  • 1. Data: 2002-04-11 22:00:36
    Temat: Sprawiedliwość społeczna
    Od: "Marcus" <m...@i...pl>

    Hello!

    Art.2 Konstytucji RP mówi że: "Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym
    państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości spolecznej."
    Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać? (tzn.
    definicji, nie sprawiedliwości ;-)

    Marcus

  • 2. Data: 2002-04-11 22:30:48
    Temat: Re: Sprawiedliwość społeczna
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...nospam.onet.pl>

    Użytkownik "Marcus" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    spolecznej."
    > Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać?

    Jakbym byl zlosliwy to bym napisal, ze w dzielach Lenina albo w
    wypowiedziach politykow ;)
    A tak na powaznie to w komentarzach/podrecznikach prawa
    konstytucyjnego - w kazdej bibliotece uniwersyteckiej, miejskiej itp.
    Na pewno sa takie pozycje.

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2002-04-12 10:31:45
    Od: "zbyszek9" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać? (tzn.

    Przeczytaj Folwark zwierzęcy - Orwela
    cyt : " wszystkie zwierzęta są równe , ale niektóre równiejsze "
    koniec cytatu.
    A na marginesie : przewodniczącym komisji konstytucyjnej
    byl niejaki Kwaśniewski Aleksander - może jego zapytać ?
    podaje link :
    http://www.prezydent.pl/poc/index.php3

  • 4. Data: 2002-04-12 13:06:48
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 12 Apr 2002, Marcus wrote:

    > Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać? (tzn.
    > definicji, nie sprawiedliwości ;-)

    Sprawiedliwość społeczna jest stanem rzeczy optymalnie zaspokajającym
    interesy podmiotów skladających się na społeczeństwo w świetle norm prawa,
    wspartych zasadami współżycia społecznego.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-12 21:17:04
    Temat: Odp: Sprawiedliwość społeczna
    Od: "Marcus" <m...@i...pl>

    > Sprawiedliwość społeczna jest stanem rzeczy optymalnie zaspokajającym
    > interesy podmiotów skladających się na społeczeństwo w świetle norm prawa,
    > wspartych zasadami współżycia społecznego.

    Definicja jakby żywcem wzięta z epoki wczesnego Jaruzela, ale wielkie
    dzięki! :-)

    Marcus

  • 6. Data: 2002-04-13 05:55:29
    Od: "tomekxl" <t...@w...pl>

> [...]
    > Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać? (tzn.

    Sprawiedliwość społeczna - wymysł komunistów. Coś jakby sprawiedliwy
    inaczej.

    Tomek

  • 7. Data: 2002-04-15 08:33:21
    Od: Piotr Szkudlarek <P...@L...pl>

    W orzecznictwie TK.

    Piotr

  • 8. Data: 2002-04-15 15:10:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Apr 2002, Piotr Szkudlarek wrote:
    [...Marcusowi...]
    >+ W orzecznictwie TK.

    Najpierw w kwestii formalnej: fatalnie się odpowiada
    na taka odpowiedź pod cytatem ;)
    Ad rem:

> [...]
    >+ > Jaka jest definicja "sprawiedliwości społecznej" i gdzie jej szukać? (tzn.
    *********

    No to "radio kłamie" ? ;)
    Nie dalej jak dziś usłyszałem że TK *już nie ma* kompetencji
    do interpretowania Konstytucji (dawniej miał); jedyne co
    mu wolno to porównywać akty niższego rzędu z Konstytucją
    (a problemem wałkowanym w radiu była sprawa zgodnosci umów
    miedzynarodowych - głównie pod kątem "przyszłe UE" -
    z Konstytucja właśnie)
    Wniosek: "definicji" - nie (można szukać). Wskazówek
    być może, ale to nie to samo :(

    A swoją drogą to ciekawie mamy w kraju: jakby np. się
    okazało że np. taka Konwencja Genewska jest niezgodna
    z Kodeksem Drogowym - to chyba nawet nie ma ciała które mogłoby
    to stwierdzić :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-15 16:32:03
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl>

    | No to "radio kłamie" ? ;)
    | Nie dalej jak dziś usłyszałem że TK *już nie ma* kompetencji
    | do interpretowania Konstytucji (dawniej miał); jedyne co
    | mu wolno to porównywać akty niższego rzędu z Konstytucją

    Ja w kwestii formalnej: istotą działania TK jest interpretacja przepisów
    Konstytucji (aby stosować normę, należy zinterpretować przepis) - mowa chyba
    o tym, że od 1997 r. TK nie posiada uprawnienia do ustalania powszechnie
    obowiązującej wykładni USTAW.

    Marcin.

  • 10. Data: 2002-04-15 21:45:38
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Apr 2002, KRZEM wrote:
    [...]
> [...]
    >+ o tym, że od 1997 r. TK nie posiada uprawnienia do ustalania powszechnie

    Cóż... audycja poruszała problem ewentualnej niezgodności umów
    międzynarodowych z Konstytucją RP - wiadomo, ustawa - to TK orzeknie
    że "niegodna" i z głowy; umowy m-n tak się nie da (po ratyfikacji),
    no i - jeśli dobrze zrozumiałem (nie mam nagrania :]) - mowa była
    właśnie o tym, ze TK nie może (w razie wątpliwości) dokonywać
    wykładni Konstytucji... (żeby orzec że jest niezgodna z umową m-n)
    Niemniej - możesz mieć rację :), ja tylko "za radiem"... !
    Ale zrozumiałem to tak: zapis *ustawy* TK *może* porównywać
    z Konstytucją i orzec wte albo wewte (zgodny-niezgodny).
    Jednak odpowiedzieć na pytanie "czy artykuł taki i taki należy
    tak a tak rozumieć" - NIE może. Czyli ustawę trzeba NAJPIERW
    zapisać - a potem pytać TK co o tym myśli, a NIE można
    NAJPIERW zapytać. Dla przykładu: SN *może* odpowiadać na pewne
    wątpliwości prawne będące w jego kompetencji BEZ rozpatrywania
    konkretnej sprawy, AFAIK ! Nie mówię o Konstytucji (w tym
    powoływaniu się na SN), ale o ZASADZIE; rozumiem że *to*
    co robi SN odpowiadając na zapytania prawne itp. *to* jest
    właśnie "interpretacja" ! I (byc może zasugerowany tym co
    myślałem) rozumiałem że TEGO właśnie TK (wobec K.) nie wolno.
    Na nasze (ostatnie wątki): TK *może* odpowiadać na pytanie
    pt. "czy ustawa o zakazie propagowania treści..." (jakoś tam)
    jest zgodna z Konstytucją, ale NIE MOŻE odpowiadać na pytanie
    "czy wolność słowa wyrażona w art. [czytaj z wątku] ma
    priorytet czy jest podrzędna wobec zakazu w art. [czytaj
    w wątku] ?" - a *to* jest IMO właśnie "interpretacja
    Konstytucji" w czystej postaci :)
    Hm... Mylę się ? (za radiem :)!)

    Pozdrowienia, Gotfryd