  • 1. Data: 2003-01-15 12:02:52
    Temat: Sprzedaz samochodu pomiedzy malzonkami (?)
    Od: Stefan Z. <s...@p...onet.pl>

    Pytanie teoretyczne:
    Czy możliwa (tzn. legalna w sensie prawa) jest sytuacja, w której mąż
    (pozostający z żoną w ważnym związku małżeńskim) sprzedaje swojej
    małżonce samochód?
    Jak to jest w takim przypadku z współwłasnością majątkową? Niby wydaje
    się to bezsensowne, ale przecież mąż może chcieć pozbyć się samochodu,
    a uzyskać formalnie jakąś korzyść majątkową w zamian (czyli bez aktu
    darowizny)? Czy może mieć do tego jakieś "ale" urząd skarbowy (jesli
    np. rozliczali się wspólnie ostatniego roku)?

    Pozdrawiam!
    Stefan.

  • 2. Data: 2003-01-15 12:07:59
    Temat: Re: Sprzedaz samochodu pomiedzy malzonkami (?)
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Czy możliwa (tzn. legalna w sensie prawa) jest sytuacja, w której mąż
    : (pozostający z żoną w ważnym związku małżeńskim) sprzedaje swojej
    : małżonce samochód?

    a mają rozdzielność majątkową?
    czy samochód stanowi odrębną własność?

[...]

    tzn. chce jej sprzedać swoją część samochodu?
    nie da się

    : Czy może mieć do tego jakieś "ale" urząd skarbowy (jesli
    : np. rozliczali się wspólnie ostatniego roku)?

    odpowiedź jest imho bezprzedmiotowa :)

  • 3. Data: 2003-01-15 12:13:36
    Od: Stefan Z. <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >: Czy możliwa (tzn. legalna w sensie prawa) jest sytuacja, w której mąż
    >: (pozostający z żoną w ważnym związku małżeńskim) sprzedaje swojej

    Nie. Nie ma rozdzielności majątkowej.

> [...]
    >: darowizny)?
    >
    >tzn. chce jej sprzedać swoją część samochodu?

    dlaczego?

  • 4. Data: 2003-01-15 12:19:44
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 5. Data: 2003-01-15 12:24:18
    Temat: Odp: Sprzedaz samochodu pomiedzy malzonkami (?)
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Stefan Z. <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:j...@4...com..
    .
    > Pytanie teoretyczne:
    > Czy możliwa (tzn. legalna w sensie prawa) jest sytuacja, w której mąż
    > (pozostający z żoną w ważnym

    ?? w ważnym? a jest jakiś nieważny?

    związku małżeńskim) sprzedaje swojej
    > małżonce samochód?

    nie ma majątków odrębnych ? nie może tego zrobić w formie sprzedaży ...niby
    jak ?

    > Jak to jest w takim przypadku z współwłasnością majątkową?

    co moje to i twoje...

    Niby wydaje
    > się to bezsensowne, ale przecież mąż może chcieć pozbyć się samochodu,
    > a uzyskać formalnie jakąś korzyść majątkową w zamian (czyli bez aktu
    > darowizny)?
    od żony? w trakcie zarządzania wspólnym majątkiem pewnie tak :-)

    przy majatkach odrębnych prawo dopuszcza do przesunięc między masami
    majątkowymi "określonych" przedmiotów majatkowych z majątku współmałżonka
    czynności te jednak podlegają przepisom k.c

    Czy może mieć do tego jakieś "ale" urząd skarbowy (jesli
    > np. rozliczali się wspólnie ostatniego roku)?

    jakieś co?

    Sandra

  • 6. Data: 2003-01-15 12:33:51
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    np. mężczyzna poznaje kobietę i mówi: "jestem żonaty ale to nieważne" :-)

    : Czy może mieć do tego jakieś "ale" urząd skarbowy (jesli
    : > np. rozliczali się wspólnie ostatniego roku)?
    :
    :
    : jakieś co?

    to takie piwo, nie wiesz? :)

  • 7. Data: 2003-01-15 12:39:27
    Od: Stefan Z. <s...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Jan 2003 13:02:52 +0100, Stefan Z.
    <s...@p...onet.pl> napisal(a):

    >Pytanie teoretyczne:
    >Czy możliwa (tzn. legalna w sensie prawa) jest sytuacja, w której mąż
    >(pozostający z żoną w ważnym związku małżeńskim) sprzedaje swojej
    >małżonce samochód?

    A może to uczynić w formie darowizny? I jaką musiałoby to mieć formę
    (sąd, akt notarialny, zwykłą umowa darowizny podpisana przez obie
    strony) ?
    Czy jakieś inne wyjście?

  • 8. Data: 2003-01-15 12:43:12
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : A może to uczynić w formie darowizny? I jaką musiałoby to mieć formę
    : (sąd, akt notarialny, zwykłą umowa darowizny podpisana przez obie
    : strony) ?

    drogi stefanie,
    powtarzam,
    to jest niewykonalne, niemożliwe i absolutnie nie do zrobienia w ich obecnej
    sytuacji.

    : Czy jakieś inne wyjście?

    oczywiście.
    zniesienie wspólności ustawowej, podział majątku i po sprawie. :)

  • 9. Data: 2003-01-15 14:15:10
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > A może to uczynić w formie darowizny? I jaką musiałoby to mieć formę
    > (sąd, akt notarialny, zwykłą umowa darowizny podpisana przez obie
    > strony) ?
    > Czy jakieś inne wyjście?

    Wspolnosc w malzenstwie ma forme wspolnosci lacznej i tym
    ona sie rozni od wspolnosci (czyli tez wspolwlasnosci) ulamkowej,
    ze zaden z wlascicieli (wspolnikow) nie ma okreslonego udzialu
    (nie moze powiedziec 1/2 jest moja itp).

    Szanowny kolega Marcin przytoczyl wyzje wlasciwy cytat
    (art. 35 Kodeksu Rodzinnego i Opiekunczego) (skrot):
    "Zaden z malzonkow (...) nie moze rozporzadzac (...) udzialem, ktory
    w razie ustania wspolnosci przypadnie mu w majatku wspolnym lub w
    poszczegolnych przedmiotach (...)"

    Oznacza, to ze NIE moze sprzedac, darowac, hmm... pozyczyc - bo to
    jest TO SAMO, czyli rozporzadzenie prawem.

    Nie ma wyjscia ... :) chyba ze jestem glupi i cos sie zmienilo albo
    sa jakies fajne orzeczenia Sadu Najwyzszego, ktory na pewno cos w tej
    sprawie powiedzial. Dzis nie chce mi sie jednak szukac ... :)

    Konrad

  • 10. Data: 2003-01-15 14:32:19
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    A co jeśli majątek został nabyty przed zawarciem związku małżeńskiego? Wiem,
    że to co było przed - nie jest wspólne. To nie podlega wspólnocie
    majątkowej... Ale czy ten majątek powiedzmy z kawalerskich czasów (nabyty
    przed małżeństwem) można darować lub sprzedać obecnej żonie? :)
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl