  • 1. Data: 2004-09-01 06:24:25
    Temat: Uderzenie pioruna i zniszczony sprzet HiFi
    Od: Sebastian Plewa <s...@g...pl>

    Witam wszytskich.

    Mam takie pytanie natury prwnej.
    Kilka dni temu w blok który zamieszkuje uderzył piorun.
    W wyniku czego został uszkodzony sprzęt.
    Tv - koszt naprawy 76zł i sprzęt HiFi koszt naprawy 600zł.
    Budynek jest własnością spółdzielni mieskzaniowej.
    Przepięcie poszło najprawdopodonierj po kablówce.
    Czy jest możliwość odzyskania kosztów naprawy ze spółdzielni?
    Czy wina leży po ich stronie?
    Wg. mnie tak, ponieważ poprawnie wykonana instalacja odgromowa nie
    poinna dopuścić do takiego zdarzenia.
    Czy składając wniosek o zwrot kosztów powinienem przedstawić ekspertyzę
    pana który naprawia sprzęt, że szkoda była spowodowana przepięciem?
    Prosże o opinie w tej sprawie jak to rozwiązać/potraktować.

    Pozdrawiam Sebastian Plewa

  • 2. Data: 2004-09-01 06:37:46
    Temat: Re: Uderzenie pioruna i zniszczony sprzet HiFi
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    przepiecie sie samo indukuje w sieci z powodu przeplywu duzego napiecia
    piorunochronem.. tyle z podstawowki powinienes pamietac, instalacja wcale
    nie musi byc zle wykonana, jedynie dokladnie oblozenie budynku blacha lub
    pretami zalatwi sprawe (czasem zbrojenie bardzo pomaga jesli w calosci jest
    uziemione). Nie mozesz miec do nikogo pretensji po za soba ze sie nie
    ubezpieczyles

  • 3. Data: 2004-09-01 07:23:29
    Od: Cinas NOne <cinmw@o_dwa_kropa.pl>

    Robcio wrote:
    > przepiecie sie samo indukuje w sieci z powodu przeplywu duzego napiecia

    Napięcie się indukuje w wyniku gwałtownej zmiany prądu, a nie "z powodu
    przepływu napięcia", ale to nic :)

    Cinas NOne
    --
    GAT/S d- s:- a03 C UL P--- L+++ E W- N+ o-- K- w--- O-- M? V? PS++
    PE++ Y PGP- t- 5? X+ R- !tv b++ DI? D+ G+ e+++ h--- r+++ y? z+++

  • 4. Data: 2004-09-01 08:01:40
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > Napięcie się indukuje w wyniku gwałtownej zmiany prądu, a nie "z powodu
    > przepływu napięcia", ale to nic :)

    czepiasz sie .. bo niby z powodu pioruna napiecie jest stale ?????
    odluz teraz ten podrecznik ktoregoi tak nie rozumiesz i zacznij sam myslec.
    To prawo a nie fizyla wiec staralem sie pisac jasno dla wszystkich.

  • 5. Data: 2004-09-01 08:15:21
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Robcio wrote:

> [...]
    > bardzo pomaga jesli w calosci jest uziemione). Nie mozesz miec do
    > nikogo pretensji po za soba ze sie nie ubezpieczyles

    Ubezpieczyłeś?
    Hyhy, nie znalazłem jeszcze oferty która by to pokrywała.
    Zawsze się zastrzegają że przypadku tego typu ubezpieczenie nie
    obowiązuje.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 6. Data: 2004-09-01 08:28:43
    Od: Kula <a...@n...topole.waw.pl>

    Wielokrotnie proszony(a), żeby tego nie czynił(a) Sebastian Plewa
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Mam takie pytanie natury prwnej.
    > Kilka dni temu w blok który zamieszkuje uderzył piorun.
    > W wyniku czego został uszkodzony sprzęt.

    Ochrona przepięciowa jest wielostopniowa. Bez wnikania w szczegóły:
    zabezpieczenie przed zniszczeniem sprzętu elektronicznego zapewnia
    zabezpieczenie typu D, które ma obniżyć napięcie poniżej 1kV co z reguły
    wytrzymuje sprzęt. Stosowanie zabezpieczeń typu D nie jest obowiązakowe, a
    najczęściej znajduje się w gniazdku (odpowiednim) lub rozgałęziaczu tzw.
    komputerowym. W związku z czym moja rada:
    1. kup za 50PLN odpowiedni rozgałęziacz
    2. wyłączaj sprzęt elektroniczny podczas burzy, bo nawet zbezpieczenie typu
    D nie musi być skuteczne jak masz kiepski zasilacz.

    Kula

  • 7. Data: 2004-09-01 08:39:12
    Od: Cinas NOne <cinmw@o_dwa_kropa.pl>

    Robcio wrote:

    > czepiasz sie .. bo niby z powodu pioruna napiecie jest stale ?????

    Piorun jest przejawem przepływu prądu między dwoma punktami, między
    którymi panuje potężna różnica potencjałów (napięcie) :)

    > odluz teraz ten podrecznik ktoregoi tak nie rozumiesz i zacznij sam myslec.

    Ojojoj, a miało być tak dla formalności i w dodatku z uśmieszkiem :)
    A to nie w podręcznikach piszą tylko w podstawówce wykładaką :P

    > To prawo a nie fizyla wiec staralem sie pisac jasno dla wszystkich.

    No dobra, EOST

    Cinas NOne

  • 8. Data: 2004-09-01 08:46:35
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > Piorun jest przejawem przepływu prądu między dwoma punktami, między
    > którymi panuje potężna różnica potencjałów (napięcie) :)

    ta ..ale do momentu wyrownania napiecia.. co nastepuje bardzo szybko.. wiec
    zmiany natezenia sa bardzo duze...
    dobra racja nie spierajmu sie o pierdoly

  • 9. Data: 2004-09-01 09:07:52
    Od: "Big Jack" <A...@q...hfhagb.cy>

    W wiadomości: news:ch40ep$it$2@inews.gazeta.pl
    użytkownik: *Massai* napisał(a):

    > Ubezpieczyłeś?
    > Hyhy, nie znalazłem jeszcze oferty która by to pokrywała.
    > Zawsze się zastrzegają że przypadku tego typu ubezpieczenie nie
    > obowiązuje.

    Jest co najmniej jedna taka firma:
    Ubezpieczenie domu mieszkalnego | Ogólne warunki ubezpieczenia:
    art.2, pkt. 2, ppkt.4 Wariant "C":
    Ubezpieczenie w wariancie "C" obejmuje:
    1)ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych w postaci:
    - pożaru
    - pioruna
    - wybuchu
    - upadku statku powietrznego
    - huraganu
    - opadów atmosferycznych
    - zalania
    - lawiny
    - zapadania się ziemi
    - osuwania się ziemi
    2) ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem i rabunku
    3) ubezpieczenie mienia od dewastacji
    4) ubezpieczenie szyb i luster od stłuczenia
    5) ubezpieczenie mienia od przepięć
    6) ubezpieczenie mienia od uderzenia przez pojazd mechaniczny
    7) ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
    Big Jack

    --
    //////
    ( o o) GG: 660675

  • 10. Data: 2004-09-01 09:59:32
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Big Jack wrote:

> [...]
    > art.2, pkt. 2, ppkt.4 Wariant "C":
    > Ubezpieczenie w wariancie "C" obejmuje:
    > 1)ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych w postaci:

    (...) google pokazały że sa przynajmniej 3 takie firmy:
    UNIQA, Hestia, Allianz
    ale i tak warto mieć UPS-a :-)
    *** blad ***