  • 1. Data: 2003-01-15 11:07:46
    Temat: alimenty - FAQ
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    Witam,

    poddaję pod dyskucję poniższy poradnik (jeszcze nie skończony),
    może zmniejszy się nam ilośc pytań w tym temacie :)

    Roszczenia alimentacyjne dzieci względem rodziców

    Co tu znajdziesz?
    1.Ogólne uwagi ?
    2.Na czym polega obowiązek alimentacyjny ?
    3.Jak długo trwa ?
    4.Ile wynoszą alimenty ?
    5.Jak się domagać ?
    6.Co po wyroku ?

    1. Ogólne uwagi
    Obowiązek alimentacyjny wynika z art. 128 - 144 Kodeksu Rodzinnego i
    Opiekuńczego (Dz. U. z 1964. numer 9 poz. 59 z późn. zm.) (dalej krio).
    Polega on na obowiązku dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby
    także środków wychowania.
    Zgodnie z art. 128 krio obowiązek alimentacyjny obciąża krewnych w linii
    prostej (rodziców, dziadków, dzieci, wnuki itd.) oraz rodzeństwo.

    2. Obowiązek alimentacyjny rodziców
    Zgodnie z art. 133 krio Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych
    względem dziecka, które nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba
    że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania
    i wychowania.
    3. Jak długo ?
    Jak wynika z treści powyższego przepisu, prawo rodzinne nie określa górnej
    granicy, do której ciąży na rodzicach obowiązek alimentacyjny. Jedyną
    przesłanką istnienia lub nie obowiązku płacenia alimentów jest ustalenie,
    czy dziecko może utrzymać się samodzielnie. Sąd Najwyższy wielokrotnie
    rozstrzygał tę kwestię.
    I tak:
    Przy orzekaniu co do obowiązku alimentacyjnego w stosunku do dzieci, które
    osiągnęły pełnoletniość należy brać m.in. pod uwagę czy wykazują one chęć
    dalszej nauki oraz czy ich osobiste zdolności i cechy charakteru pozwalają
    na kontynuowanie nauki. (wyrok SN z 14.11.1997, sygn. akt: III CKN 257/97)
    alimenty mogą przysługiwać, jeżeli uzdolnienia i ambicje dziecka, a także
    jego wytrwałość okażą się wystarczają, aby podjąć i kontynuować studia.
    Jednakże obowiązek alimentacyjny może ustać w razie braku pozytywnych
    wyników. (wyrok z dnia 12.02.1999, sygn. akt: I CKN 499/97)
    alimenty należą się, jeżeli dziecko zdobyło wprawdzie wyższe wykształcenie i
    ma możliwość podjęcia pracy zawodowej, ale chce kontynuować naukę (wyrok SN
    z 24.03.2000, sygn. akt: I CKN 1538/99);
    4. Ile wynoszą alimenty?
    Podstawą określenie wysokości alimentów jest art. 135 krio. Stwierdza on, że
    określając wysokość alimentów Sąd bada:
    usprawiedliwione potrzeby uprawnionego (dziecka)
    posiadany majątek oraz możliwości zarobkowe (nie aktualne zarobki) osiągane
    przez zobowiązanego
    Sąd orzeka o wysokości alimentów mając na uwadze wyżej wymienione
    okoliczności.
    Zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego świadczenia
    alimentacyjne mogą być potrącane z pensji zobowiązanego. W takim przypadku
    wysokość kwoty potrącanej nie może być wyższa niż 3/5 całej pensji.
    Jednakże - zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 26.04.1972 (sygn.
    akt: III CRN 24/72) nie jest to przeszkodą w zasądzeniu alimentów w wyższej
    wysokości niż kwota, która jest możliwa do uzyskania w ten sposób.
    5. Jak się domagać alimentów ?
    Jeżeli osoba zobowiązana nie chce płacić alimentów dobrowolnie, osoba
    uprawniona może wnieść pozew do Sądu Rejonowego Wydziału Rodzinnego,w którym
    żąda zasądzenia na swoją rzecz alimentów od osoby zobowiązanej.
    Jeżeli osoba uprawnioną jest dziecko, pozew w jego imieniu może złożyć jego
    rodzic (opiekun), jako jego przedstawiciel ustawowy.
    5.Co powinien zawierać pozew? (zobacz wzór)
    - Oznaczenie sądu, do którego jest skierowany,
    - imię i nazwisko stron (powodem jest osoba żądająca, pozwanym zobowiązana
    do płacenia), ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;
    - oznaczenie rodzaju pisma
    - osnowę wniosku lub oświadczenia oraz dowody na poparcie przytoczonych
    okoliczności;
    - podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
    - wymienienie załączników
    - miejsce zamieszkania stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników
    - dokładnie określone żądanie,
    - wartość przedmiotu sporu (żądane alimenty za jeden miesiąc razy dwanaście
    miesięcy, chyba że żądanie obejmuje alimenty za okres krótszy niż rok,
    wówczas kwota żądana za cały okres)
    - przytoczenie okoliczności uzasadniających żądanie.

    Strona, która żąda zasądzenia alimentów jest zwolniona z kosztów sądowych.

    5.Co po wyroku?
    Po uzyskaniu wyroku zasądzającego alimenty strona zobowiązana do płacenia
    powinna je płacić w sposób określony przez sąd w wyroku.
    Jeżeli nie robi tego dobrowolnie, osoba uprawniona może złożyć wniosek o
    wszczęcie egzekucji. (zobacz wzór)
    Wniosek składa się u Komornika właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
    osoby zobowiązanej.
    Wniosek jest zwolniony od opłat.

  • 2. Data: 2003-01-18 22:27:25
    Temat: Re: alimenty - FAQ
    Od: "Alf/red/ Dziewulski" <w...@p...pl>

    s...@d...pl (Marcin Surowiec) wrote at pl.soc.prawo:

    > Witam,
    >
    > poddaje pod dyskucje ponizszy poradnik (jeszcze nie skonczony),

    Troch? teoria, szczególnie w okolicach wysoko?ci. Niby piszesz do 3/5
    pensji (netto rozumiem) ale ludzi bardziej ciekawi jaka jest praktyka- czy
    s?d od "?redniaków" zas?dza 300z? czy 1000. Ponadto s? to alimenty "na
    dziecko" czy te? "na dziecko i ?on? (by??)"? Tak?e sposób p?acenia jest
    ma?o konkretny ("w sposób okre?lony w wyroku")- ale co to jest, przelewy,
    przekazy pocztowe, gotówka za pokwitowaniem? A mo?e s?dy nagminnie wal?
    ?ci?ganie z pensji? Dalej, s? ekstremi?ci którzy sami siebie pozywaj? o
    obalimentowanie (by? tu taki niedawno)- jak to wtedy pisa??

    takie w?tpliwo?ci na gor?co...
    i dzi?ki za pomys? faq... :-)

    --
    Alf/red/ ju? blisko podobnych pyta? w praktyce

  • 3. Data: 2003-01-18 22:48:22
    Temat: Odp: alimenty - FAQ
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Alf/red/ Dziewulski <w...@p...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:X...@2...17.34.34...

> [...]
    > i dzi?ki za pomys? faq... :-)
    >
    > --
    > Alf/red/ ju? blisko podobnych pyta? w praktyce

    odpowiedziałabym na te wszystkie pytania ale nie mogę ponieważ nie mogę tego
    odczytać

    Sandra

  • 4. Data: 2003-01-18 23:35:25
    Temat: Re: Odp: alimenty - FAQ
    Od: "Alf/red/ Dziewulski" <w...@p...pl>

    > Troche teoria, szczególnie w okolicach wysokosci. Niby piszesz do 3/5
    > pensji (netto rozumiem) ale ludzi bardziej ciekawi jaka jest
    > praktyka- czy sad od "sredniaków" zasadza 300zl czy 1000. Ponadto sa
    > to alimenty "na dziecko" czy tez "na dziecko i zone (byla)"? Takze
    > sposób placenia jest malo konkretny ("w sposób okreslony w wyroku")-
    > ale co to jest, przelewy, przekazy pocztowe, gotówka za
    > pokwitowaniem? A moze sady nagminnie wala sciaganie z pensji? Dalej,
    > sa ekstremisci którzy sami siebie pozywaja o obalimentowanie (byl tu
> [...]

    lepiej chyba nie umiem :-o

    --
    Alf/red/ zdziwiony swoim pisznikiem niusow

  • 5. Data: 2003-01-19 00:26:41
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <X...@2...17.34.34>, Alf/red/ Dziewulski wrote:

    > lepiej chyba nie umiem :-o

    Podejrzewam że chodzi o błędne kodowanie ogonków. Cytowanie też Ci zresztą
    nie za bardzo wychodzi :)

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2003-01-19 01:08:06
    Temat: Odp: Odp: alimenty - FAQ
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Alf/red/ Dziewulski <w...@p...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:X...@2...17.34.34...

    to nie jest widzimisie sądu i w praktyce wiadomo jest jaka jest sytuacja na
    rynku ale są to srednie alimenty sporadycznie zasądzane jest 3/5

    Ponadto sa

    osobno zasądza sie na żone i na dziecko...osobno kwotowo czy tez
    sporadycznie %

    Takze

    w orzeczeniu okreslone jest to "do rąk matki małoletniego " lub " do rąk
    powódki" z ustawowymi odsetkami ...

    A moze sady nagminnie wala sciaganie z pensji?

    sąd nie trudni sie ściągalnościa/egzekucją/ ...rola sądu kończy sie na
    wydaniu orzeczenia opatrzonego klauzulą wykonalności...

    Dalej,

    normalnie :-) bywaja i tacy :-) rozne dziwne rzeczy ludzie wypisują ale to
    nie znaczy ,że sąd przystaje na większość wypatrzen :-)
    ale gdy dochodzi do takiego czegoś sąd moze w pkt. orzec do rąk powoda i
    nastepnym do rak pozwanego ;-) ale konkretne pytania stawiaj to i odpowiedzi
    będą konkretniejsze :-)

    na gorąco? to test na zadane pytania ?

    > lepiej chyba nie umiem :-o

    :-)

    Sandra

  • 7. Data: 2003-01-20 06:56:23
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : > Troche teoria, szczególnie w okolicach wysokosci. Niby piszesz do 3/5
    : > pensji (netto rozumiem) ale ludzi bardziej ciekawi jaka jest
    : > praktyka- czy sad od "sredniaków" zasadza 300zl czy 1000.

    a co ja Sąd jestem? :)
    Oczywiście że można sprawdzić wydane wyroki w powiedzmy 10 losowo wybranych
    Sądach, ale mnie się nie chce :)

    :> Ponadto sa
    : > to alimenty "na dziecko" czy tez "na dziecko i zone (byla)"?

    a jaki jest tytuł faqa?

    na reszte masz odpowiedzi

    pozdrowienia

    marcin