  • 31. Data: 2009-11-08 14:58:14
    Temat: Re: Umowa o pracę - netto/brutto?
    Od: Michał Pysz <m...@w...pl>

    Nie da się podać kwoty netto.
    Hint: progi podatkowe

  • 32. Data: 2009-11-08 15:44:44
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał Pysz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie da się podać kwoty netto.
    > Hint: progi podatkowe

    Nie tylko. Jest jeszcze przekroczenie rocznej podstawy ubezpieczenia
    spolecznego - tym istotniejsze, ze progi przy zaliczkach odgrywaja role dla
    kazdego pracodawcy oddzielnie, a przekroczenie podstawy dziala wobec
    wszystkich.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 33. Data: 2009-11-08 16:52:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-11-2009 o 16:44:44 SDD <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > dla
    > kazdego pracodawcy oddzielnie, a przekroczenie podstawy dziala wobec

    No i Fundusz Pracy

    --
    Tomek

  • 34. Data: 2009-11-08 17:19:06
    Od: Michał Pysz <m...@w...pl>

    Masz rację... powodów dla których nie da się umówić na netto jest wiele.
    Ja podałem tylko jeden.

    mp.

  • 35. Data: 2009-11-09 00:16:20
    Od: "Michał Gut" <m...@w...pl>

    > no nie wiem... ja jak planuje miesięczne wydatki i na co mogę sobie
    > pozwolić to operuję jednak kwotą wyjściową netto.

    do budzetu tak ale do obliczenia podatku juz nie itd

  • 36. Data: 2009-11-09 10:09:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Nov 2009, Liwiusz wrote:

    > A może podanie jedynie wynagrodzenia netto jest błędem i powinno się jednak
    > podawać wynagrodzenie brutto? Co prawda KP chyba nie wskazuje, że
    > "wynagrodzenie", które musi być umieszczone w umowie o pracę oznacza
    > wyłącznie o wynagrodzenie brutto, ale z brzmienia innych ustaw można
    > wnioskować, że poprzez "wynagrodzenie" w kodeksie pracy rozumie się właśnie
    > "wynagrodzenie brutto".

    Otóż to.
    Przecież podatek *nie* jest pobierany z pieniędzy pracodawcy,
    a przynajmniej nie powinien.
    Pobierany jest z pieniędzy pracownika. To, że nie wolno pieniedzy
    na podatek dać pracownikowi do ręki, to inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2009-11-17 08:32:50
    Od: "Młody Płatnik" <r...@v...pl>

> [...]
    > Pobierany jest z pieniędzy pracownika. To, że nie wolno pieniedzy
    > na podatek dać pracownikowi do ręki, to inna sprawa.

    No właśnie!

    I ja sie dołącze!

    Płacenie podatku dochodowego, składek na ubezpieczenia społeczne itp jest
    obowiązkowe!

    To robi za pracownika pracodawca, ale na umowie powinna być kwota brutto.
    I na umowie poinno być napisane, że brutto.
    Netto jest kwotą po odliczeniu podatku a skala podatkowa może ulec zmianie!

    Od kwoty brutto wylicza się wysługę lat pracy, premię i wszystko inne.
    Aczkolwiek kwotę brutto na umowie trzeba utożsamiać z wynagrodzeniem
    zasadniczym, a takież to wynagrodzenie razem z premią, wysługą itd tworzy
    podstawę wynagrodzenia.

    Wszystkie składniki płacowe jak zbierzemy do kupy powstanie nam kwota brutto
    od której wyliczany jest podatek, ZUS, ubezpieczenie zdrowotne(minus składki
    ZUS), fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych i czort
    wie co jeszcze!

    Czyli najprościej mówiąc kwota, która jest na umowie na pewno w całości nie
    jest kwotą którą pracownik dostaje "na rękę".

    W niektórych przypadkach pracownik dostaje więcej niż jest na umowie,
    chociażby z tego względu, że jak ma duży staż pracy i wtedy premia i wysługa
    lat pracy jest wysoka co po doliczeniu przekracza wartość płacy zasadniczej.

    Także to co jest na umowie przechodzi wiele przekształceń zanim trafi do
    kieszeni pracownika.