eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Spóźniona faktura
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 52

  • 31. Data: 2010-10-12 11:47:27
    Temat: Re: Spózniona faktura
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>


    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał

    > Ciekawe dlaczego SOKiK uznał za postanowienie niedozwolone:"Opłata za
    > korzystanie z usług jest pobierana z góry za dany okres rozliczeniowy i
    > należy ją uiścić w terminie wskazanym na fakturze/książeczce opłat.
    > Operator zastrzega, że nie doręczenie faktury lub książeczki opłat do
    > Abonenta nie zwalnia Abonenta z obowiązku uiszczenia opłaty abonamentowe"
    > jak również "Ramtel zastrzega, że nie doręczenia faktury za abonament nie
    > zwalnia Abonenta z obowiązku opłaty abonamentowej"

    Nie mam pojęcia z jakiego powodu (podstawa prawna) takie postanowienia
    zostały uznane za niedozwolone (sądy też wypuszczają różne babole ;-),
    ponieważ nie od dziś wiadomo, że podstawą do ściągania wierzytelności jest
    nie faktura, lecz ważna umowa (która może przyjmować różne formy). I tak to
    działa nie tylko w branży telekomunikacyjnej, ale każdej innej. Faktura to
    tylko dokument rozliczeniowy dla potrzeb księgowości, nic poza tym. Nijak
    nie stanowi podstawy do zapłaty bądź jej zaniechania, choć naturalnie może
    tę procedurę ułatwić.
    Z kolei ustawa o VAT nie wspomina nic o obowiązku dostarczenia faktury VAT
    do klienta, a jedynie o obowiązku jej wystawienia, a to diametralna różnica.
    Nie rozumiem toku rozumowania sądu, ponieważ na podstawie tego wyroku
    nietrudno o nadużycie. Wystarczy bowiem, że klient skłamie, że faktur nie
    otrzymuje już od pół roku, co rzecz jasna da mu na ten okres "kredyt" na 0%
    w wysokości półrocznych opłat. Wyjątkowy nonsens.

    Pozdrawiam
    N.



  • 32. Data: 2010-10-12 12:05:22
    Temat: Re: Spó 1/4 niona faktura
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Kaczanowski napisa?(a):

    > W umowie jest obowiązek dostarczenia faktury, więc niedostarczenie
    > takowej jest niewywiązaniem się z obowiązku drugiej strony.

    Na pewno: *dostarczenia*?

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"


  • 33. Data: 2010-10-12 12:06:17
    Temat: Re: Spozniona faktura
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Andrzej Kłos napisa?(a):

    >> Swoja droga moja administracja
    >> wystawia faktury za czynsz ale odbierac je mozna samemu w siedzibie w
    >> okreslonym przez nich terminie. Wplacam ile trzeba a odbieranie faktur
    >> mam gdzies... ;)

    > a nie jest tak, że sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę, ale nie ma
    > obowiązku wysłać (przekazać) odbiorcy?

    Najwyrazniej tak wlasnie jest.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"


  • 34. Data: 2010-10-12 12:26:52
    Temat: Re: Spózniona faktura
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Nixe pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał
    >
    >> Ciekawe dlaczego SOKiK uznał za postanowienie niedozwolone:"Opłata za
    >> korzystanie z usług jest pobierana z góry za dany okres rozliczeniowy i
    >> należy ją uiścić w terminie wskazanym na fakturze/książeczce opłat.
    >> Operator zastrzega, że nie doręczenie faktury lub książeczki opłat do
    >> Abonenta nie zwalnia Abonenta z obowiązku uiszczenia opłaty abonamentowe"
    >> jak również "Ramtel zastrzega, że nie doręczenia faktury za abonament nie
    >> zwalnia Abonenta z obowiązku opłaty abonamentowej"
    >
    > Nie mam pojęcia z jakiego powodu (podstawa prawna) takie postanowienia
    > zostały uznane za niedozwolone (sądy też wypuszczają różne babole ;-),
    > ponieważ nie od dziś wiadomo, że podstawą do ściągania wierzytelności jest
    > nie faktura, lecz ważna umowa (która może przyjmować różne formy). I tak to
    > działa nie tylko w branży telekomunikacyjnej, ale każdej innej. Faktura to
    > tylko dokument rozliczeniowy dla potrzeb księgowości, nic poza tym. Nijak
    > nie stanowi podstawy do zapłaty bądź jej zaniechania, choć naturalnie może
    > tę procedurę ułatwić.
    > Z kolei ustawa o VAT nie wspomina nic o obowiązku dostarczenia faktury VAT
    > do klienta, a jedynie o obowiązku jej wystawienia, a to diametralna różnica.
    > Nie rozumiem toku rozumowania sądu, ponieważ na podstawie tego wyroku
    > nietrudno o nadużycie. Wystarczy bowiem, że klient skłamie, że faktur nie
    > otrzymuje już od pół roku, co rzecz jasna da mu na ten okres "kredyt" na 0%
    > w wysokości półrocznych opłat. Wyjątkowy nonsens.

    Dlatego tam gdzie zaglądałem radzono zawsze zglaszać w formie reklamacji
    brak dostarczenia faktury - zresztą w niektórych umowach jest taki
    zapis, aby brak faktury w terminie przypadającym na spodziewany czas
    zapłaty zgłaszać. I tu podałem nie 1 a 2 wyroki sądu w podobnych
    sprawach. Pewnie jakby poszukać byłoby tego więcej.


    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl


  • 35. Data: 2010-10-12 12:28:14
    Temat: Re: Spó 1/4 niona faktura
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    januszek pisze:
    > Tomasz Kaczanowski napisa?(a):
    >
    >> W umowie jest obowiązek dostarczenia faktury, więc niedostarczenie
    >> takowej jest niewywiązaniem się z obowiązku drugiej strony.
    >
    > Na pewno: *dostarczenia*?

    Ano podałem jako przykład wyroki sądów w podobnych sprawach w innym
    podwątku.


    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl


  • 36. Data: 2010-10-12 12:38:48
    Temat: Re: Spóźniona faktura
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 12 Oct 2010 12:48:41 +0200, niusy.pl napisał(a):

    > Zależy od sposobu przetwarzania. I tak czy siak, z braku numeru faktury,
    > może nie zostać zaksięgowana tytułem tej faktury o którą chodzi a zadłużenia
    > czy zupełnie innej usługi.

    Wiele firm i tak olewa tytuł wpłaty zaliczając najstarszy dokument o
    zgodnej kwocie. Więc na przykład jeśli pominiesz jedną fakturę i będziesz
    płacił kolejne to dla firmy zawsze będziesz zalegał tylko z najnowszą.
    Zaryzykowałbym stwierdzenie że to dotyczy większości firm stosujących
    indywidualne rachunki bankowe dla wpłat. Co ciekawe księgowa powiedziała mi
    że jest to niezgodne z prawem.
    Z drugiej strony co ludzie wpisują w tytułach przelewów to się w głowie nie
    mieści. Ostatnio zapytałem znajomego co robią z takimi wpłatami -
    odpowiedział że odkładają aż klient sam zadzwoni z reklamacją - prosto i
    skutecznie ;-) Od tamtej pory co jakiś czas przy okazji załatwiania różnych
    spraw w firmach w których mam różne "abonamenty" od razu proszę o
    potwierdzenie salda ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry


  • 37. Data: 2010-10-12 12:58:42
    Temat: Re: Spozniona faktura
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/12/2010 02:06 PM), januszek wrote:
    > Andrzej Kłos napisa?(a):
    >
    >>> Swoja droga moja administracja
    >>> wystawia faktury za czynsz ale odbierac je mozna samemu w siedzibie w
    >>> okreslonym przez nich terminie. Wplacam ile trzeba a odbieranie faktur
    >>> mam gdzies... ;)
    >
    >> a nie jest tak, że sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę, ale nie ma
    >> obowiązku wysłać (przekazać) odbiorcy?
    >
    > Najwyrazniej tak wlasnie jest.

    Nie w przypadku operatorów telekom. Ich ustawa zobowiązuje do dostarczenia.

    p. m.


  • 38. Data: 2010-10-12 13:02:07
    Temat: Re: Spózniona faktura
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>

    "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:i91k6a$gk8$1@news.onet.pl...

    > Dlatego tam gdzie zaglądałem radzono zawsze zglaszać w formie reklamacji
    > brak dostarczenia faktury - zresztą w niektórych umowach jest taki zapis,
    > aby brak faktury w terminie przypadającym na spodziewany czas zapłaty
    > zgłaszać.

    To akurat nie podlega dyskusji.
    Też parę razy zgłaszałam telefonicznie brak faktury na czas, a przy tej
    okazji informowano mnie o wysokości opłaty.
    Nigdy nie naliczano mi odsetek w takich sytuacjach, ale zrzucam to po prostu
    na karb zwykłej uprzejmości, a nie tego, że operatorowi nie wolno wystawić
    takich odsetek. Bo uważam, że jak najbardziej wolno. To moja broszka, żeby
    się dowiedzieć, ile muszę zapłacić za_wykonaną_usługę.

    > I tu podałem nie 1 a 2 wyroki sądu w podobnych sprawach. Pewnie jakby
    > poszukać byłoby tego więcej.

    Interesujące jednak jest czym podpierał się sąd (jakimi przepisami, podstawą
    prawną) wydając tak kuriozalne i nieżyciowe wyroki.
    Zwłaszcza, że nie istnieje żaden ustawowy obowiązek dostarczania faktur do
    klienta, a ponadto wystawca na czas dostarczenia faktury nie ma zasadniczo
    większego wpływu.

    Pozdrawiam
    N.



  • 39. Data: 2010-10-12 13:04:45
    Temat: Re: Spozniona faktura
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>


    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:4cb45b82$0$27045$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie w przypadku operatorów telekom. Ich ustawa zobowiązuje do
    > dostarczenia.

    A możesz przytoczyć tę ustawę?

    Pozdrawiam
    N



  • 40. Data: 2010-10-12 13:08:17
    Temat: Re: Spozniona faktura
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/12/2010 03:04 PM), Nixe wrote:
    > U?ytkownik "mvoicem"<m...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
    > news:4cb45b82$0$27045$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    >> Nie w przypadku operatorów telekom. Ich ustawa zobowi?zuje do
    >> dostarczenia.
    >
    > A mo?esz przytoczyae te ustawe?

    Prawo Telekomunikacyjne, sądzę że okolice art. 80.

    p. m.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1