  • 1. Data: 2004-03-31 15:55:46
    Temat: Spółdzielnia chce wyłudzić pieniądze
    Od: Avissa <a...@t...tlen.pl>

    Witam wszystkich i proszę o pomoc:
    Mój ojciec jest właścicielem mieszkania spółdzielczego własnościowego.
    Wczoraj otrzymaliśmy pismo od spółdzielni, że w związku z tym, że jakaś
    kobieta doznała uszczerbku na zdrowiu na terenie spółdzielni, to do
    każdego mieszkania dolicza się się dodatkowo 40-50 zł miesięcznie opłaty
    w celu pokrycia kosztów sądowych spółdzielni, wypłatę odszkodowania +
    wypłacanie renty tej kobiecie. Wydaje mi się to dziwne, że spółdzielnia
    chce wydębić pieniądze od mieszkańców, przecież chyba są ubezpieczeni,
    mają zysk z wynajmu pomieszczeń, zyskami się z mieszkańcami nie dzielą a
    nagle wszyscy muszą odpowiadać finansowo, za to co się dzieje.

    I tu mam pytanie: czy muszę płacić tą opłatę dodatkową, czy też
    spółdzielnia chce po prostu mnie w wała zrobić?

    Poniżej treść pisma od spółdzielni:
    SZANOWNI PAŃSTWO !
    Zarząd PSBM PAN "AKADEMIA" pragnie Państwu wyjaśnić okoliczności i
    konieczność podjęcia Uchwały przez Radę Nadzorczą w sprawie wprowadzenia
    nowych,miesięcznych składników czynszu, określonych jako: obciążenia
    sądowe 1 i obciążenia sądowe 2.
    Pani Małgorzata Topczewska ( nie będąca członkiem Spółdzielni ) uległa
    wypadkowi w windzie budynku Nowogrodzka 62B w dniu 24.09.1997 r. Pomimo
    wypłacenia odszkodowania, z polisy ubezpieczeniowej Spółdzielni,
    wystąpiła przeciwko Spółdzielni uznając odszkodowanie za
    niewystarczające. Współpozwanym była firma P.U.H.P. Elektrodźwig Pana
    Jerzego Olesińskiego. Roszczenie w stosunku do Spółdzielni wynosiło
    189.540 zł jednorazowego odszkodowania oraz 2.170 zł miesięcznej renty.
    W rozumieniu Spółdzielni roszczenia były nieuzasadnione zwłaszcza, że
    jak wykazują dowody winnym możliwości zaistnienia wypadku była osoba
    trzecia (złodziej usiłujący ukraść świetlówkę). Spółdzielnia zatrudniała
    profesjonalną firmę, która w ramach umowy zajmowała się konserwacją
    windy pełniąc również funkcję całodobowego serwisanta. Również zakres
    szkód zdrowotnych poniesionych przez skarżącą wydawał się absurdalny
    (np. utrata znajomości kilku języków obcych). Sprawa znalazła swój finał
    w orzeczeniu Sądu Okręgowego w Warszawie I Wydział Cywilny (wyrok z dnia
    23.01.2003) który zasądził na rzecz skarżącej kwotę 70.000 zł
    odszkodowania wraz z ustawowymi odsetkami oraz 1.570,20 zł tytułem
    skapitalizowanej renty uzupełniającej, a ponadto kwotę 758,10 zł
    miesięcznie tytułem renty stałej. Strony odwołały się do Sądu
    Apelacyjnego w Warszawie I Wydział Cywilny, który w dniu 12.12.2003 r.
    wydał wyrok korzystny dla skarżącej tzn. 100.000 zł odszkodowania wraz z
    ustawowymi odsetkami oraz kwotę 3.890 zł tytułem skapitalizowanej renty
    uzupełniającej, a ponadto kwotę 1.945 zł miesięcznie tytułem renty
    stałej. Wyrok Sądu Apelacyjnego jest wyrokiem prawomocnym.
    Oba wyroki opierały się na zasadzie ponoszonego przez właściciela
    nieruchomości (Spółdzielnię) ryzyka, jednocześnie współpozwanego, firmę
    Elektrodźwig, Sądy obu instancji uwolniły od odpowiedzialności, jako
    właściwie wykonującego swoje obowiązki umowne. Obie instancje nie
    kwestionowały działania osoby trzeciej - złodzieja. Prowadzone
    dochodzenie policyjne i prokuratorskie zostało umorzone w dniu
    26.03.1998 r. decyzją Prokuratury Rejonowej z powodu nie wykrycia sprawcy.
    Zarząd wystąpił do Sądu Kasacyjnego o ponowne rozpatrzenie sprawy, jak
    również złożył wniosek o zabezpieczenie przez Sąd kwoty należności
    zasądzonej, na rzecz skarżącej, do czasu jej rozpatrzenia przez ten Sąd.
    W tej sytuacji Rada Nadzorcza, na wniosek Zarządu, podjęła Uchwałę Nr
    85/XX/2004 w dniu 17.03.2004 r. o pokrycie kosztów poniesionych w
    powyższej sprawie, przez okres dwóch lat, w sposób następujący.
    obciążenia sądowe 1 - 0,66 zł/m2 p.u. (tytułem odszkodowania,
    odsetek i kosztów
    sądowych)
    obciążenia sądowe 2 - 0,09 zł/m2 (tytułem renty).
    Zarząd PSBM PAN "AKADEMIA"
    Marcin Avissa

  • 2. Data: 2004-04-01 18:22:34
    Temat: Re: Spółdzielnia chce wyłudzić pieniądze
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Użytkownik Avissa napisał:
> [...]
    > mają zysk z wynajmu pomieszczeń, zyskami się z mieszkańcami nie dzielą a
    > nagle wszyscy muszą odpowiadać finansowo, za to co się dzieje.

    Chyba sobie zartuja.. Przeciez powinni to wyplacic z ubezpieczenia! To
    tak jakby w szpitalu obcieli komus nie te noge co trzeba, a placili za
    to akurat leczeni pancjenci... Paranoja... Sprawdz czy w zestawieniu
    oplat masz wyszczegolnione ubezpieczenie.
    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 3. Data: 2004-04-01 19:50:34
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu.pl>

    Użytkownik "Avissa" napisał
> [...]
    opłaty
    > w celu pokrycia kosztów sądowych spółdzielni, wypłatę odszkodowania +

    Spokojnie, to zawiadomienie mialo przyjsc dzisiaj, tylko poczta sie
    pospieszyla Prima Aprilis objawil sie u was nieco wczesniej :)
    pzdr.
    B.

    --
    Bartek 'BeBe' Bednarski

    "Jeżeli problem ma rozwiązanie, to nie ma co się martwić.
    Jeżeli jednak nie ma, to martwienie się niczego nie zmieni."

  • 4. Data: 2004-04-02 09:12:10
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    [edymon] wrote:

> [...]
    > to akurat leczeni pancjenci... Paranoja... Sprawdz czy w zestawieniu
    > oplat masz wyszczegolnione ubezpieczenie.

    A kto to sa Ci ONI ?

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-04-03 10:25:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2004, [edymon] wrote:

    >+ Użytkownik Avissa napisał:
    >+ > Witam wszystkich i proszę o pomoc:
    >+ > Mój ojciec jest właścicielem mieszkania spółdzielczego własnościowego.

    Tak dla porządku: ze względu na potocznie błędne :) spotykane
    rozumienie rzeczy "spółdzielczych" mogą wystąpić różnice wobec
    przypadku *spółdzielczego własnościowego prawa do mieszkania*
    (które z "byciem właścicielem mieszkania" ma mało wspólnego,
    jako że właścicielem jest spółdzielnia) wobec *własności
    mieszkania* (które dla odmiany ze "spółdzielczością" ma już
    mało wspólnego, tego że przypadkowo :) zarząd nad budynkiem
    najczęściej faktycznie jest w rękach spółdzielni nie licząc).

> [...]
    >+ > wypłacanie renty tej kobiecie. Wydaje mi się to dziwne, że spółdzielnia
    >+ > chce wydębić pieniądze od mieszkańców,

    Hm... mi się nie wydaje być dziwne.
    Jakby to jeszcze byli "zwykli najemcy" to można by się dziwić.
    Ale jeśli to są *spółdzielcy* - no to CZYJA jest spółdzielnia ?

    Inna sprawa, jeśli chodzi o właściciela mieszkania - wtedy pytaniem jest
    współwłaścicielem jakiej nieruchomości został. Przypadki że nie ma
    wydzielonych budynków (i "kompleks" stanowi jedną współwłasność)
    z wpisami pt. jedna szesnastotysięczna :) tu opisywano.

    >+ > przecież chyba są ubezpieczeni,

    Chyba. A jak nie ?
    I oczywiście piszesz o ojcu pytającego: jeśli ma mieszkanie to
    jako współwłaścicielu nieruchomości, jeśli "prawo spółdzielcze"
    - to jako udziałowcowi spółdzielni.
    Bo zarząd to zarząd - spółdzielnia NIE JEST ICH (no, chyba że
    mają sami udziały, to w zakresie ich udziałów *jako członków* !)
    Zarząd jest od dbania o interes spółdzielni (a zarządca
    nieruchomości - o nieruchomość) i brania kasy za to ;)) !

    >+ > mają zysk z wynajmu pomieszczeń,

    Moment. A umiesz odpowiedzieć na pytanie co się z tym zyskiem
    działo wcześniej ??

    >+ > zyskami się z mieszkańcami nie dzielą

    A co robią ? Jak przywłaszczają sobie - to zdaje się do
    prokuratora lub sądu trzeba iść. Uprzedzam że jak w imieniu
    spółdzielców (walne zgromadzenie przy frekwencji 0,5% nie
    miało nic przeciw :]) inwestują w cokolwiek lub choćby
    postanowili uhonorować zarząd "za wyniki" to AFAIK jest to
    legalne :] (było iść na owo walne zgromadzenie...)

    >+ > a nagle wszyscy muszą odpowiadać finansowo, za to co się dzieje.

    Bo to jest ICH. A odpowiada właściciel !

    >+ Chyba sobie zartuja.. Przeciez powinni to wyplacic z ubezpieczenia!

    *Jeśli je mają* i *jeśli jest wystarczające*.

    Mieszkam w małej wspólnocie i wiem co mamy w ubezpieczeniu: na
    renty i inne świadczenia jest limit *kwotowy* (który w razie
    renty dożywotniej się wyczerpie, nie ma siły). I chętnych do
    płacenia większej kwoty na ubezpieczenie też nie ma jak się
    domyślasz.

    >+ To tak jakby w szpitalu obcieli komus nie te noge co trzeba,
    >+ a placili za to akurat leczeni pancjenci...

    Błąd. To spółdzielcy (nieumyślnie) obcięli komuś nogę na swoim
    terenie. Spółdzielcy nie są tu "petentami", oni są *właścicielami*
    spółdzielni !
    A jak chodzi o mieszkanie własnościowe - to właściciel jest
    współwłacicielem nieruchomści (z tym samym skutkiem).

    >+ Paranoja... Sprawdz czy w zestawieniu
    >+ oplat masz wyszczegolnione ubezpieczenie.

    Jak było za małe albo nie obejmowało tego przypadku to nic
    nie pomoże :(, płacić trzeba.

    Jedyną możliwością obrony jest sprawdzenie wspówłaścicielem
    czego jest ojciec pytającego: jeśli to jest *jego* mieszkanie
    (a nie spółdzielcze, do którgo "ma prawo") oraz JEST wydzielony
    budynek w którym mieszka (jako "odrębna nieruchomość") lub
    też zespół budynków nie obejmujący całej sp-ni a wypadek miał
    miejsce *poza* tą nieruchomością i nie z jej przyczyny (w końcu
    przysłowiowa dachówka może spaść "poza" a winien jest właściciel)
    to może się wyplątać.
    Oczywiście jeśli wypadek miał miejsce "w związku z jego częścią"
    to jedyne co może wywalczyć to... podwyższenie udziału w spłacie :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota)

  • 6. Data: 2004-04-03 13:11:24
    Od: "SQLvvysyn" <s...@v...pI>

    Użytkownik "Avissa" <a...@t...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > I tu mam pytanie: czy muszę płacić tą opłatę dodatkową, czy też
    > spółdzielnia chce po prostu mnie w wała zrobić?

    Tak, musisz. Dlatego nalezy uciekac od spóldzielni jak od zarazy i kupowac
    mieszkania wylacznie od developerów. Aby uniknac takich przypadków, jak
    twój.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 7. Data: 2004-04-03 14:12:20
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    SQLvvysyn wrote:

    > Tak, musisz. Dlatego nalezy uciekac od spóldzielni jak od zarazy i kupowac
    > mieszkania wylacznie od developerów. Aby uniknac takich przypadków, jak
    > twój.

    A jak ktoś już ma pecha i ma spółdzielcze, powiedzmy że własnościowe, to
    przechodził ktoś może wypisanie się ze spółdzielni przy zachowaniu
    mieszkania?

  • 8. Data: 2004-04-03 14:16:42
    Od: "SQLvvysyn" <s...@v...pI>

    wiadomości news:c4mgn9$2e8$1@news2.ipartners.pl...

    > A jak ktoś już ma pecha i ma spółdzielcze, powiedzmy że własnościowe, to
    > przechodził ktoś może wypisanie się ze spółdzielni przy zachowaniu
    > mieszkania?

    O ile dobrze pamietam WSZYSCY mieszkancy musza wykupic mieszkania i dopiero
    wtedy moga ze wspólnote przeksztalcac swój budynek.
    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 9. Data: 2004-04-10 21:58:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Apr 2004, SQLvvysyn wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ > I tu mam pytanie: czy muszę płacić tą opłatę dodatkową, [...]

    Zgoda.

    >+ Dlatego nalezy uciekac od spóldzielni jak od zarazy i kupowac
    >+ mieszkania wylacznie od developerów. Aby uniknac takich przypadków, jak
    >+ twój.

    Chwila moment.
    A *KTO* pokryje odszkodowanie jeśli wypadek zdarzy się "z powodu
    budynku we wspólnocie" ??

    pozdrowienia, Gotfryd