  • 1. Data: 2003-01-15 12:12:02
    Temat: Spółdzielcze własnościowe czy hipoteczne?
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    Zainspirował mnie dzisiejszy cykl artykułów z GW - można obejrzeć tu:
    m.in.:
    http://www2.gazeta.pl/dom/1,22106,1268481.html
    http://www2.gazeta.pl/dom/1,22106,1268489.html

    Obowiązująca od dziś ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych przywraca
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.
    Na dziś dzień można więc mieć: lokatorskie, spółdzielcze własnościowe lub
    hipoteczne prawo do lokalu.
    Generalnie spółdzielnie chętnie zamieniają mieszkania lokatorskie na
    spółdzielcze własnościowe (mają z tego kasę).
    Przedstawiciele spółdzielni wyrażają się bardzo pochlebnie o tej formie
    własności sugerując, że zamiana lokatorskiego na spółdzielcze własnościowe
    daje tyle samo korzyści co zamiana na hipoteczne, za to prościej i taniej...
    Przed właścicielami mieszkań hipotecznych piętrzą natomiast niebezpieczeństwa
    związane z ewentualnym finansowaniem remontów itp. Czym się kierują stosując
    taką argumentację? Własnym interesem czy troską o nasze finanse? (Cóż za
    pytanie!)
    Z kolei inny ekspert (Witold Kalinowski) wyraża się wprost, że w spółdzielni
    namawiają ludzi do poprzestania na prawie spółdzielczym własnościowym i
    ludzie - nie znając się - rezygnują z ubiegania się o prawo hipoteczne "i
    wynikające z niego korzyści".
    Kto ma rację? Co o tym myśleć?

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-01-15 12:29:49
    Temat: Re: Spółdzielcze własnościowe czy hipoteczne?
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    o ile mnie pamięc nie myli, spółdzielcze własnościowe z prawem własności
    wspólną ma nazwę
    i to by było na tyle

[...]

    że jeśli jakiś ekspert mówi o "prawie hipotecznym" to raczej nie jest
    ekspertem od prawa.
    Chyba, że chodzi o tego Eksperta. :)
    :
    : --
    : ============= P o l N E W S ==============

  • 3. Data: 2003-01-15 13:21:50
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    > o ile mnie pamięc nie myli, spółdzielcze własnościowe z prawem własności
    > wspólną ma nazwę
    > i to by było na tyle
    Ba! Tyle to i ja wiem... Ale do czego właściwie potrzebne jest "prawo
    własności"? Pomijam kilka drobiazgów typu wynajem pod inny charakter
    użytkowania itp.
    Czy nie jest to czasem tak jak np. z leasingiem samochodu? Niby nie jesteś
    właścicielem rzeczy, ale praktycznie jesteś wyłącznym jej użytkownikiem i nikt
    Cię nie może tego odebrać... (uogólniam trochę)

  • 4. Data: 2003-01-15 13:39:34
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Ba! Tyle to i ja wiem... Ale do czego właściwie potrzebne jest "prawo
    : własności"?

    bo własność jest podstawą zdrowej gospodarki :)

    : Pomijam kilka drobiazgów typu wynajem pod inny charakter
    : użytkowania itp.

    a dziedziczenie? sprzedaż itd?

[...]

    uogólniasz bardzo - spróbuj mieć wypadek wylizingowanym samochodem, sprzedać
    go itd. itd.

  • 5. Data: 2003-01-15 13:59:17
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    > : Ba! Tyle to i ja wiem... Ale do czego właściwie potrzebne jest "prawo
    > : własności"?
    >
    > bo własność jest podstawą zdrowej gospodarki :)
    To demagogia... Jakie są KORZYŚCI?

  • 6. Data: 2003-01-15 14:01:49
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : > : Ba! Tyle to i ja wiem... Ale do czego właściwie potrzebne jest "prawo
    : > : własności"?
    : >
    : > bo własność jest podstawą zdrowej gospodarki :)
    : To demagogia... Jakie są KORZYŚCI?

    przeczytam dzisiaj ustawę i ci powiem

  • 7. Data: 2003-01-15 14:05:32
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > : Pomijam kilka drobiazgów typu wynajem pod inny charakter
    > : użytkowania itp.
    >
    > a dziedziczenie? sprzedaż itd?

    Spoldzielcze wlasnosciowe sie dziedziczy i sprzedac tez mozna...

    Oczywiscie nie jestem zwolennikiem tej formy (chociaz sam w takim mieszkam
    :) ).

    Nie cierpie tez jak ktos mowi HIPOTECZNE ... kazdego takiego bym po prostu
    eh....

    kto to wymyslil ? w kazdej gazecie tak pisza...

    Czemu wlasnosc? Bo np. mozna sie latwo wtedy odlaczyc od spoldzielni
    (molocha)

    i zrobic mala, sprawnie zarzadzana spoldzielnie, dlatego te grubasy (tak
    sobie

    wyobrazam kazdego prezesa spoldzielni) ze spoldzielni

    wola gdy ma sie spoldzielcze, bo trudniej (chyba nawet nie mozna tak?) sie
    odlaczyc.

    Konrad

  • 8. Data: 2003-01-15 14:24:59
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    >(tak sobie wyobrazam kazdego prezesa spoldzielni) ze spoldzielni
    >wola gdy ma sie spoldzielcze, bo trudniej (chyba nawet nie mozna tak?) sie
    Nowa ustawa tak to reguluje, że żeby się odłączyć od spółdzielni, to w całym
    bloku wszyscy musieliby mieć pełną własność - wtedy spółdzielnia nie ma już
    czym zarządzać - to praktycznie nierealne. Sam nie możesz się odłączyć...

    No więc? W dalszym ciągu pytam: jakie korzyści?

  • 9. Data: 2003-01-15 14:40:44
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > czym zarządzać - to praktycznie nierealne. Sam nie możesz się odłączyć...
    >
    > No więc? W dalszym ciągu pytam: jakie korzyści?

    No wlasnie, teraz juz male :) Wczesniej, zanim weszla w zycie ta ustawa,
    byly

    pokazne. Teraz to tylko masz taka korzysc, ze mozesz w towarzystwie
    brylowac,

    ze nalezysz do burzuazji i klasy obszarniczej - jako wlasciciel
    nieruchomosci.

    Hmm... mi by sie nie chcialo, za duzo roboty, walki ze spoldzielnia, wpisy w

    ksiegach itp.. no ale to nie argument, mi sie nigdy nie chce zalatwiac
    takich spraw ..

    Przyznam sie, ze nie wiem jakie korzysci...

    Konrad

  • 10. Data: 2003-01-16 07:40:56
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : No wlasnie, teraz juz male :) Wczesniej, zanim weszla w zycie ta ustawa,

    a możecie mi podeslać tę ustawę na priv?