  • 1. Data: 2005-08-22 13:53:41
    Temat: Umowa z ENEA na przyłącze do domu jednorodzinnego
    Od: "allbi" <a...@k...net>

    Zawarłem z ENEA SA w kwietniu 2005 umowę na przyłącze energetyczne do domu
    jednorodzinnego. W okresie między podpisaniem umowy a wykonaniem przyłącza
    ENEA przysłała aneks do umowy o przesunięciu terminu realizacji na
    późniejszy termin oczywiście. Aneks podpisaliśmy.
    W umowie był zapis, że w przypadku opóźnienia ENEA zapłaci mi karę umowną za
    niedotrzymanie terminu. Czy zatem mogę się domagać kwoty kary umownej? W
    aneksie nie było mowy o zniesieniu kary umownej.

    Druga sprawa to to, że w czasie podpisania umowy opłata za przyłącze nie
    była obciążona podatkiem VAT. W miesiącu sierpniu przysłano jednak fakturę z
    kwotą do zapłaty obciążoną podatkiem VAT.
    W umowie wyraźnie jast zapisane:
    "Klient poniesie opłatę za przyłączenie. Opłata została obliczona przy
    zastosowaniu zasad i stawek ujętych w aktualnej Taryfie dla energii
    elektrycznej ENEA SA.
    Opłata zaprzyłączenie nie jest czynnością wymienioną w art 2 Ustawy z dnia
    08.01.1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, stą nie
    podlega opodatkowaniu podatkiem VAT."

    Z tego wynika jasno, że kwota opłaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem
    VAT. Nie ma też w umowie żadnych uzgodnień dotyczących zmiany wysokości
    opłaty w przypadku wprowadzenia przez ustawodawcę podatku VAT za
    przyłączenie podmiotów do sieci elektroenergetycznej.

    Ponadto w piśmie poprzedzającym podpisanie umowy również informuje nas ENEA:
    "W razie zmiany taryfy opłat za przyłączenie dla GE ENEA SA zastosowane będą
    opłaty aktualne w chwili zawierania umowy o przyłączenie do sieci."
    Czy zatem ENEA SA może domagać się ode mnie kwoty obciążonej podatkiem VAT?

    Krzysztof Kucner

  • 2. Data: 2005-08-22 14:15:01
    Od: "allbi" <a...@k...net>

    ENEA odpowiada na moją reklamację, że wskazana w umowie kwota opłaty była
    kwotą netto. Z tego co mi wiadomo, klientowi zawsze należy przedstawić kwotę
    brutto i za taką jest przeze mnie uważana. Nie wiem natomiast, czy
    informacja o tym że wg obowiązujących przepisów kwota opłaty nie jest (nie
    była) obciążona podatkiem VAT jest wystarczająca do poźniejszego jego
    naliczenia.

    Krzysztof Kucner