  • 461. Data: 2020-09-25 01:36:31
    Temat: Re: Sprawa zamieciona
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-23, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Uważam, że jeśli ma, to ma obowiązek dać. Natomiast przykład jest
    > nieadekwatny. W naszym przykładzie mamy coś w tym guście. Przychodzi
    > kobieta i prosi ratownika o opaskę uciskową, bo gość za płotem dostał
    > zawału serca. Ratownik nie daje, bo uważa, że opaska nie jest tam
    > potrzebna. Ona nic nie da. Nawet idzie inna ratowniczka i też nie bierze
    > opaski uciskowej, bo uważa, że sie nie przyda. Na miejscu ratowniczka
    > stwierdza, ze to nie zawał serca, tylko krwotok i w sumie by się ta
    > opaska przydała, ale jej nie wzięła. Postawisz ratownikowi zarzut, ze
> [...]

    No zupełnie od czapy to też to nie mogło przecież byc. Jak już szukamy
    lepszej analogii to przychodzi kobieta i mówi, że tm gość cały we krwi.
    Coś jest klarownie na rzeczy, być może nie da się zawyrokować, ale coś
    zrobić trzeba. A tu ratownik mówi, że on wie lepiej do czego jest opaska
    i nie da.

    > Po prostu u8ważam, ze działania ratownika należy rozpatrywać nie w
    > oparciu o znany nam obecnie całokształt materiału, a przez pryzmat tego,
    > co wiedział ratownik w chwili odmowy użyczenia AED.

    No i jak to tak rozpatruje i upieram się, że powinien się był upewnić.
    Czy to zrobił, nie wiemy, bo akcja ze strony jego kolezanki, to mogła
    być jej akcja bez związku z aroganckim ratownikiem.

    > Jak się znalazła, to poszła.

    Może wcale nie byłą zagubiona.

    > Czyli w sumie
    >
    > Dobrze, że poszedł, ale nadal uważam, że obowiązku prawnego nie miał.
    > OLczywiście co innego moralny, etyczny.

    No to musimy się zgodzić, że się tu nie zgodzimy.

    > No, ja jeszcze mogę kilka innych możliwości wymyślić:
    >
    > - bo nie chciała wkopać kolegi, że podjął złą decyzję;
    > - bo ktoś ów AED bezpardonowi zabrał, by pokazać dzieciom w szkole;
    > - bo AED ma w kantorku kierownik, a kierownika nie ma i go kryjemy;
    > - bo bawili się AED i go popsuli.

    Dobre przykłady.

    > Ze szkolenia. Co kilka lat są nowe wytyczne. Obecne tak mówią. Z uwagi
    > na zagrożenie chorobami zakaźnymi.

    No jak ze szkolenia, przecież to zależy co mu jest. Mógł zasłabnąć bo
    cześtoskurcz, a mógł się utopić.

    Czy Ty o oddychaniu? Tu faktycznie, nam też mówili, że nie trzeba bo
    przy ugniataniu jakaś wentylacja ma miejsce. Ale ustnik dostałem na
    koniec.

    --
    Marcin

  • 462. Data: 2020-09-25 01:37:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-23, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > To w końcu jest obowiązek świadczenia rzeczowego, czy nie ma?

    A, właśnie...

    --
    Marcin

  • 463. Data: 2020-09-25 01:38:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-23, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Próbowałeś kiedyś wejść do kina bez biletu twierdząc, ze Ty nie na film,
    > tylko pospacerować chciałeś? :-)

    > Znajdziesz przepis?

    > Ratownicyu na basenie, to systemowi ratownicy. Co byś powiedział na taką
    > akcję, że ktoś do ogródka wrzuca pacjenta i dzwoni domagając się pomocy?

    Nadal trzeba pomóc.

    --
    Marcin

  • 464. Data: 2020-09-25 06:45:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    >
    > Czy Ty o oddychaniu? Tu faktycznie, nam też mówili, że nie trzeba bo
    > przy ugniataniu jakaś wentylacja ma miejsce. Ale ustnik dostałem na

    Nie trzeba, ale jak umiesz i nie masz oporów to dla ofiary lepiej
    zrobić. Wytyczne się zmieniły, bo sporo ludzi miało opory przed
    wentylacją, dlatego rezygnowały z wykonania CRP w ogóle. Jednocześnie
    zauważono, że związek wentylacji usta-usta z przeżywalnością wcale nie
    jest taki duży. Wynika to pewnie z tego, że "amatorskie" CPR służy
    głownie do tego, żeby przytrzymać klienta do przyjazdu fachowców. Jak
    nie odzyska funkcji w kilka (albo bardzo niskie kilkanaście) minut lub w
    tym czasie nie przejmą go fachowcy to i tak ma małe szanse:(

    Ja osobiście "w mieście" bym tylko uciskał, ale jak bym miał
    wątpliwości, że służby się szybko pojawią, to pewnie próbowałbym również
    wentylować. A i mnie uczono, że drugie co robisz (pierwsze to ocena
    stanu klienta) to wysyłasz kogoś (na zasadzie konkretnego człowiek, bo
    inaczej nikt dupy nie ruszy) na stację metra, do pobliskiego biurowieca,
    banku, centrum handlowego... basen, żeby skołował AED. Ponoć najlepiej
    do metra, bo prawie na każdej (teraz już każdej?) stacji jest, a i
    obsługa przeszkolona i jest duża szansa, że człowiek wróci z AED i
    ogarniętym człowiekiem do pomocy/przejęcia akcji. Równocześnie wykręcasz
    112.

    --
    Shrek

  • 465. Data: 2020-09-25 06:48:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nadal trzeba pomóc.

    En no - nieładnie tak wrzucać kamyczek komuś do ogródka. Towar macany
    należy do macanta! Zainteresowałeś się, to teraz twój problem. Trzeba
    było przejść obojętnie, w końcu nie ma obowiązku, żeby pół miasta w tym
    ty się zbiegało:P

    Ponadto oczywiście to nie są ratownicy systemowi.

    --
    Shrek

  • 466. Data: 2020-09-25 17:50:27
    Od: Kviat

    > Dobre przykłady.

    To nie są dobre przykłady. To są kretyńskie przykłady.

    Gdyby ratownik powiedział, że nie da AED bo go fizycznie nie ma (bo
    dzieci w szkole się bawiły i popsuły i jest w naprawie), to nie byłoby
    tej dyskusji.

    On powiedział, że nie da i już.

    A ten kretyński przykład, że jest u kierownika w kantorku, szczególnie
    mnie rozwalił. Zaraz pewnie wymyśli, że drzwi do kantorka kierownika
    zostały zrobione z blachy tytanowej, a dodatkowo w klasie odporności
    ogniowej EI 120 i nie da się ich wyważyć zwykłym kopniakiem.
    Człowiek umiera na ulicy, a koleś mówi "nie dam AED, bo kierownikowi
    drzwi popsuję".

    Ja nawet nie bardzo wiem, czy z tych idiotyzmów, które pisze Robert,
    wypada się śmiać.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 467. Data: 2020-09-26 01:37:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-25, Kviat <Kviat> wrote:

    > To nie są dobre przykłady. To są kretyńskie przykłady.

    Jak Ty nic nie rozumiesz. To są b.dobre przykłady. Pokazują, że tak
    naprawdę nie było żadnego racjonalnego powodu aby odmówić bo to wszystko
    to są albo jakieś służbowe lęki ratownika/czki albo zwykłe
    dupochroństwo.

    > Gdyby ratownik powiedział, że nie da AED bo go fizycznie nie ma (bo
    > dzieci w szkole się bawiły i popsuły i jest w naprawie), to nie byłoby
    > tej dyskusji.

    Ale tam nic takiego w tych przykładach nie ma. Nawet sytuacja gdzie AED
    byłby gdzieś fizycznie zamknięty nie jest usprawiedliwieniem, skoro
    wiadomo, że jest i jest potrzebny. No chyba, że by to był sejf jakiś.

    No widzisz. Dobry przykład.

    --
    Marcin

  • 468. Data: 2020-09-26 02:18:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-25, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    > obsługa przeszkolona i jest duża szansa, że człowiek wróci z AED i
    > ogarniętym człowiekiem do pomocy/przejęcia akcji. Równocześnie wykręcasz

    Mnie uczyli dokładnie jota w jotę takiej właśnie procedury (za wyjątkiem
    tego metra itp., bo to specyficzne), więc uczą podług zaleceń
    międzynarodowych, tylko nie wiem jakiej organizacji.

    --
    Marcin

  • 469. Data: 2020-09-26 08:30:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Mnie uczyli dokładnie jota w jotę takiej właśnie procedury (za wyjątkiem
    > tego metra itp., bo to specyficzne), więc uczą podług zaleceń
    > międzynarodowych, tylko nie wiem jakiej organizacji.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejska_Rada_Resusc
    ytacji ?

    --
    Shrek

  • 470. Data: 2020-09-26 08:36:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > naprawdę nie było żadnego racjonalnego powodu aby odmówić bo to wszystko
    > to są albo jakieś służbowe lęki ratownika/czki albo zwykłe

    To dziwnie to działa. Bo ja bym ten AED wydał w zasadzie każdemu choćby
    właśnie ze względu na dupochron. Znaczy moje motywacje byłyby inne, ale
    jakbym miał tak zryty beret jak ten ratownik to właśnie ze względu na
    dupochron bym wydał. Bo jak wydasz to nikt nie ma prawa się przypierdolić.

    > No widzisz. Dobry przykład.

    Raczej z dupy. NIe wierzę, po prostu nie wierzę, że ktoś umieściłby AED
    w sposób uniemożliwiający dostęp osobom, które mają z niego korzystać.
    Wiem, że już wtedy było to państwo z kartonu, ale pewne granice są.

    --
    Shrek