  • 1. Data: 2004-08-25 15:26:56
    Temat: Uczelnia wyższa i świadectwo dojrzałości
    Od: Jacek <m...@n...com>

    Witam!

    Temat już był poruszany na grupie, ale nie znalazałem jednoznacznej
    odpowiedzi.
    Sytuacja jest taka że jest sobie uczelnia wyższa na której mam papiery,
    nie jestem już studentem tej uczelni - zostałem skreślony z listy.
    Studiowałem zaocznie, została mi jedna rata do zapłacenia.
    Dzisiaj poszedłem do dziekanatu po złożony tam oryginał mojego
    świadectwa dojrzałości, jest mi potrzebny na innej uczelni.
    Niestety kobieta w dziekanacie odmówiła mi wydania tegoż twierdząc że
    póki nie zapłacę zaległej raty póty nie dostanę mojego świadectwa.
    Wychodzi na to że moje świadectwo jest przetrzymywane w dziekanacie w
    formie zakładnika, napisałem pismo z prośbą o wydanie mi tego
    świadectwa, usłyszałem tylko że już ktoś kiedyś przyszedł nawet z
    prokuratorem i że świadectwa nie dostał póki nie zapłacił zaległości.
    Mam pytanie - czy dziekanat może mi odmówić wydania mi mojego świadectwa
    uzasadniając to tym że mam zaległości w płatnościach za studia?
    Jeżeli nie to czy jest na to jakaś podstawa prawna?
    Dodam że pani w dziekanacie nie chciała mi wystawić na piśmie że odmawia
    wydania mojego świadectwa.
    Uczelnia jest uczelnią państwową.

    Pozdrawiam!
    Jacek

  • 2. Data: 2004-08-25 17:53:32
    Temat: Re: Uczelnia wyższa i świadectwo dojrzałości
    Od: "..::SebOLO::.." <p...@w...o2.pl>

> [...]
    > Jeżeli nie to czy jest na to jakaś podstawa prawna?
    > Dodam że pani w dziekanacie nie chciała mi wystawić na piśmie że odmawia

    Obawiam się że Uczelni wolno tak postąpić - skoro ty nie spelniles swoich
    zobowiazan wobec uczelni ona rowniez nie musi ich spelnic wobec ciebie...

    --
    ..::SebOLO::.. tu był... _____
    "Wiedziec, ze sie wie, co sie wie i wiedziec, \o o/

  • 3. Data: 2004-08-25 18:04:28
    Od: "Big Jack" <A...@q...hfhagb.cy>

    W wiadomości: news:opsdaunicvwdb3vd@szefo
    użytkownik: *..::SebOLO::..* napisał(a):

    > Obawiam się że Uczelni wolno tak postąpić - skoro ty nie spelniles
    swoich
    > zobowiazan wobec uczelni ona rowniez nie musi ich spelnic wobec
    ciebie...

    A nie uważasz czasem, że uczelni przysługuje inna droga dochodzenia
    swoich racji niż trzymanie w zastawie czyichś dokumentów?
    Big Jack

    --
    //////
    ( o o) GG: 660675

  • 4. Data: 2004-08-25 18:53:51
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    > Jeżeli nie to czy jest na to jakaś podstawa prawna?
    Będę zgadywać:
    IUS RETENTIONIS - umożliwia ono - z mocy prawa - uprawnionemu do zapłaty
    zatrzymanie rzeczy należących do tego, kto obowiązany byłby płacić.
    :-)
    K.

  • 5. Data: 2004-08-25 18:58:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@n...com> napisał w wiadomości

    Kodeks karny na ten temat mówi:

    Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa
    dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie,
    karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Teraz uczelnia powinna wylegitymować się przepisem pozwalającym jej ukrywać
    ów dokument przed jego właścicielem. Z tego co wiem, to takiego nie ma.

  • 6. Data: 2004-08-25 20:17:11
    Od: Jacek <m...@n...com>

    ..::SebOLO::.. wrote:
    > Obawiam się że Uczelni wolno tak postąpić - skoro ty nie spelniles
    > swoich zobowiazan wobec uczelni ona rowniez nie musi ich spelnic wobec
    > ciebie...

    A jakie zobowiązanie w tym momencie spełniłaby uczelnia wobec mnie?
    Moje świadectwo dojrzałości dałem im pod zastaw? To po to podczas
    rekrutacji wymaga się oryginału aby potem mmieć niepłacącego delikwenta
    czym cisnąć do zapłacenia? A co gdy składam na studia dzienne?
    Tam przecież nie płacę czesnego i uczelnia dostaje pieniądze od państwa,
    po co im w takim razie oryginał świadectwa dojrzałości?

    Pozdrawiam!
    Jacek

  • 7. Data: 2004-08-25 20:20:53
    Od: Jacek <m...@n...com>

    Kaliope wrote:

> [...]
    > IUS RETENTIONIS - umożliwia ono - z mocy prawa - uprawnionemu do zapłaty
    > zatrzymanie rzeczy należących do tego, kto obowiązany byłby płacić.

    To by miało sens, ale chyba są jakieś prawa normujące to.
    Załóżmy że pożyczyłbym Tobie jakieś pieniądze, spisalibyśmy umowę itp.
    Ty byś mi nie oddał tych pieniędzy w wyznaczonym terminie, ja bym sobie
    w tym momencie zaczął naliczać ustawowe odsetki, a do tego np. zabrałbym
    Ci Twój samochód albo dowód osobisty i powiedział że oddam dopiero jak
    mi zwrócisz pożyczone pieniądze. Ja wiem że u nas wszystko jest
    możliwe, ale może jednak są przepisy które to normują?

    Pozdrawiam!
    Jacek

  • 8. Data: 2004-08-25 21:47:02
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    > To by miało sens, ale chyba są jakieś prawa normujące to.

    Znowu będę zgadywać:
    powołują się na art. 461§1 kc?
    :-)
    Kaliope

    Ps.
    sama bym go nie zastosowała w takiej sytuacji - trochę inaczej rozumiem
    treść tego artykułu:-).

  • 9. Data: 2004-08-26 06:20:57
    Od: "BartekB" <b...@w...pl>

    Użytkownik "..::SebOLO::.." napisał
    > Obawiam się że Uczelni wolno tak postąpić - skoro ty nie spelniles
    swoich
    > zobowiazan wobec uczelni ona rowniez nie musi ich spelnic wobec
    ciebie...

    A od kiedy to mamy zalegalizowana zasade "oko za oko"? :) Jak ja komus
    cos ukradlem to ktos mi moze cos ukrasc? Jak ja komus kogos zabilem, to
    i z moich bliskich tez mozna kogos zabic? Czy uwazasz, ze bedzie remis i
    po sprawie?
    pzdr.
    B.

    --
    Bartek 'BeBe' Bednarski

    "Jeżeli problem ma rozwiązanie, to nie ma co się martwić.
    Jeżeli jednak nie ma, to martwienie się niczego nie zmieni."

  • 10. Data: 2004-08-26 09:11:54
    Od: "Ewusek" <e...@p...com>

    > Teraz uczelnia powinna wylegitymować się przepisem pozwalającym jej
    ukrywać
    > ów dokument przed jego właścicielem. Z tego co wiem, to takiego nie ma.

    Chwilunia...
    Kazdy student musi podpisac regulamin studiow, w ktorym zobowiazuje sie do
    placenia czesnego !!!
    Jezeli chcesz odebrac papiery z uczelni musisz wypelnic obiegowke - zdana
    legitymacja, ksiazeczka zdrowia, ksiazki, karta do sali informatycznej i
    kwestura - czy nie zalegasz z platnosciami.
    W takich wypadkach bardzo czesto wystarczy, ze napiszesz podanie z prosba o
    umozenie platnosci.

    Pozdrawiam,
    Ewa