  • 1. Data: 2005-11-13 06:43:03
    Temat: Składanie zażalenia do prokuratury
    Od: "Mica" <m...@o...pl>

    Witam!
    Byłbym wdzięczny za kilka zdań wyjaśnień co do procedury składania
    zażalenia do prokuratury. Otrzymałem pismo, że postępowanie zostało
    umorzone ze względu braku czynu zabronionego. Po pierwsze należałoby
    chyba zacząć, czy to ma w ogóle sens. Jak to wpłynie na całą sprawę
    i jak na to prokuratura patrzy. Czy w ogóle ludzie składają zażalenia.

    I w zasadzie nie wiem czy jest mi potrzebna pomoc prawna, czy sam mogę
    z powodzeniem napisać takie zażalenie. Nie wiem jaki jest wzór zażalenia,
    gdzie i jakie się wpisuje informacje: prokurator, numer akt sprawy,
    zażalenie czy jakiś inny tytuł, forma treści, co się powinno znaleźć.
    Pomocny byłby jakiś wzór takiego dokumentu.

    Nie wiem też komu mam wręczyć zażalenie, pouczenie inforumuje, że wnosi
    się je za pośrednictwem prokuratora, który zatwierdził postanowienie. W
    praktyce może to oznaczać i tak, że przez biuro podawcze. Jednym słowem
    jest to trochę problematyczne.

    A, jeszcze to, nie wiem też gdzie mam przeglądnąć akta i czy muszę, bo
    samo uzasadnienie zawiera stwierdzenie nieprawdziwe (wchodziłoby już
    nieprawdziwe składanie zeznań) i wyjaśnienie wymijające, na podniesione
    fakty, będące beletrystyką, a nie konkretynymi faktami.

    Pozdrwiam
    Mica

  • 2. Data: 2005-11-13 10:56:17
    Temat: Re: Składanie zażalenia do prokuratury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mica" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    By ocenić, czy jest sens składać zażalenie, to jednak musiała byś
    nieco więcej napisać na temat sprawy. Ogólnie sens jest taki, że po
    zażaleniu kilka osób innych niż prokurator prowadzący rzuci okiem na
    sprawę. Jeśli prowadzący się pomylił, to istnieje spora szansa, że
    ktoś to zauważy. Ale jak tam przestępstwa nie ma, to i 10 zażaleń nic
    nie zmieni.

    Od strony formalnej, to zażalenie składa się do prokuratury nadrzędnej
    nad prokuraturą prowadzącą sprawę za pośrednictwem jej ostatniej. Błąd
    w adresie zresztą nie powoduje nieważności zażalenia. Z danych to
    koniecznie umieścić należy sygnaturę akt (ten numer zawierający w
    sobie literki "Ds"), bo bez tego pismo zginie prawie na pewno, jeśli
    to nie jest jakaś malutka prokuratura. Poza tym oczywiście dane i
    podpis żalącego się no i jakieś sensowne uzasadnienie swojego
    stanowiska. Raczej merytoryczne, niż rzucanie inwektywami i
    oszczerstwami o korupcję pod adresem prowadzących postępowanie.

    Pamiętaj, że zażalenie na umorzenie może złożyć tylko pokrzywdzony,
    więc jeśli nawet piszesz w imieniu kogoś z rodziny, to jednak podpisać
    musi zażalenie tamta osoba. Zaznaczam, bo czasem zdarzają się takie
    błędy, a zażalenie składa się w zawitym terminie, co w praktyce
    oznacza, że jego upływ kończy sprawę.

  • 3. Data: 2005-11-13 12:27:21
    Od: "Darek" <d...@c...interia.pl>

> [...]
    > nieprawdziwe składanie zeznań) i wyjaśnienie wymijające, na podniesione
    > fakty, będące beletrystyką, a nie konkretynymi faktami.

    Spróbuj tu:

    http://www.prokuratura.walbrzych.pl/!zaza_um.htm

    Darek

  • 4. Data: 2005-11-13 14:36:15
    Od: "Mica" <m...@o...pl>

    Sprawa jest zawiła, dotyczy prowadzenia studiów na uczelni państwowej,
    przeprowadzania zaliczeń, egazaminów, semestrów sudiów. Między innymi,
    zgzamin dyplomowy został przeprowadzony kreatywnie, w protokole znalazły
    się inne podpisy, dla spełnienia wymogów formalnych egzaminu dyplomowego.
    Tyle jest skomplikowana, że regulamin studiów nie stanowi prawa, jednak
    jest zatwierdzany przez MENiS. Nie wiadomo na ile Regulamin Studiów jest
    wiążący. Sprawa została zakwalifikowana z artykułu 271 § 1 kk. Jako
    istytucja publiczna a nie organ państwowy do pociągnięcia odpowiedzialności
    może być pociągnięty tylko dziekan. Jednak ostatecznie dziekan zaliczył
    semestry studiów na podstawie nieprawdziwej realizacji programu studiów,
    godzin dydaktycznych. Teraz po prowadzonym postępowaniu, sytuacja zabrnęła
    dalej, dziekan jako nie uczestnik egzaminu i na tym opierało się postanowienie,
    potwierdził urzymywany przez uczelnie niezgodny z prawdą przebieg egzaminu
    dyplomowego. Nie wiem czy zrobił tak w dobrej wierze, czy wobec
    niebagatelnego znaczenia z punku widzenia kk.

    Samo w sobie, istnienie programu studiów, potem fikcyjna ocena z przedmiotu,
    uczelnia nie mogła technicznie zrealizować przedmiotu, potem zaliczenie przez
    dziekana semestru studiów, już stwarza problemy czy jest poświadczeniem
    nieprawdy i jest podstawą do rozpoczęcia postępowania z artykułu 271. Kwestia
    arbitralna, czy odczuć prokuratora?

  • 5. Data: 2005-11-13 14:42:55
    Od: m...@o...pl

    > http://www.prokuratura.walbrzych.pl/!zaza_um.htm

    Według wzoru treść zażalenia nie musi spełniać wymogów formalnych, czy
    muszę napisać tę klauzulę, że niezgadzam się postanowieniami w całości
    czy w części? Bo bardziej odpowiada stanowi rzeczy, że nie zgadzam się
    z ustaleniem (faktów). Można chyba, tak samo jak przy składaniu doniesienia
    do prokuratury załączać załączniki?

    Ja mam tam przed numerem akt 3. Trójkę też muszę wpisać, czy tylko to co jest
    za nią?

    Pozdrawiam
    Mica

  • 6. Data: 2005-11-13 16:03:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mica" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Jeżeli w egzaminie dyplomowym wzięły udział inne osoby, niż się
    podpisały w protokole, to jest to poświadczenie nieprawdy w dokumencie
    i stanowi przestępstwo samo w sobie. I regulamin studiów nie ma tu nic
    do rzeczy.

    W wypadku zawiłych spraw najlepiej składać zawiadomienie wykazując
    poszczególne czyny. Jeśli w zażaleniu podniesiesz opisaną wyżej
    okoliczność, to nie ma silnych i postępowanie zostanie wszczęte.
    Podobnie z innymi rzeczami. Kluczowym jest, by pisać o szczegółach, a
    nie ogólnie, że popełniono przestępstwa.

  • 7. Data: 2005-11-13 20:02:45
    Od: "Darek" <d...@c...interia.pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    doniesienia
    > do prokuratury załączać załączniki?
    >
    > Ja mam tam przed numerem akt 3. Trójkę też muszę wpisać, czy tylko to co

    Jeżeli jest 3 Ds ????/?? to wpisać, ponieważ całość stanowi sygnaturę.
    Możesz złożyć zażalenie na całość lub na częśc z którą się nia zgadzasz
    (musisz tą część określić).
    W sumie treść jest naprawdę dowolna.

    Darek

  • 8. Data: 2005-11-13 21:42:06
    Od: " jb" <j...@g...pl>

    Z Twojego opisu sprawy wynika, że mozesz nie być osobą pokrzywdzoną. Czy
    zostałeś w postępowaniu uznany za pokrzywdzonego, otrymałeś pouczenie, jesteś
    pokrzywdzonym w rozumieniu art. 49 kpk?

  • 9. Data: 2005-11-17 17:46:52
    Temat: Re: Zwrot "przed komisją"
    Od: "Mica" <m...@o...pl>

    Z jakiego paragrafu zostałoby wszczęte to dochodzenie? Z artykuł 271
    § 1 kk. wynika, że jest przestępstwem, gdy poświadczenia nieprawdy
    dokona funkcjonariusz publiczny. Jest też tam lub inna osoba uprawniona
    wystawiająca dokument mający znaczenie prawne. Więc muszą zajść
    drugi warunek, ma to być dokument mający znaczenie prawne. Dla mnie
    rozumienie takiego dokumentu o znaczeniu prawnym jest niejasne. Bo
    co jest takim dokumentem, a co nie jest na uczelni.

    Nie mniej ciekawa jest jedna rzecz, wydawała mi się, że nie podlega
    interpretacji: Jeżeli regulamin studiów stanowi, że egzamin składa
    się przed komisją składającą się z 3 do 5 nauczycieli akademickich,
    to czy ta komisja może być częściowo honorowa? To znaczy, nazwiska
    komisji są wyszczególnione w protokole z egzaminu, a te osoby fizycznie
    nie muszą uczestniczyć w egzaminie. To znaczy jest 5 nazwisk na
    protokole, a fizycznie 3 osoby prowadzą egzamin. Chodzi o zwrot "przed
    komisją", który jest dla mnie od tej sprawy ciekawy sam w sobie.

    Chodzi tutaj, że w myśl ministerstwa, aby egzamin miał rangę i wagę,
    conajmniej 2 nauczyciele akedemiccy prowadzący egzamin, muszą mieć
    conajmniej stopień doktora habilitowanego. Dlatego dopisano dwóch
    profesorów, ale być może w myśl rozumienia "przed komisją" mogą oni
    być honorowymi uczestnikami, niejako patronatami komisji.

    W całości chodzi o kreatywne podpisywanie się, osoba, która nie była
    członkiem komisji, nie wyszczególniona w liście nazwisk komisji,
    podpisałą się, bo myślała, że nikt nie będzie sprawdzał, czy podpis
    pasuje do listy nazwisk komisji. Przewodniczący, profesor nie prowadził
    egzaminu, potem podopisywał hurtowo swój podpis na protokole.

    Pozdrwiam
    Mica

  • 10. Data: 2005-11-17 17:48:05
    Od: "Mica" <m...@o...pl>

    To jest inny wątek sprawy, został ujawniony obok. Składałem doniesienie
    jako pokrzywdzony i otrzymałem pouczenie z art. 306 § 1 i 2 kpk, że
    przysługuje mi zażalenie. Jeżeli przestępstwo nie jest ścigane z urzędu,
    poświadczenie nieprawdy, to jeśli zostało ujawnione obok, może być
    zlekceważone w postępowaniu przez prokuraturę?

    Pozsrawiam
    Mica