  • 1. Data: 2003-10-30 15:35:53
    Temat: Sprawa o odszkodowanie
    Od: "Darth DomLuke" <d...@w...pl>

    Mam pytanie:
    Sytuacja hipotetyczna.
    Mam dom jednorodzinny z małym ogródkiem, na którym stoi
    duże drzewo, teren jest ogrodzony i furtka jest zamknięta.
    Na tym terenie, nie wiedząc czemu znalazła się pewna nieznana
    mi osoba (najprawdopodobniej złodziej) i została przygniecona
    potężną gałęzią i doznała obrażeń. Czy ma prawo mnie oskarżyć,
    o odpowiedzialność za wypadek i żądać odszkodowania, biorąc
    pod uwagę, że przebywała nielegalnie na moim terenie??

    Za odpowiedzi z góry dziękuję,
    D.Ł. Onoszko

  • 2. Data: 2003-10-30 15:52:53
    Temat: Re: Sprawa o odszkodowanie
    Od: "MSP" <m...@g...pl>

    Użytkownik Darth DomLuke <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bnrb1d$heq$...@n...polbox.pl...
> [...]
    > o odpowiedzialność za wypadek i żądać odszkodowania, biorąc
    > pod uwagę, że przebywała nielegalnie na moim terenie??

    Była taka podobna sprawa w Łodzi-kiedy facet zastrzelił złodziej na swojej
    posesji.
    o ile mnie pamięć nie myli (byłam wtedy chyba jeszcze nastolatką) to sprawę
    umorzyli.
    MSP

  • 3. Data: 2003-10-30 16:23:02
    Od: kam <X...@X...plX>

    MSP wrote:
> [...]
    > posesji.
    > o ile mnie pamięć nie myli (byłam wtedy chyba jeszcze nastolatką) to sprawę

    A możesz przybliżyć w czym podobna?

    KG

  • 4. Data: 2003-10-30 17:58:44
    Od: "Bob" <m...@o...pl>

    Użytkownik "MSP" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik Darth DomLuke <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:bnrb1d$heq$...@n...polbox.pl...

    Myślę, że nie. Jaki masz wpływ na to, że się połamała gałąź?

    > Była taka podobna sprawa w Łodzi-kiedy facet zastrzelił złodziej na swojej
    > posesji.

    no podobna jak dwie krople wody, zastrzelił złodzieja z premedytacją bądź w
    obronie a przygnieciony gałęzią

    > o ile mnie pamięć nie myli (byłam wtedy chyba jeszcze nastolatką) to
    sprawę
    > umorzyli.
    > MSP

    też nie sądzę, żeby umorzyli sprawę, moim zdaniem conajmniej przekroczenie
    obrony koniecznej.

  • 5. Data: 2003-10-30 21:57:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > też nie sądzę, żeby umorzyli sprawę, moim zdaniem conajmniej
    przekroczenie
    > obrony koniecznej.

    To w sumie silnie zależy, jak się ten obcy zachowywał na tej posesji.
    Jeśli latał z siekierą albo strzelał z broni, to już przekroczenie granic
    obrony koniecznej nie koniecznie musiało mieć miejsce.

  • 6. Data: 2003-10-30 21:59:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Odpowiedź na Twoje pytanie zależy od przyczyn złamania się gałęzi. jeśli
    facet próbował na nią wejść, to oczywiście sam ponosi za to winę. Jeśli
    wiał silny wiatr, huragan, no to siła wyższa i nikt odpowiedzialności nie
    ponosi. Jeśli zaś gałąź się złamała, bo drzewo było stare i chore, a ty go
    nie zabezpieczyłeś jako właściciel posesji, to Twoja wina.

  • 7. Data: 2003-10-31 18:20:44
    Od: Dredd<...@...pl>

    > mi osoba (najprawdopodobniej złodziej) i została przygniecona
    > potężną gałęzią i doznała obrażeń. Czy ma prawo mnie oskarżyć,
    > o odpowiedzialność za wypadek i żądać odszkodowania,

    Jeśłi właziła na Twój teren po tym drzewie i sama spowodowała że
    gałąź (np. pod cieżarem tej osoby) złamała się i spadła to z
    pewnością nie odpowiadasz.
    Jeśli było inaczej to możesz odpowiadać, a zakres odszkodowania
    może być jedynie zmniejszony poprzez ustalenie że sprawca wchodząc
    na cudzy teren (jak przez płot to popełnił przy tym wykroczenie)
    przyczynił się do powstania szkody.
    Generalnie wiele zalezy od szczegółów zdarzenia.
    Poczytaj przepisy kodeksu cywilnego od 415 i dalej (szczególnie w
    okolicach 440)

    -> http://usenet.pomocprawna.info