  • 11. Data: 2023-07-26 02:26:10
    Temat: Re: Rozporządzenia nie zwalniają ze zdrowego rozsądku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Wszyscy się "czepili" tych policjantów w radiowozie, a nikt nie próbuje

    Powinienes się cieszyć, bo to nie oznacza nic innego, jak to, że nadal
    są wobec policjantów oczekiwania, że będą to ludzie myslący i dbający o
    bezpieczeństwo innych.

> [...]
    > tego przez pojedynczy radiowóz najprawdopodobniej Prewencji (wnoszę po
    > kratach i braku "R"). Sądzę, że sytuacji by zaradziło choćby
    > zadysponowanie do realizacji tego zadania służby Ruchu Drogowego. Ufam,
    > że policjanci z odpowiednim przeszkoleniem na pomysł zastawienia
    > autostrady by po prostu nawet nie wpadli. Realizacji tego zadania
    > pojedynczym radiowozem sobie w ogóle nie wyobrażam. Nie wiem, na ile
    > pomysłodawca zdawał sobie sprawę z zagrożenia, jakie spowodował, zarówno
    > dla jadących autostradą, ale i samych policjantów wykonujących to

    Kto wpadł na pomysł i wydał polecenie jest osobną kwestią.

    > Mamy w materiałach fragmencik filmiku zaczynający się ze 100~200 metrów
    > od feralnego radiowozu. Mamy pewność, że tam wcześniej nie było innego
    > oznakowania, czy policjanta zatrzymującego ruch, a my na filmie widzimy

    Pewności nie mamy, ale jakby było to pewnie zainteresowani by to
    podniesli, bo zwykle podnoszą dużo mniej przekonywujące rzeczy.

    > tylko i wyłącznie to ostatnie ogniwo, gdzie próbowano wymusić niezbyt
    > sensownie realizacje wcześniej wydanego polecenia? Czemu zatrzymali ruch
    > na obydwu pasach, podczas gdy do włączenia się do ruchu kolumny pewnie
    > wystarczył jeden. Choć zatrzymywanie na jednym pasie o wiele mniejszego
    > zagrożenia nie powodowało.

    [..]

> [...]
    > wyjeżdżasz z za wiaduktu. Kalkulator podaje drogę hamowania ~200 metrów
    > dla dopuszczalnej 140 km/h. Ale dla 180 km/h już ~300 metrów. Jeśli
    > zatrzymało się kilka pojazdów, to uderzenie w tył zaparkowanych jest
    > naprawdę realnym zagrożeniem. Można było "zepchnąć" ruch na lewy pas
    > awaryjny oraz lewy z dwóch pasów ruchu. Tylko do tego konieczne były
    > słupki, znaki itp. Jakoś awaryjnie pewnie ze 2~3 radiowozy i policjanci
    > stopniowo spowalniający ruch z kilometr wcześniej. To powinno się
    > zaplanować, wyznaczyć stosowne siły i środki do realizacji.

    No właśnie. Prosty test: postawiłbyś tak sam radiowóz na polecenie
    przełozonego? Bokiem, w poprzeg autostrady? I to taki radiowóz gdzie te
    łyskające na niebiesko światełka z boku to jakaś zupełna nędza?
    Tego się nie da obronic.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-07-26 21:16:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No właśnie. Prosty test: postawiłbyś tak sam radiowóz na polecenie
    > przełozonego? Bokiem, w poprzeg autostrady? I to taki radiowóz gdzie te
    > łyskające na niebiesko światełka z boku to jakaś zupełna nędza?

    Oczywiście że by zrobił. Rozkaz to rozkaz.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 13. Data: 2023-07-26 21:28:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.07.2023 o 21:16, Shrek pisze:

    > Oczywiście że by zrobił. Rozkaz to rozkaz.

    Najpierw byś musiał wiedzieć, co to ogóle rozkaz. Potem się zastanowić,
    czy w tym konkretnym wypadku w ogóle było możliwe jego wydanie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 14. Data: 2023-07-26 21:55:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    Bokiem, w poprzeg autostrady? I to taki radiowóz gdzie
    te> łyskające na niebiesko światełka z boku to jakaś zupełna nędza?>
    Tu nie ma co tego brać na zdrowy rozsądek. Stawiany w poprzek drogi
    radiowóz, to Środek Przymusu Bezpośredniego. Przypadki, gdy można go
    użyć normuje art. 31 Ustawy o ŚPBiBP. Byś nie musiał tego przekopywać,
    to można go użyć w celu zapewnienia bezpieczeństwa konwoju lub
    doprowadzenia i zakładam, że w tym wypadku chodziło o konwój. Użycie
    pojazdu musi być poprzedzone sygnałem nakazującym zatrzymanie.

    Policjant może zatrzymać pojazd, podając kierującemu pojazdem sygnał do
    zatrzymania się za pomocą tarczy do zatrzymywania pojazdów lub ręki.
    Kierujący pojazdem jest obowiązany zatrzymać pojazd w miejscu wskazanym
    przez Policjanta. Po zmroku używa się latarki. W przypadku nie
    zatrzymania pojazdu przez kierującego pojazdem, Policjant może użyć
    środków przymusu bezpośredniego, w tym siły fizycznej, broni palnej lub
    pojazdu służbowego.

    Zatem tam gdzieś powinien być ten policjant zatrzymujący ruch. Sam
    radiowóz, to nie za bardzo wiadomo, co on oznacza. Przede wszystkim
    można go legalnie objechać. Uważam, że należałoby ten radiowóz ustawić
    na pasie awaryjnym i zatrzymywać pojazdy tarczą. Oczywiście to niezbyt
    mądry pomysł w założeniu, ale jakby już nie było innego wyjścia.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 15. Data: 2023-07-27 01:17:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-26, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > na pasie awaryjnym i zatrzymywać pojazdy tarczą. Oczywiście to niezbyt
    > mądry pomysł w założeniu, ale jakby już nie było innego wyjścia.

    Wyjścia to by nie było jakby się zdarzył wypadek. Tu, przy takim
    zabezpieczeniu jakie opisałes (policjant zatrzymujący ruch + radiowóz)
    to jeszcze dodatkowo naraża się życie policjanta.

    To powinno być zaplanowane w sensie, że kilkaset metrów przed są już
    ostrzeżenia, jest jakiś pojazd z harmonijką do zmniejszania skutków
    uderzenia itp. Zrobienie takiej akcji adhoc na autostradzie jest
    komplenie nieodpowiedzialne.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2023-07-27 12:51:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jul 2023 23:17:34 GMT, Marcin Debowski wrote:

    przełozonego? Bokiem, w poprzeg autostrady? I to taki radiowóz gdzie

    Naprawde ?
    :-)

    No, to mamy przekroczenie uprawnien i niedopelnienie obowiązków :-)

    A tak jakby zostawil jeden pas wolny.
    Nie umiecie nawet drogi zastawic ? :-)

    Choc w sumie, to ten jeden samochod nie objechal, wiec umiecie :-)

    Na autostradzie wydaje mi sie nieco glupie.

    W sumie to wystarczą dwa radiowozy, albo nawet jeden jadący srodkiem
    jezdni, do spowolnienia ruchu a nawet zatrzymania.

> [...]
    > ostrzeżenia, jest jakiś pojazd z harmonijką do zmniejszania skutków
    > uderzenia itp. Zrobienie takiej akcji adhoc na autostradzie jest

    Jakiekolwiek utrudnienie na autostradzie jest niebezpieczne.
    No ale jakos trzeba remonty robic, wypadki omijac itp.

    Zwykłe korki też się zdarzają ... tzn zazwyczaj niezwykłe, ale co kogo
    intereruje dlaczego 10 km dalej ten korek sie zrobil - tu jest koniec
    i tu trzeba jakos wyhamować :-)

    W sumie ... a jakby tak mgłe rozpylić.
    Kierowcy powinni zwolnic, ale policja pewnie nie ma prawa,
    a znając wyniki naszych kierowcow ... troche strat by było :-)

    Polewaczki włączyc i symulowac coraz wiekszy deszcz?

    Jeszcze teraz modne znaki zmiennej tresci ... wyswietlic ogranicznie
    do 80 i niech przestrzegają :-)

    J.

  • 17. Data: 2023-07-27 14:40:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Wyjścia to by nie było jakby się zdarzył wypadek. Tu, przy takim
    > zabezpieczeniu jakie opisałes (policjant zatrzymujący ruch + radiowóz)
    > to jeszcze dodatkowo naraża się życie policjanta.

    Przecież ja mu nie każę stać na drodze z lizakiem. Może stać za barierą
    nawet i machać. tak, czy siak - nawet oznakowanym radiowozem - nie
    możesz sobie nagle komuś zajechać drogi, by go zatrzymać.

> [...]
    > ostrzeżenia, jest jakiś pojazd z harmonijką do zmniejszania skutków
    > uderzenia itp. Zrobienie takiej akcji adhoc na autostradzie jest

    Zgadzam się z Tobą. Jeszcze bym rozumiał, jakby tam samolot spadł i
    radiowóz miał osłonić akcję ratunkową. Nie było innego wyjścia. Ale
    zapewnienie wyjazdu ciężarówek?

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 18. Data: 2023-07-27 14:44:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.07.2023 o 12:51, J.F pisze:

    > Naprawde ? :-)

    Co "naprawdę"?

    > No, to mamy przekroczenie uprawnien i niedopelnienie obowiązków :-)

    Zaczynasz "odlatywać" i to silnie.

    > A tak jakby zostawil jeden pas wolny. Nie umiecie nawet drogi
    > zastawic ? :-) Choc w sumie, to ten jeden samochod nie objechal, wiec
    > umiecie :-)

    To by jadący zastawianym pasem próbując go ominąć mógł wjechać pod tego
    obok. Albo ominąwszy ponownie wrócił na ten blokowany pas.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 19. Data: 2023-07-27 16:10:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Jul 2023 14:44:10 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Co "naprawdę"?

    Naprawde tak wpisany?

    > Zaczynasz "odlatywać" i to silnie.

    No jak. Sam piszesz ze musi byc poprzedzone, tymczasem nie było.

    A wiec z jednej strony Policjant uzył pojazdu bez poprzedzenia
    sygnałem, co jest przekroczeniem uprawnien,

    A z drugiej strony nie podał sygnału przed uzyciem ŚPB, co jest
    niedopełnieniem obowiązków przez tegoż .

    Masz inne zdanie ? :-)

    > To by jadący zastawianym pasem próbując go ominąć mógł wjechać pod tego
    > obok. Albo ominąwszy ponownie wrócił na ten blokowany pas.

    Oczywiscie, ja tylko mowię, ze przed tym radiowozem było miejsca na
    tyle szeroko, ze na oko jadący lewym pasem by sie tam zmieścił.

    Na co chyba miał ochotę, ale w koncu tego nie zrobił,
    więc nie wiem - wystraszył sie, oko mnie zawodzi i nie było miejsca,
    cos tam jeszcze stało na lewym pasie - np policjant z tarczą ...

    Tak czy inaczej - można było podjechac kawałek dalej i wyraźnie
    zastawic oba pasy.

    A moze kazali tylko jeden zastawić?

    J.

  • 20. Data: 2023-07-27 16:15:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Jul 2023 14:40:00 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Przecież ja mu nie każę stać na drodze z lizakiem. Może stać za barierą
    > nawet i machać. tak, czy siak - nawet oznakowanym radiowozem - nie
    > możesz sobie nagle komuś zajechać drogi, by go zatrzymać.

    Chyba możesz, bo czasem sie widuje.

    Ale tu nie było zajechania drogi - tu radiowóz stał na jezdni
    wczesniej.

    Swoją drogą - musieli trafić na lukę w ruchu.
    A jakby nie było?

    > Zgadzam się z Tobą. Jeszcze bym rozumiał, jakby tam samolot spadł i
    > radiowóz miał osłonić akcję ratunkową. Nie było innego wyjścia. Ale
    > zapewnienie wyjazdu ciężarówek?

    Moze te cieżarowki wazniejsz niż jakies tam ratowanie życia.
    Albo wcale nie im ułatwiano przejazd.

    J.