 3 lata a nie 10? Uwazam ze wypozyczanie ksiazek na 3 miesiace
    jest swiadczeniem okresowym.