  • 181. Data: 2009-06-02 15:53:31
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    >Pisanie w ogole bez polskich znakow diakrytycznych tez jest zazwyczaj
    >zrozumiale (nikt w tym watku nie narzekal na brak ogonkow).
    Mi się to nie podoba.

    >przypadkach gdzie moze prowadzic to do nieporozumien zazwyczaj mozna
    >zrozumiec znaczenie slowa z kontekstu.
    Zwykle, nie zawsze, i utrudnia to czytanie tekstu.

    >....anglojezyczni tak maja i jakos zyja.
    "Jakoś " nie znaczy , że im z tym miło.
    Każdy, kto uczył się angielskiego, wie,
    że nie da się tam uczyć jakiegoś słowa tylko z wymowy.
    Każde słowo musi być pszyswojone 2 razy: w pisowni i w wymowie.
    W polskim, zwykle wystarczy 1 pszyswojenie, bo zwykle pisownia wynika z
    wymowy.
    (za wyjątkiem oczywiście rz, ch i ó)

  • 182. Data: 2009-06-02 16:02:46
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    czerwiec roku pamiętnego 2009, prawdopodobnie 02. Wielka mądrość na
    czytelników pl.soc.prawo,pl.hum.polszczyzna spłynęła, gdy tako rzekł(a)
    e...@g...com:

    > Moim zdaniem to zle o nas
    > swiadczy, ze moralnosc / sprawiedliwosc w prawie praktycznie mamy za
    > nic, bo nie stawiamy jej nie tylko ponad, ale nawet na rowni z prawem
    > pozytywnym.

    Akurat to że nie stawiają (3 os.l.mn., bo ja tam z prawnikami i
    prawodawcami żadnej więzi nie czuję żeby się wypowiadać w 1 os.l.mn.)
    ponad, świadczy dobrze -- biorąc pod uwagę że moralności ani
    sprawiedliwości w gruncie rzeczy nie ma. To wymysły ludzkich umysłów, i
    traktowanie ich jako czegoś ponadludzkiego do niczego dobrego nie
    doprowadzi. Ponieważ niechybnie poskutkuje stanem, w którym
    obowiązujące moralność i sprawiedliwość nie będą podlegały żadnej
    dyskusji ani nie będą tolerowały żadnej odmienności. A ponieważ --
    niestety -- moralności uniwersalnej nie ma, nie wolno postulować aby
    jakaś jedna moralność, sprawdzająca się w danym kontekście kulturowym
    (to implikuje konteksty geograficzny i historyczny), obowiązywała także
    w innych kontekstach. Bo że coś sprawdza się w jednym miejscu, wcale
    nie znaczy że będzie równie dobrze sprawdzać się w innym; de facto może
    nawet szkodzić.

    Ale jeśli prawo (masz na myśli chyba prawo pisane? Bo że coś jest
    spisane i formalnie oraz deklaratywnie obowiązujące, wcale jeszcze nie
    świadczy o tym że faktycznie obowiązuje) jest nieprzystające
    do kultury w której obowiązuje, to faktycznie jest to wobec niego
    poważny zarzut.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 183. Data: 2009-06-02 16:33:04
    Od: e...@g...com

    On 2 Cze, 16:53, "Stokrotka" <o...@a...pl> wrote:

    > Mi się to nie podoba.

    Tansze SMSy, jak moglas uslyszec w podanym linku. ;)

    > Zwykle, nie zawsze, i utrudnia to czytanie tekstu.

    Nie utrudnia praktycznie ani troche dla kogos kto sie przyzwyczail, a
    przyzwyczajenie co do tej kwestii zajmuje najwyzej kilka dni dla kogos
    kto zaczyna.

    > "Jakoś " nie znaczy , że im z tym miło.

    Zgadza sie, maja konkursy "spellowania". Ale u nas tez sa konkursy
    ortograficzne, wiec...?

> [...]
    > Każde słowo musi być pszyswojone 2 razy: w pisowni i w wymowie.
    > W polskim, zwykle wystarczy 1 pszyswojenie, bo zwykle pisownia wynika z

    I tak najgorzej maja Azjaci z ich krzaczkami.
    Sami twierdza, ze angielski pamietaja, a swoje krzaczki zapominaja,
    gdy tylko nie cwicza czesto czytania.

  • 184. Data: 2009-06-02 16:49:15
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    >Nie utrudnia praktycznie ani troche dla kogos kto sie przyzwyczail, ...

    "Poszedl do sadu."
    czyli "Poszedł do sądu. " czy "Poszedł do sadu."
    No odpowiedz?

  • 185. Data: 2009-06-02 16:56:56
    Od: e...@g...com

    On 2 Cze, 17:02, Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com> wrote:
> [...]
    > traktowanie ich jako czegoś ponadludzkiego do niczego dobrego nie
    > doprowadzi. Ponieważ niechybnie poskutkuje stanem, w którym

    Ja ich nie traktuje ponadludzko, ale ius in corda scripta. W danej
    spolecznosci kazda normalna jednostka wie lub wyczuwa co jest dobre, a
    co zle w danym spoleczenstwie.

> [...]
    > w innych kontekstach. Bo że coś sprawdza się w jednym miejscu, wcale
    > nie znaczy że będzie równie dobrze sprawdzać się w innym; de facto może

    Pisalem juz, ze gdyby poslugiwac sie wylacznie prawem pozytywnym /
    stanowionym, bez odwolania sie do sprawiedliwosci / prawa naturalnego,
    to nie moznaby osadzic zbrodniarzy hitlerowskich oraz dzialaczy
    komunistycznych z NRD - dzialali bowiem zgodnie z owczesnym prawem
    pisanym / stanowionym / pozytywnym, ktore czesciowo sami tworzyli. Co
    wiecej, Hitler i jego partia doszli do wladzy w demokratycznych
    wyborach i wszelkie ustawy pod ich rzadami (nawet te razaco
    dyskryminujace czesc obywateli Niemiec) byly uchwalane zgodnie z
    prawem (pozytywnym), nic sie nie dalo procedurom uchwalania prawa
    pozytywnego w hitlerowskich niemczech zarzucic.

> [...]
    > świadczy o tym że faktycznie obowiązuje) jest nieprzystające
    > do kultury w której obowiązuje, to faktycznie jest to wobec niego

    W naszym prawie pozytywnym jest pelno reliktow prawa komunistycznego,
    ktore nie zostaly usuniete (i nie mowie tu tylko o formalnych zapisach
    nazw typu Polska Ludowa w ustawie), a ktore gdy spojrzy sie na nie
    przez pryzmat prawa naturalnego sa niesprawiedliwe, niemoralne. Bo na
    przyklad czymze, jak nie grabieza charakterystyczna dla poprzedniego
    ustroju jest odbieranie calosci badz polowy swiadczen przy ich tzw.
    zbiegu. Rezimowi komunistycznemu chodzilo o to, zeby czlowiek za duzo
    nie mial, wszystkich zrownac bez wzgledu na to czy sie im slusznie
    wiecej z jakiegos powodu nalezy czy nie, ale w demokratycznym panstwie
    prawa takie praktyki nie powinny miec juz miejsca, szczegolnie gdy
    swiadczenia przyznawane sa z zupelnie roznych tytulow, jak np.
    emerytura, wypracowana skladkami i swiadczenia specjalne, np. renty
    dla inwalidow wojennych i wojskowych przyznane na skutek utraty
    zdrowia za walke o niepodleglosc Polski czy w obronie granic Polski.
    Czy jest sprawiedliwe odbieranie calosci lub polowy swiadczenia przy
    zbiegu wypracowanej skladakami emerytury i renty inwalidy wojennego
    przyznanej za utrate zdrowia wskutek walki o niepodleglosc Polski?
    Czy nie jest to to okradanie ludzi w majestacie prawa pozytywnego
    charakterystyczne dla poprzedniego ustroju?
    Widze tu wyrazna sprzecznosc pomiedzy prawem naturalnym i pozytywnym i
    takich przykladow jak ten mozna mnozyc w naszym pozytywnym (acz czesto
    negatywnym ;)) prawie.
    Z tych powodow przychylam sie do tych koncepcji filozoficznych, ktore
    twierdza, ze prawo naturalne jest nadrzedne / szersze wobec prawa
    pozytywnego.

  • 186. Data: 2009-06-02 17:13:23
    Temat: Re: WPROWADZASZ W BŁĄD
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    Wyciągnąłeś jakiś zabytek z muzeum,
    z 1964 roku ubiegłego tysiąclecia.
    Teraz to jest inaczej.
    Znajdź dokument nr: tekst ujednolicony: D19970555Lj.pdf.
    Szukaj pod KPP (kodeks postępowania karnego.

  • 187. Data: 2009-06-02 17:17:54
    Od: e...@g...com

    On 2 Cze, 17:49, "Stokrotka" <o...@a...pl> wrote:

    > "Poszedl do sadu."
    > czyli "Poszedł do sądu. " czy "Poszedł do sadu."
    > No odpowiedz?

    To wyniknie ze zdan okalajacych to zdanie.

  • 188. Data: 2009-06-02 17:18:42
    Od: e...@g...com

    On 2 Cze, 18:13, "Stokrotka" <o...@a...pl> wrote:
    > Wyciągnąłeś jakiś zabytek z muzeum,
    > z 1964 roku ubiegłego tysiąclecia.
    > Teraz to jest inaczej.
    >  Znajdź dokument nr: tekst ujednolicony: D19970555Lj.pdf.
    > Szukaj pod KPP (kodeks postępowania karnego.

    Przeciez mowie caly czas o kpc, a nie kpk.

  • 189. Data: 2009-06-02 17:30:32
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    >To wyniknie ze zdan okalajacych to zdanie.

    Nie, jeśli ktoś ma i sad, i sprawę w sądzie,
    a jedno i drugie jest dość częste, to nie wiadomo,
    i pewnie bardzo często nie będzie wiadomo.
    Zresztą do sądu można iść, nie mając tam sprawy.

  • 190. Data: 2009-06-02 17:47:28
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

> [...]

    > prawem (pozytywnym), nic sie nie dalo procedurom uchwalania prawa
    > pozytywnego w hitlerowskich niemczech zarzucic.

    To klasyczny problem relatywizmu: jak ktoś z zewnątrz ma reagować na
    zachowania, które w jego kulturze są postrzegane za złe, zaś w kulturze
    obserwowanej są wręcz pożądane?

    Zbrodniarze hitlerowscy są nazywani zbrodniarzami i zostali osądzeni,
    ponieważ przegrali wojnę -- i zwycięzcy osądzili ich wedle własnych
    praw, nie dbając o taką postmodernistyczną błahostkę jak relatywizm. Z
    tego co mi wiadomo Rosjanie/Sowieci również nie byli święci. Zostali
    osądzeni? Skazani? Tak to już jest na tym świecie, że odpowiedzialność
    za wojnę ponoszą przegrani. Jakby nie dość było, że przegrali.

    Wracając do dylematu relatywizmu: próbował go rozwiązać Lévi-Strauss,
    postulując ,,odwołanie się do istoty* człowieka jako podstawy
    odróżnienia dobra od zła".
    (* -- ,,istoty" w znaczeniu ,,esencji", nie ,,postaci, jednostki, osoby,
    rodzaju")

    Tylko gdy antropolodzy w latach 60. czy 70. skończyli badać wszystkie
    istniejące kultury które dały się zbadać, wyszło im że jedynym
    istniejącym powszechnikiem kulturowym (normą obowiązującą we wszystkich
    kulturach, a przeto uznaną za odpowiadającą istocie człowieka; zresztą
    w tym założeniu też istnieje pewien błąd, ponieważ że coś występuje we
    wszystkich znanych przypadkach szczególnych, wcale jeszcze nie znaczy
    że jest regułą ogólną z konieczności obowiązującą wszystko i wszystkich
    -- ale to już inna bajka) jest... tabu kazirodztwa i związków
    kazirodczych. Raczej niewielka podstawa do budowania wyrafinowanych
    zasad moralnych prawa naturalnego.

    Jedyna znana mi próba empirycznego rozwiązania dylematu relatywizmu
    nie powiodła się (chyba że ja o czymś nie wiem). Być może były inne,
    także teoretyczne. Chętnie się dowiem. Bo w tym miejscu czas najwyższy
    wyznać, że nie jestem szczególnie kompetentny w sprawach kulturowych.
    Tyle co usłyszałem tu i tam. Wszystko powyższe jest zgodne z moją
    wiedzą, ale mam w niej poważne braki. Myślę że zwłaszcza etologowie
    specjalizujący się w naczelnych mogliby mieć tutaj coś ciekawego do
    powiedzenia.

    > Z tych powodow przychylam sie do tych koncepcji filozoficznych, ktore
    > twierdza, ze prawo naturalne jest nadrzedne / szersze wobec prawa
    > pozytywnego.

    Które to koncepcje upadają wobec powyższego -- bo ,,prawo naturalne" to w
    gruncie rzeczy próba zamaskowania jakiejś idei moralnej jej
    naturalnością (tutaj... nieważne ;) ). Smutne, ale prawdziwe.