  • 1. Data: 2006-11-29 11:16:12
    Temat: Tworzenie oprogramowania - działalność?
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    [FUT: pl.soc.prawo]
    Witam!

    Jestem zatrudniony na umowę o pracę.

    Niezależnie od tego, piszę w domu oprogramowanie. Być może opublikuję je
    na bezpłatnej licencji typu GPL, być może będę chciał te licencje sprzedawać.
    Być może schowam wszystko do szuflady. Tego jeszcze nie wiem.

    1) Czy w świetle prawa, prowadzę działalność gospodarczą i powinienem
    ją zarejestrować?

    2) Czy jeśli opublikuję utwory na bezpłatnej licencji, to powinienem odprowadzić
    podatek tak, jakbym pobierał opłaty za te licencje
    (wg jakichś wyimaginowanych stawek)?

    Stach

  • 2. Data: 2006-11-29 11:44:15
    Temat: Re: Tworzenie oprogramowania - działalność?
    Od: "Any User" <a...@d...com>

> [...]
    > Być może schowam wszystko do szuflady. Tego jeszcze nie wiem.
    >
    > 1) Czy w świetle prawa, prowadzę działalność gospodarczą i powinienem

    Nie. Dopóki to pisanie nie przynosi Ci przychodów, nie musisz rejestrować
    działalności. Wręcz możesz prywatnie zatrudnić innego programistę i również
    nie będzie to żadna działalność, a jedynie prywatna zabawa. Dopiero kiedy
    zaczniesz osiągać jakiekolwiek przychody, możesz myśleć o działalności.

    Absolutnie nie.

  • 3. Data: 2006-11-29 11:53:06
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Krzysztof Stachlewski napisał(a):
> [...]
    > Być może schowam wszystko do szuflady. Tego jeszcze nie wiem.
    >
    > 1) Czy w świetle prawa, prowadzę działalność gospodarczą i powinienem

    Z tego co napisales - nie. To jest narazie Twoje hobby, ew. dzialalnosc
    charytatywna. DG zaczyna sie w momencie, gdy zaczynasz za to pobierac
    oplaty... (w wielkim uproszczeniu).

    > 2) Czy jeśli opublikuję utwory na bezpłatnej licencji, to powinienem
    > odprowadzić
    > podatek tak, jakbym pobierał opłaty za te licencje
    > (wg jakichś wyimaginowanych stawek)?

    Nie. Kiedys US probowal stosowac takie praktyki (odnosnie linuks'ow i
    tym podobnych) ale na szczescie sie z tego w miare szybko wycofal.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 4. Data: 2006-11-29 12:14:13
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "Przemyslaw Osmanski" <p...@c...gdzies.net.pl> wrote in message
    > Krzysztof Stachlewski napisał(a):

    > Z tego co napisales - nie. To jest narazie Twoje hobby, ew. dzialalnosc
    > charytatywna. DG zaczyna sie w momencie, gdy zaczynasz za to pobierac
    > oplaty... (w wielkim uproszczeniu).

    A jeśli mam intencje późniejszego sprzedawania, a na razie nie sprzedaję,
    to powinienem? Nie chciałbym, żeby się potem darmozjady przyczepiły
    i wlepiły karę za ileś-tam czasu bez działalności.

    Stach

  • 5. Data: 2006-11-29 13:29:22
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl> napisał w wiadomości

    > A jeśli mam intencje późniejszego sprzedawania, a na razie nie
    > sprzedaję,
    > to powinienem? Nie chciałbym, żeby się potem darmozjady przyczepiły
    > i wlepiły karę za ileś-tam czasu bez działalności.

    Nie bierzesz kasy to nie prowadzisz działalności.
    Jak ktoś zasadzi sobie sad koło domu i sam zajada się owocami to nie płaci
    podatku od tego.
    Ale jak po paru latach ma dużo owocu i zaczyna nim handlować na bazarku to
    już fiskus wyciąga łapkę po haracz i wtedy należałoby już zarejestrować
    DG.

    --
    pozdr
    P.

  • 6. Data: 2006-11-29 13:37:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof Stachlewski wrote:

    > A jeśli mam intencje późniejszego sprzedawania, a na razie nie sprzedaję,
    > to powinienem? Nie chciałbym, żeby się potem darmozjady przyczepiły
    > i wlepiły karę za ileś-tam czasu bez działalności.

    Ojej, a kto Ci będzie sprawdzał, kiedy ty ten program napisałeś? I niby
    jak?!

  • 7. Data: 2006-11-29 14:02:10
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

> [...]
    > to powinienem? Nie chciałbym, żeby się potem darmozjady przyczepiły
    > i wlepiły karę za ileś-tam czasu bez działalności.

    W ramach intencji to do instytucji wyznaniowej prosze sie zwrocic ;P

    A na serio, nie ma znaczenia, czy wiesz, czy nie wiesz, ze dany produkt
    bedzie pozniej sprzedawany. Nawet jakbys z pelna premedytacja pisal
    program ktory pozniej ma byc sprzedawany, to do momentu zaistnienia
    przychodow, lub kosztow (ktore chcialbys jako koszty wpisac) lub
    zatrudnienia dodatkowej osoby, nie prowadzisz dzialalnosci gospodarczej.
    I nikt do tego nie ma prawa sie przyczepic.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 8. Data: 2006-11-29 14:04:49
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    > Ojej, a kto Ci będzie sprawdzał, kiedy ty ten program napisałeś? I niby
    > jak?!

    Ja nie pytam o sensowność prawa. Tylko o to, co stanowi.
    Podatku od przeprowadzenia staruszki przez jezdnię też nie będzie nikt ścigał.
    Ale jak już chlebek zaczniesz rozdawać...

    Stach

  • 9. Data: 2006-11-30 13:35:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 29 Nov 2006 15:02:10 +0100, Przemyslaw Osmanski napisał(a):

> [...]
    > zatrudnienia dodatkowej osoby, nie prowadzisz dzialalnosci gospodarczej.
    > I nikt do tego nie ma prawa sie przyczepic.

    Tak, że DG zaczyna się w momencie pierwszego dochodu to było bardzo dawno
    temu. A ja powtórze tu pytanie którena grupie pl.soc.prawo.podatki zadaje
    zawsze Gotfryd Smolik: Czy naprawde sądzisz, że wynajęcie hali fabrycznej,
    zatrudnienie dwustu ludzi i produkcja na magazyn to nie jest działalność
    gospodarcza. I drugie: przypominam, że był już wyrok SN w którym
    sprowadzenie z zagranicy samochodu w kolorze wcześniej wybranym przez
    klienta uznano za DG właśnie dlatego, że ten wybór koloru dowodził iż
    samochód był sprowadzony W CELU sprzedaży.

  • 10. Data: 2006-11-30 15:28:16
    Od: m...@g...com

    Any User wrote:

> [...]
    > również nie będzie to żadna działalność, a jedynie prywatna zabawa.
    > Dopiero kiedy zaczniesz osiągać jakiekolwiek przychody, możesz myśleć o

    Liczy się nie fakt osiągania przychodu, ale cel. Jeżeli celem jego
    działania jest osiąganie przychodu, to jest to już działalność gospodarcza.

    p. m.