    From: Avissa <a...@t...tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Spółdzielnia chce wyłudzić pieniądze
    Date: Wed, 31 Mar 2004 17:55:46 +0200

    Witam wszystkich i proszę o pomoc:
    Mój ojciec jest właścicielem mieszkania spółdzielczego własnościowego.
    Wczoraj otrzymaliśmy pismo od spółdzielni, że w związku z tym, że jakaś
    kobieta doznała uszczerbku na zdrowiu na terenie spółdzielni, to do
    każdego mieszkania dolicza się się dodatkowo 40-50 zł miesięcznie opłaty
    w celu pokrycia kosztów sądowych spółdzielni, wypłatę odszkodowania +
    wypłacanie renty tej kobiecie. Wydaje mi się to dziwne, że spółdzielnia
    chce wydębić pieniądze od mieszkańców, przecież chyba są ubezpieczeni,
    mają zysk z wynajmu pomieszczeń, zyskami się z mieszkańcami nie dzielą a
    nagle wszyscy muszą odpowiadać finansowo, za to co się dzieje.

    I tu mam pytanie: czy muszę płacić tą opłatę dodatkową, czy też
    spółdzielnia chce po prostu mnie w wała zrobić?

    Poniżej treść pisma od spółdzielni:
    SZANOWNI PAŃSTWO !
    Zarząd PSBM PAN "AKADEMIA" pragnie Państwu wyjaśnić okoliczności i
    konieczność podjęcia Uchwały przez Radę Nadzorczą w sprawie wprowadzenia
    nowych,miesięcznych składników czynszu, określonych jako: obciążenia
    sądowe 1 i obciążenia sądowe 2.
    Pani Małgorzata Topczewska ( nie będąca członkiem Spółdzielni ) uległa
    wypadkowi w windzie budynku Nowogrodzka 62B w dniu 24.09.1997 r. Pomimo
    wypłacenia odszkodowania, z polisy ubezpieczeniowej Spółdzielni,
    wystąpiła przeciwko Spółdzielni uznając odszkodowanie za
    niewystarczające. Współpozwanym była firma P.U.H.P. Elektrodźwig Pana
    Jerzego Olesińskiego. Roszczenie w stosunku do Spółdzielni wynosiło
    189.540 zł jednorazowego odszkodowania oraz 2.170 zł miesięcznej renty.
    W rozumieniu Spółdzielni roszczenia były nieuzasadnione zwłaszcza, że
    jak wykazują dowody winnym możliwości zaistnienia wypadku była osoba
    trzecia (złodziej usiłujący ukraść świetlówkę). Spółdzielnia zatrudniała
    profesjonalną firmę, która w ramach umowy zajmowała się konserwacją
    windy pełniąc również funkcję całodobowego serwisanta. Również zakres
    szkód zdrowotnych poniesionych przez skarżącą wydawał się absurdalny
    (np. utrata znajomości kilku języków obcych). Sprawa znalazła swój finał
    w orzeczeniu Sądu Okręgowego w Warszawie I Wydział Cywilny (wyrok z dnia
    23.01.2003) który zasądził na rzecz skarżącej kwotę 70.000 zł
    odszkodowania wraz z ustawowymi odsetkami oraz 1.570,20 zł tytułem
    skapitalizowanej renty uzupełniającej, a ponadto kwotę 758,10 zł
    miesięcznie tytułem renty stałej. Strony odwołały się do Sądu
    Apelacyjnego w Warszawie I Wydział Cywilny, który w dniu 12.12.2003 r.
    wydał wyrok korzystny dla skarżącej tzn. 100.000 zł odszkodowania wraz z
    ustawowymi odsetkami oraz kwotę 3.890 zł tytułem skapitalizowanej renty
    uzupełniającej, a ponadto kwotę 1.945 zł miesięcznie tytułem renty
    stałej. Wyrok Sądu Apelacyjnego jest wyrokiem prawomocnym.
    Oba wyroki opierały się na zasadzie ponoszonego przez właściciela
    nieruchomości (Spółdzielnię) ryzyka, jednocześnie współpozwanego, firmę
    Elektrodźwig, Sądy obu instancji uwolniły od odpowiedzialności, jako
    właściwie wykonującego swoje obowiązki umowne. Obie instancje nie
    kwestionowały działania osoby trzeciej - złodzieja. Prowadzone
    dochodzenie policyjne i prokuratorskie zostało umorzone w dniu
    26.03.1998 r. decyzją Prokuratury Rejonowej z powodu nie wykrycia sprawcy.
    Zarząd wystąpił do Sądu Kasacyjnego o ponowne rozpatrzenie sprawy, jak
    również złożył wniosek o zabezpieczenie przez Sąd kwoty należności
    zasądzonej, na rzecz skarżącej, do czasu jej rozpatrzenia przez ten Sąd.
    W tej sytuacji Rada Nadzorcza, na wniosek Zarządu, podjęła Uchwałę Nr
    85/XX/2004 w dniu 17.03.2004 r. o pokrycie kosztów poniesionych w
    powyższej sprawie, przez okres dwóch lat, w sposób następujący.
    obciążenia sądowe 1 - 0,66 zł/m2 p.u. (tytułem odszkodowania,
    odsetek i kosztów
    sądowych)
    obciążenia sądowe 2 - 0,09 zł/m2 (tytułem renty).
    Zarząd PSBM PAN "AKADEMIA"
    Marcin Avissa