  • 1. Data: 2003-01-15 12:13:11
    Temat: Ochrona prywatnosc a SPAM
    Od: "Lukasz Luzar" <l...@m...pl>

    Witam,

    Pytanie teoretyczne ;-) Czy jezeli otrzymam spam reklamowy od jakies firmy
    na publiczny (albo lepiej - na niepublikowany w Internecie adres email) to
    czy moge wytoczyc takiej firmie sprawe o odszkodowanie? Jezeli tak to jakie
    mam szanse na wygranie takiej sprawy i jakiego rzedu odszkodowan
    toeretycznie moge sie domagac? Czy jest w Polsce jakas kancelaria ktora
    prowadzi takie sprawy?

    Pozdrawiam,
    /LL

  • 2. Data: 2003-01-15 20:18:22
    Temat: Re: Ochrona prywatnosc a SPAM
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | mam szanse na wygranie takiej sprawy i jakiego rzedu odszkodowan
    | toeretycznie moge sie domagac? Czy jest w Polsce jakas kancelaria ktora

    Teoretycznie oczywiście masz szanse wygrania takiej sprawy. Zgodnie z prawem
    cywilnym jednak musisz udowodnić, kto ponosi winę za Twoją stratę. Nie
    wystarczy, że reklama dotyczy firmy X, no bo firma ta może powiedzieć, że
    ona się w Internecie nie reklamuje i najpewniej ktoś chce jej dobre imię
    pohańbić. Oczywiście, w wielu wypadkach jest możliwe ustalenie skąd nadano
    wiadomość. Na Twoje życzenie sąd może wystąpić do operatora o ujawnienie
    drogi przesyłki i tak dalej. Zresztą najpewniej będziesz musiał powołać na
    swój koszt biegłego, bo raczej jest mało prawdopodobne, by sąd się na tym
    znał z urzędu. No, ale to koszt tylko kilkuset złotych.

    Jeśli będziesz miał odrobinę szczęścia, to się okaże, że spam wyszedł
    bezpośrednio z siedziby firmy X. No wówczas sprawa prosta, bo pozwiesz
    właściciela firmy, albo firmę, jeśli będzie miała osobowość prawną. Gorzej,
    jak ten trop doprowadzi nas do mieszkania prywatnego. Pod jednym adresem
    zameldowanych jest kilka osób, a i to kręgu potencjalnych sprawców nie
    wyczerpuje, bo nie można wykluczyć, że ktoś tam mieszka bez meldunku, albo
    zgoła kolega (-żanka) przyszła i korzystając z chwilowej nieuwagi
    właściciela komputera dopuściła się tego niecnego czynu.

    Sprawa ma się tragicznie, jeśli się okaże, że trop dowiedzie nas do kafejki
    internetowej, uczelni czy też innego miejsca, gdzie dostęp do komputera jest
    w zasadzie nielimitowany.

    Gdy już poznamy sprawcę, należy wyznaczyć wysokość poniesionych przez Ciebie
    strat. Można udowodnić, jeśli jesteś na przykład użytkownikiem modemu, że
    ściągnięcie wiadomości iluś tam kilo trwało załóżmy 5 sekund. Ponieważ
    wiadomo ile kosztuje minuta połączenia, straty można określić dość
    dokładnie. Myślę, że mógłbyś dochodzić odszkodowania w wysokości jakiejś
    złotówki, no przy szczególnie obszernym spamie góra dwóch złotych.
    Oczywiście plus koszty procesu.

    Sprawa jest bardzie zagmatwana, gdy masz stałe łącze. No cóż, możesz
    oczywiście trafnie zauważyć, że utrąciłeś swój cenny czas, bo musiałeś ten
    nabój przeczytać. To fakt. Myślę, że kilka złotych było by adekwatną ceną za
    te kilkanaście sekund, w trakcie których podjąłeś jedyną słuszną decyzję w
    tej sprawie - "DELETE"!

    Miało być teoretycznie, więc jest bo akurat miałem chwilę czasu. W praktyce
    daj sobie spokój. To tylko moja rada, ale lepszej w tym wypadku udzielić nie
    mogę.

  • 3. Data: 2003-01-16 11:21:50
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "Lukasz Luzar" <l...@m...pl> wrote in

> [...]
    > rzedu odszkodowan toeretycznie moge sie domagac? Czy jest w Polsce
    > jakas kancelaria ktora prowadzi takie sprawy?

    Lepiej sie nad tym nie zastanawiac,bo chociaz spam stanowi wyjatkowo wredny czyn
    nieuczciwej konkurencji to jednak najlepiej zaopatrzyc sie w jakis program
    antyspamerski ktory "odbija" spam od twojej skrzynki pocztowej z dodatkowa
    informacja ze twoje konto nieistnieje.Istnieje wiele sposobow na zwalczanie
    spamu,polecam poczytanie grupy pl.mordplik.A co do odszkodowania,to przeciez
    wiadomo co trzeba udowodnic:wine,wysokosc szkody,zwiazek przyczynowy...ech szkoda
    czasu.

    --
    "Testowalem drapanie i dziala doskonale w towarzystwie,
    gdy sie podrapie po glowie zaraz drapia sie inni"

  • 4. Data: 2003-01-16 11:56:21
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

> [...]
    > rzedu odszkodowan toeretycznie moge sie domagac? Czy jest w Polsce
    > jakas kancelaria ktora prowadzi takie sprawy?

    Poczytaj na ten temat tu:
    http://www.polspam.org/whatis.php

    Mariusz
    Registered Linux User #206046
    email: m...@p...com.pl.nospam

  • 5. Data: 2003-01-16 14:39:51
    Od: "Lukasz Luzar" <l...@m...pl>

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi, interesowala mnie wylacznie prawna strona
    problemu, a pytanie jest zwiazane z pewnym projektem ktory bede prowadzil
    (nie jestem spamerem spokojnie ;-) Jezeli ktos ewentualnie mial
    doswiadczenia w praktyce z takimi sprawami sadowymi lub slyszal w Polsce o
    takowych to prosze o info/linki.

    Pozdrawiam,
    /LL

    Użytkownik "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl> napisał w